x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Doru Buşcu: "Preşedintele ţării s-a implicat cu multă energie în distrugerea presei"

Doru Buşcu: "Preşedintele ţării s-a implicat cu multă energie în distrugerea presei"

de Anca Nicoleanu    |    15 Ian 2012   •   21:00
Doru Buşcu: "Preşedintele ţării s-a implicat cu multă energie în distrugerea presei"

Doru Buscu, redactorul-sef al Catavencilor, vorbeste despre "industria falimentara" numita presa si impartirea ramasitelor ei in doua tabere inegale, despre cum au contribuit institutiile de forta ale statului la faramitatea presei din Romania si cum isi falsifica Romania Libera tirajul, ca sa atraga in paginile ziarului bugete care nu i se cuvin.

● Jurnalul National: Cele cateva publicatii care au avut norocul sa intre in 2012 supravietuiesc cu mari eforturi. Una singura pare de neatins, sfidandu-le pe celelalte: Romania Libera. "De trei ani, Romania libera declara vanzari de 40.000 de exemplare in timp ce toate cotidienele care investesc in marketing se prabusesc, iar celelalte publicatii de pe tarabe dispar cu tot cu tarabe", scrii in cel mai recent numar al Catavencilor. Ce urmareste patronul ziarului, Dan Adamescu, sa demonstreze?
● Doru Buscu: Urmareste sa pacaleasca agentiile si clientii de publicitate. In ultimii trei ani, bugetele pe print s-au contractat dramatic. De fapt, sunt cam zece la suta din ceea ce erau in 2007. Romania libera falsifica numarul exemplarelor vandute ca sa atraga in paginile ziarului bugete care nu i se cuvin.

● "Mai mult, analistii media – o specie a carei evolutie s-a oprit la stadiul de insecta – ii cinta in struna cu limbajul lor nearticulat", continui in acelasi material. O fac din lipsa de profesionalism sau din alte motive?
● Unii sunt pur si simplu prosti, altii sunt in corul presei PDL, altii sunt colaboratorii Romaniei libere. Obae, Lovin, Comanescu. I-am asezat in ordinea celor trei categorii.

● Arina Ureche, director general BRAT, a confirmat pentru Jurnalul National ca "exista neconcordante cand te uiti la raportul intre datele de audienta si datele de tiraj ale Romaniei libere", fapt luat in discutie la sedinta din decembrie a BRAT. Daca se inmultesc controalele in tipografii, asa cum cei de la BRAT intentioneaza sa faca, cum poate fi dovedit ca o publicatie isi falsifica cifrele, atata vreme cat aceasta are tipografie si serviciu de difuzare proprii?
● Am explicat si am scris asta de zeci de ori. Fiindca m-am plictisit, reiau un text din iulie 2011, publicat in Catavencii: "Ziarele vind spatiu publicitar pe baza audientei. Audienta, la rindul ei, se masoara in 2 feluri: obiectiv, prin SNA, si subiectiv, prin BRAT. SNA, adica Studiul National de Audienta e un sondaj prin care cititorii sint intrebati ce ziare citesc. Dupa regulile statisticii, acesta e o masurare obiectiva, incluzand erorile acceptate. BRAT, adica Biroul Roman pentru Auditul Tirajelor, e o declaratie a editorului bazata pe facturile de tipografie. SNA iti arata, deci, citi oameni te citesc independent, in timp ce BRAT zice cite exemplare declari tu ca vinzi. Citeva cifre BRAT: Adevarul - 44 802, Jurnalul - 40 193, Gazeta sporturilor - 40 286 si Romania libera - 41 346. Acum sa vedem cifrele SNA: Adevarul 550 000, Jurnalul - 576 000, Gazeta - 688 000, Romania libera – 145.000. Acum sa presupunem ca am luat bacalaureatul si stim sa facem operatia aritmetica numita impartire. Impartind cititorii fiecarei publicatii la exemplarele declarate vandute, obtinem, in cazul Adevarul, Jurnalul si Gazeta un rezultat de peste 12 cititori pe editie. Acelasi grad de multiplicare il gasim la mai toate publicatiile. La Romania libera obtinem insa doar 3,5. Asta se cheama fals si uz de fals in declaratiile de tiraj vindut. Sau, dupa standardele familiei Adamescu, performanta media".

● Care crezi ca este cifra reala a vanzarilor Romaniei libere?
● Academia Catavencu a folosit tipografia Romaniei libere vreo zece ani. E timp destul pentru ca oamenii nostri de productie sa se fi imprietenit cu tipografii lor. Nu au fost vazute documente, dar s-a iesit la o tigara, s-au facut confesiuni, s-au injurat patroni, s-au baut sprituri, s-au marturisit cifre. Aceste cifre nu treceau, in mai anul trecut, de zece mii de exemplare vandute. BRAT consemneaza in aceeasi perioada peste 40 000. Eu cred ca zece mii e o cifra aspirationala.
"Aceasta industrie (n.n. presa) faramitata, descompusa, falimentata si, in final, strivita si-a grupat acum ramasitele in doua tabere: una mare si una mica. Tabara mare tine cu Puterea, iar aia mica tine cu dintii de ultima iluzie: o coma cu posibilitati de prelungire. De partea Puterii combat pe fata TVR-urile, Radioul national, B1 TV, Evenimentul zilei, Romania libera, Hotnews si, printre randuri, alte televiziuni de stiri, mai putin Antena 3. Grupul Pro si Adevarul stau pe margine cu castile puse, sa nu le ajunga dictatura la urechi. Rezistenta aduna Antenele, Jurnalul, cateva publicatii online si, desigur, cei cativa catavenci", consemnezi in acelasi material. In lupta asta inegala, cum crezi ca vor izbuti astia putini sa le tina piept alora multi?
Nu vor reusi. Imi vine greu s-o spun, dar cu exceptia grupului Intact, celelalte grupuri de opozitie n-au avut prevederea sa-si securizeze financiar titlurile. Noima presei e sa priveasca Puterea cu suspiciune. Nu-l inghit deloc pe Voiculescu dar, in felul lui, a reusit sa-si mentina jurnalistii in situatia de a incolti Puterea. Ceilalti vor schimba partea sau vor inceta sa existe.

● Publicatiile vor supravietui in 2012, pentru ca e un an electoral. In ce masura insa va depinde de rezultatul alegerilor existenta lor pe piata si in 2013? Vor fi rezultatele alegerilor mai importante pentru presa decat criza propriu-zisa?
● 2012 cred ca e ultimul an de print pentru cotidiane. Titlurile pot insa supravietui prin brand. Investitia in marca, extensia marcii, minimalismul, tehnologizarea pot fi solutii. Fireste, asta e posibil daca persecutia politica a mass media inceteaza. Daca institutiile statului nu mai timoreaza editorii si nu mai ameninta clientii de publicitate sa-si mute bugetele in presa de partid. Daca primavara arabului duce la ceva.

● Cotidianele o duc rau, se stie. Saptamanalele stau mai bine?
● Da. Au costuri mai mici, cadenta mai mica, respiratie mai lunga. Au la dispozitie intervale de timp mai mari ca sa inventeze ceva.

● Se duce presa scrisa, pentru ca se duce exercitiul citirii?
● Presa scrisa nu se duce nicaieri. Cititorii se duc. Si ziaristii, uneori. Presa scrisa ramane la locul ei, pe taraba, nevanduta.

● Adi Ursu cita recent un mare facator de gazete care, la un congres mondial al asociatiei ziarelor, a avertizat "aveti grija sa nu va sinucideti din prea multa teama de moarte". Este asta o tendinta valabila si pentru publicatiile din Romania?
● Este, dar e explicabila. In Romania, ca nicaieri altundeva, presedintele tarii si institutiile de forta ale statului s-au implicat cu multa energie in distrugerea presei. Ajutata de presiuni, decredibilizare si santaj, crizei i-a venit mai usor. Da, publicatiile striga "vai, vom muri", dar cele mai multe o fac de sub lespede.

Romania libera, in vizorul BRAT
Arina Ureche, directorul general BRAT, a confirmat pentru Jurnalul National ca "exista neconcordante cand te uiti la raportul intre datele de audienta si datele de tiraj" ale Romaniei Libere. Acest "subiect delicat" a fost atins in decembrie 2011, la sedinta BRAT la care s-au discutat rezultatele preliminare SNA (Studiul National de Audienta), urmand ca cele definitive sa fie facute publice in luna februarie. Directorul general a mai spus ca, in urma sesizarii acestor neconcordante, au fost intensificate controalele in tipografii."Pana acum, la controale, am gasit tirajul din hartii", a mai spus Arina Ureche, referitor la acest subiect. In situatia in care Biroul Roman de Audit al Tirajelor va dovedi ca "un editor isi ajuta cifrele de tiraj, va urma excluderea lui din BRAT", adauga aceasta.

×
Subiecte în articol: brat doru buscu romania libera