x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afacerea interfonul

Afacerea interfonul

10 Aug 2004   •   00:00

BUSINESS

Mai ieftine si mai robuste, produsele romanesti nu au lasat prea multe sanse celor din import. Numai o firma din Iasi a realizat si vandut pana in prezent aproape o jumatate de milion de posturi de interior.
ADRIAN MIHAI

Piata interfoanelor este una dintre putinele pe care produsele straine nu au avut succes. Pentru ca au fost mult mai ieftine decat cele de import, dar si datorita faptului ca au fost adaptate nivelului nostru de civilizatie, adica pentru ca sunt rezistente la vandalism, interfoanele romanesti s-au impus pe piata.

Liderul pietei interfoanelor este la Iasi, Electra, o firma privata ce si-a inceput activitatea in 1991. Din 1994 a inceput productia de interfoane de acces pentru blocuri, iar acum detine 70% din piata, cu o cifra de afaceri de 1,58 de milioane de dolari in 2003. Numarul de posturi de interior produse si vandute de firma ieseana se ridica la aproape jumatate de milion de aparate.

MONTARE. In paralel a prosperat si piata serviciilor de montare. Bogdan Tanase conduce una dintre cele mai active firme de instalari de interfoane din Bucuresti. Si-a botezat firma Electra Instal, cu acordul celor de la Iasi. Acest lucru i-a adus clienti, pentru ca oamenii asociaza numele cu cel al producatorului, dupa cum spune inventivul intreprinzator care a instalat interfoane in aproape 18.000 de apartamente. Acum are comenzi pe care le poate executa abia peste o luna, fara sa aiba un agent de vanzari. Clientii vin pe baza recomandarilor primite de la cei care si-au instalat deja interfon, din reclama din Pagini Aurii si ca urmare a reclamelor plasate pe interfoanele montate. Cu doar sase oameni, firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 5,5 miliarde de lei, iar pentru anul acesta Tanase estimeaza ca va atinge nivelul de sapte miliarde de lei.

VIDEO-INTERFON. De munca mai este destul. Pentru ca aduceau bani mai multi si pentru ca pretul per apartament era mai mic, primele blocuri vizate au fost cele cu zece etaje. Abia recent s-a trecut la instalarea interfoanelor in blocurile cu patru etaje. Acest lucru a fost posibil si pentru ca preturile aparatelor au scazut cu aproximativ 50%, astfel incat costul a devenit suportabil si in cazul in care a fost impartit la mai putini proprietari. De la anul viitor va incepe moda video-interfoanelor. Societatea din Iasi va produce un sistem care permite unui proprietar de apartament sa opteze pentru un video-interfon, iar altuia sa aleaga interfonul clasic.

STABILITATE. Afacerile merg bine si cu toate ca recunoaste ca ar putea sa accelereze ritmul de dezvoltare prin angajarea unui agent de vanzari si a inca unei echipe de montaj, intreprinzatorul prefera sa mearga cu pasi marunti si siguri. Unul dintre avantajele acestei strategii este faptul ca a putut tine echipa unita, oamenii cu care a inceput activitatea fiind si acum in firma. De altfel, Tanase spune ca piata este plina de firme mici, desprinse din alte firme.

VENITURI SIGURE. Pe langa activitatea de montaj, service-ul este si o sursa de venituri de luat in seama. Dupa terminarea garantiei, beneficiarii pot opta pentru un abonament lunar de 0,5 euro, caz in care orice reparatie este suportata de firma sau pentru plata la interventie. Deocamdata, cei mai multi prefera cea de-a doua varianta. Pe aceasta piata se mai bat si firmele mai mici care ofera preturi mai reduse. "La o interventie poti sa stai 15 minute sau doua zile, in functie de complexitate", spune Tanase. Cei de la firmele mici, daca nu reusesc sa remedieze problema, renunta la lucrare, ne destainuie intreprinzatorul.

DIVERSIFICARE. CLC Selectron a inceput cu montarea de interfoane de import. Pentru ca intretinerea este mai dificila in cazul in care produsul este de afara, societatea a decis sa si produca interfoanele. Ca sa nu-si faca singura concurenta in Bucuresti, dar in acelasi timp sa beneficieze de o piata mai mare, firma vinde doar in provincie aparatele pe care le produce. Pana acum, societatea a montat interfoane in 1.200 de blocuri, dupa cum ne spune Ioan Combos, responsabil de aceasta activitate in firma. Piata este intr-un usor declin, apreciaza Combos. Din aceasta cauza, firma a si trecut la o diversificare a serviciilor. Ea mai instaleaza si sisteme de supraveghere si realizeaza automatizari, iar de doi ani instaleaza si aparate de aer conditionat. Totusi, activitatea de interfonie reprezinta 70% din cifra de afaceri a firmei. "Interfonul nu mai este de mult un lux, e doar un element de civilizatie", apreciaza Comobos.
×
Subiecte în articol: economic piata firma