x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto De ce mașina electrică e o necesitate

De ce mașina electrică e o necesitate

de Cătălin F. Vărzaru    |    16 Mai 2019   •   20:10
De ce mașina electrică e o necesitate
Sursa foto: motoring.pxcrush.net

Planeta nu ne mai suportă. Studiile făcute de către cele mai prestigioase instituții și însușite de Națiunile Unite arată că omenirea se află în pragul unei catastrofe de proporții cauzate de folosirea fără discernământ a resurselor naturale și a poluării pe care a cauzat-o. Totul s-a întâmplat în ultima sută de ani și coincide cu fabricarea și folosirea în masă a automobilului. Chiar dacă transporturile, incluzând industria auto, sunt responsabile doar pentru 14% din încălzirea globală, măsurile ce trebuie luate nu mai suportă niciun fel de amânare. Automobilul electric este soluția care ar putea rezolva o parte din marile probleme ale omenirii. Chiar dacă există unele impedimente, ele pot fi depășite, mai ales că multe nu sunt de natură tehnică, ci țin mai degrabă de obicei și psihologia șoferului. VW, cel mai mare producător auto, a adoptat un  program ambițios prin care va spăla și păcatele Dieselgate-ului: 70 de modele electrice până în 2030.

 

Studiile climatologice arată că, dacă până în anul 2100, omenirea nu va împiedica încălzirea Pământului cu cel mult 2 grade Celsius peste media actuală, schimbările ce vor urma ar fi nu doar catastrofale, ci și ireversibile. În prezent, în baza cifrelor măsurate de la nivelul anului 1990 cu proiecție până în anul 2100, dacă vom continua stilul de viață actual, vom consuma ca până acum și vom folosi mașini puternice și poluante, modelele matematice spun că atmosfera se va încălzi cu 4,5 grade Celsius, iar procesul nu va putea fi inversat, indiferent ce ar mai face omul. Limita de la care arcul ceasului planetar se dă peste cap este de 2 grade Celsius de încălzire. Pentru a ne face o imagine clară asupra consecințelor, vom trece în revistă câteva dintre efecte. La o încălzire de 1,5 grade, o situație inevitabilă, producția agricolă scade cu 10%, fenomenele meteo extreme cresc cu 7% în apariție, nivelul mării se ridică cu 0,85 metri. La 2 grade, nivelul mării crește cu 1 metru, Amsterdamul ajunge sub apă, producția de hrană scade cu 20%, fenomenele meteo extreme se întețesc în proporție de 10%, fiecare vară europeană va fi caniculară, iar riscul de extincție a unor specii crește cu 30%. La o depășire cu 3-4 grade, New York-ul este inundat pentru că nivelul mării crește cu 1,24 metri; Spania, Grecia și Italia devin deșert; producția agricolă scade cu până la 40%, riscul de extincție crește cu 40%. După 4,5 grade situația devine catastrofală. În toată această ecuație, transporturile joacă un rol de 14%, pentru că agricultura, industria și emisia de căldură depășesc fiecare 20%. Totuși, la nivelul industriei auto, se poate acționa cât mai controlat și mai repede, iar răspunsul este automobilul electric.

Ținta "zero emisii"

Industria auto estimează că pentru a atinge țina de 1,5 grade de încălzire în 2100, cu o probabilitate de 66%, trebuie ca anul 2029 să fie ultimul în care se va vinde o mașină nouă pe combustie internă. În calendarul agreat de autoritățile statelor care au semnat pactul de reducere a emisiilor, se preconizează ca la nivelul anului 2025 să înceteze fabricarea de motoare pe benzină, motorină sau hibride bazate pe benzină. Din 2027 ar urma să nu mai fie fabricate mașini hibride pe motorină și cele care folosesc GPL. Teoretic, cine cumpără o mașină nouă peste 11 ani, nu va avea de ales decât dintre variante electrice. Pentru a grăbi tranziția, la nivelul UE a fost adoptat un plan radical care prevede reducerea emisiilor poluante de la 95 grame CO2/km în 2020, la 80 grame CO2/km în 2025 și 59 grame CO2/km în 2030. Ca să ne dăm seama cât de draconice sunt măsurile, trebuie să precizăm că în acest moment ținta de 95 de grame este atinsă doar de Smart, mașini de oraș cu motoare mici, și Tesla, care vinde exclusiv modele electrice. Pe aproape, la 99 grame CO2/km, se situează Toyota, un pionier al mașinilor hibride. Multe țări europene au anunțat deja obiectivul “zero emisii”: Norvegia din 2025, Belgia, Olanda, Suedia din 2030, Marea Britanie, Franța sau Spania din 2040.

Cota actuală, 1,08%

În ciuda acestor obiective , în mod paradoxal, emisiile au crescut în ultimii ani după scandalul Dieselgate care a dus la repudierea propulsoarelor pe motorină, mai puțin poluante din punctul de vedere al emisiilor de CO2, față de cele pe benzină. Tot în contradicție cu declarațiile de intenția cu încărcătură ecologică, cota de piață a mașinilor electrice la nivelul UE a fost de doar  0,8% și a crescut în 2018 la 1,08 %, aproape inexistentă din punctul de vedere al impactului sau vânzărilor. Cu toate acestea, vorbim de automobile care au, la o simplă analiză, mult mai multe avantaje față de cele pe combustie internă. Randamentul unui automobil electric este de 98%, doar două procente se pierd prin emisie de căldură, față de eficiența unui automobil cu combustie la care eficiența este de doar 33%. Dar pentru producerea unei energii de 18,7 kwH, cum este cea folosită de VW e-Up!, e nevoie de 230 kg de acumulator, în vreme ce prin arderea benzinei ar fi nevoie doar de 2 litri de combustibil. Aici apar și marile provocări ale producătorilor auto, dar și ale celor care vor să utilizeze mașini electrice.

10 mituri demontate

Dieter Graf și Herbert Starmuhler, doi austrieci utilizatori de automobil electric, au demontat miturile legate de handicapurile acestui tip de automobil într-o broșură sugestiv intitulată "10 argumente împotriva automobilului electric pe care le puteți uita imediat". Autonomia este un prag psihologic, pentru că în realitate sunt prea puțini cei care au nevoie de 1.000 de km, un plin de 200-300 de km fiind arhisuficient pentru nevoi zilnice. Încărcarea durează prea mult dacă nu faci pauze de cafea. Pentru că un șofer care merge 800 de km fără oprire nu prea are ce căuta în trafic. Mașina trebuie reconsiderată după principiul telefonului mobil, o încarci pe unde poți - mai ales pe timpul nopții -, când poți și uiți de această problemă. În termeni de costuri, este mai mult ca sigur că prețul mașinilor electrice va scădea semnificativ, iar cheltuielile cu service-ul sunt mult sub cele ale unui automobil clasic. În ceea ce privește infrastructura, chiar dacă în România aceasta este deficitară la momentul actual, la nivel mondial, în 48 de țări, există peste 82.840 de stații de încărcare.

Revoluția electrică

VW are un plan ambițios, prin care își propune lansarea a 70 de noi modele electrice, cu o investiție de 30 de miliarde de euro. "Până în 2029-2030, vom produce și vinde peste 22 de milioane de automobile electrice. Platforma electrică va fi deschisă pentru terți, pentru alți producători. Se vor face investiții globale în peste 18 locații, fabrici ale Grupului Volkswagen, în care vor fi produse, exclusiv, numai automobile electrice. Aceste 18 fabrici sunt plasate pe trei continente, în America, în Europa și în China", a declarat Brent Valmar, directorul general Porsche România, cu ocazia prezentării "Revoluției Electrice" a VW. Una dintre cele mai mari probleme este cea a stațiilor de încărcare. "Noi am luat decizia, în primul rând, să creăm o rețea proprie de puncte de încărcare și beneficiind de aproape 90 de locații ale partenerilor noștri distribuitori. Instalăm, în primă fază, la toți dealerii, la toate locațiile de marcă Volkswagen, încă de anul acesta, cel puțin o stație de 75 kW. Tot anul acesta, vom reuși să facem același lucru cu locațiile mărcii Audi și, spre finalul anului, vom începe cu Skoda. Anul următor, urmează SEAT. La sfârșitul acestei campanii, care va dura doi ani, contăm pe o rețea proprie de puncte de încărcare rapidă în aproape 100 de locuri", a mai declarat directorul Porsche România. VW estimează că la nivelul anului 2020 va vinde în România circa 1.200 de automobile electrice, față de 257 în 2018. Viitoarele modele vor respecta cinci principii: o autonomie suficientă, își vor păstra valoarea în timp, vor fi ușor de condus, vor avea implementate sisteme în vederea condusului autonom și vor avea un design atrăgător. Volkswagen ID.3 este primul din această specie auto și va putea fi achiziționat pe bază de rezervare contra a 1.000 euro. Startul s-a dat pe 8 mai, iar în prima zi au exista deja 10.000 de comenzi, chiar dacă va fi disponibil din 2020. Prețul este estimat undeva la 40.000 de euro, iar 30 de români au făcut rezervări încă din primele ore de la lansarea precomenzilor la nivel mondial.

450 de români vor putea precomanda ID.3, automobilul electric VW cu o autonomie de până la 550 de km și tehnologie Self Driving Level 3

cifre

- 98% eficiența unui motor electric, față de 33% la un motor classic.

- 2030, anul din care nu vor mai fi dezvoltate mașini cu propulsoare pe benzină.

- 2 grade Celsius, limita maximă acceptată de încălzire globală.

 

Avantaje

- mașinile electrice sunt mai ușor de întreținut

- poluare zero

- silențioase și confortabile

Dezavantaje

- reîncărcarea necesită timp mai mare decât un plin la pompă

- autonomia trebuie eficientizată prin planificare

- mai scumpe, într-o primă fază

 

×