x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Celebrul brand Murfatlar a ajuns pe mâna unor afacerişti obscuri

Celebrul brand Murfatlar a ajuns pe mâna unor afacerişti obscuri

de Cristian Anton    |    19 Iul 2017   •   12:10
Celebrul brand Murfatlar a ajuns pe mâna unor afacerişti obscuri
Sursa foto: CRISTIAN NISTOR

Marca Murfatlar, unul din brandurile de referinţă ale României, a ajuns în posesia unor afacerişti obscuri. Firma-mamă şi toate societăţile din grupul Murfatlar se află în insolvenţă din 2012, cu datorii uriaşe, de circa 1,3 miliarde de euro. Anul trecut, DNA a reţinut mai multe persoane din conducerea grupului, într-un dosar de evaziune cu un prejudiciu de peste 150 de milioane de euro. Ca un făcut, şi noul deţinător al mărcii Murfatlar a fost implicat în afaceri evazioniste. Din câte se pare, actualii proprietari ai brandului fac parte din aceeaşi grupare care a coordonat business-ul Murfatlar în toţi aceşti ani.

Insolvenţa Murfatlar România SA duce la situaţii inedite, fără precedent pe piaţa de profil. Aşa se face că istorica marcă Murfatlar a fost cesionată unei firme care avea până anul trecut ca domeniu de activitate comerţul cu textile. Potrivit datelor din dosarul de isol­venţă, administratorul special „a încheiat o serie de înţelegeri contractuale cu societatea Wine Solutions Network, printre care cedarea dreptului de operare a sistemului de franciză Crama Murfatlar pentru o perioada de 5 ani începând cu dată de 01.02.2017, cedarea dreptului de folosinţă cu privire la mărcile (naţionale, comunitare şi inter­naţioanle - inclusiv cele depuse pe cale naţională) şi desenele şi modelele industriale (DMI) pe care le deţine debitoarea (ca unic titular, sau în coproprietate), inclusiv transferarea, conser­varea şi dezvoltarea mărcilor, arendarea terenului plantat cu vită-de-vie în suprafaţă de 352,95 ha”. „Toate acestea au reprezentat mecanisme în vederea continuării activităţii şi păstrării notorietăţii brandului Murfatlar pe piaţa internă şi internaţională”, se arată în motivarea deciziei.

Cât valorează brandul Murfatlar

Contractul de cesiune vizează dreptul de folosinţă a 173 de mărci naţionale, 11 mărci comu­nitare, 10 mărci internaţionale, 9 desene şi modele industriale şi 5 mărci internaţionale, din Canada şi Israel, depuse pe cale naţională.

Pentru tot brandul Murfatlar, firma Wine Solution Network (WSN) va plăti 1.410.150 de lei trimestrial.

„În ce priveşte brandurile Murfatlar, WSN se va îngriji de creşterea notorietăţii şi implicit a valorii pachetelor de mărci, asigurându-se că utilizarea acestora se va efectua în condiţii cât mai avantajoase pentru Murfatlar. WSN va respecta valorile pe care Murfatlar s-a bazat şi le-a cultivat şi anume: Tradiţie, Tehnologie, Profesio­nalism”, mai apare în expunerea administratorului special. Dezi­derate merituoase pentru WSN, firmă care deţine două mărci cât se poate de tradiţionale: Premiat de viţă nobilă şi Vivinco.

Hop!, și Radu Mazăre în schemă

WSN are un istoric interesant, ascuns într-o încrengătură de firme şi afaceri mai mult sau mai puţin ortodoxe. Firma s-a înregis­trat în aprilie 2016, prin transferul în Bucureşti din Constanţa a SGS Green Consulting SRL, care îşi schimbă numele în Wine Solution Network. În mai 2016, societatea îşi schimbă domeniul de activitate din comerţ cu textile în fabri­carea vinurilor, asociat unic fiind Adrian Mihail Andronic, un om de afaceri din Gura Humorului cu domiciliul în Constanţa. În momentul transferului, se retrage din firmă Dan Sever Popişteanu, partener de afaceri cu Anamaria Tramudana, verişoara lui Liviu Tramudana, un apropiat al lui Radu Mazăre şi purtător de cuvânt al Primăriei Constanţa.

Murfatlar de Pârţeşti

În martie 2017, WSN îşi înfiinţează o filială în Murfatlar, cooptând-o ca asociată pe Angelica Ciauşu, din satul Covasna, comuna Costuleni, judeţul Iaşi. Co-proprietara brandului Murfatlar a fost viceprimar PNL în comuna natală până în 2015, când a fost exclusă din Consiliul Local. Revenind la WSN, trebuie spus că, până în noiembrie 2016, o avea ca asociată şi pe mama patronului, Elvira Andronic, din satul Pârţeştii de Jos, judeţul Suceava. Şi iată cum marca seculară Murfatlar ajunge acum pe tărâmurile din Pârţeşti. ­

Datorii de zeci de milioane

În paralel cu Wine Solution Network există şi Wine Solution SRL, tot din Bucureşti. Firma este deţinută de acelaşi Adrian Andronic, are ca domeniu de activitate fabricarea vinurilor şi a raportat pentru anul trecut afaceri de 52,6 milioane de lei, pierderi de 3,3 milioane de lei şi datorii totale de 67,3 milioane de lei. La rândul său, WSN, firma care a preluat brandul Murfatlar, a înregistrat afaceri de 31 milioane de lei şi un profit de 144.000 de lei.

În Wine Solution SRL, Andronic este asociat cu Ange­lica Ciauşu, partenera din WSN, dar şi cu ieşeanca Dana Viorica Ţurcanu. În 2014, Wine Solution se afla într-o campanie de achi­ziţie a nu mai puţin de 30.000 de tone de struguri în Vrancea, ocazie cu care se recomanda viticultorilor ca făcând parte din grupul Euroavipo, în timp ce strugurii erau pentru produ­cerea vinului Murfatlar. Acelaşi Andronic mai apare în Vivinco Industry SRL, fosta Datax Net 2002 SRL şi în Androtech SRL, fosta Geo & Amy Star SRL.

Prin preluarea brandului Murfatlar, omul de afaceri Adrian Andronic a dat lovitura vieţii sale

Acuzaţii de evaziune

Partenerii ieşeni ai proprieta­rului mărcii Murfatlar au o expe­rienţă destul de îndelungată în comerţul cu vin. Astfel, Lucian Ţurcanu, soţul Danei Viorica Ţurcanu din Wine Solution SRL, şi Vasile Ciauşu, fratele Angelicăi Ciauşu, co-proprietara mărcii Murfatlar, deţin Plus Exim Trade SRL (în faliment), fosta Euro­vino SRL Iaşi. Vasile Ciauşu, afacerist cu oarece notorietate în Iaşi, controlează şi Basaromvin SRL, un producător local de vin din materii prime importate din Spania şi Republica Moldova. Principalul client al lui Ciauşu era chiar United Euro Distribu­tion, parte a grupului Murfatlar. De asemenea, fraţii Angelica şi Vasile Ciauşu deţin şi Ro Gast SRL Iaşi, firmă acuzată în 2003 de ANAF de evaziune fiscală în comerţul cu vin.

Afaceri via Real Madrid

Vasile Ciauşu, implicat acum în noua reţea Murfatlar, nu se ocupă doar cu vânzarea de vin. Ieşeanul este asociat în Capital Roenergy SRL, un producător de energie local, cu Jesus Martin Buezas, nimeni altul decât ginerele lui Florentino Perez, preşedintele clubului Real Madrid. Ciauşu apare şi în Proesa International SRL, o firmă de imobiliare din Iaşi, alături de Garcia Gonzales Francisco, un partener de afaceri al ginerelui lui Perez.

 

Evaziune cu protecție „de sus”

George Ivănescu, unul dintre patronii Murfatlar, a fost reţinut în octombrie 2016 de DNA, alături de mai mulţi asociaţi şi parteneri de afaceri. De asemenea, au fost reținuţi Cristian George Lascu, la data faptelor director din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Irina Tănase, la data faptelor șef al Direcției de Autorizări din cadrul Auto­rității Naționale a Vămilor, și Ioan Toma, la data faptelor director general al Direcției generale juridice din cadrul ANAF. Potrivit DNA, afaceriştii din grupul Murfatlar, susţinuţi de funcţionarii cu funcţii de conducere din Fisc, au creat un prejudiciu de 600 de milioane de lei bugetului de stat.

×
Subiecte în articol: murfatlar datorii Wine Solution Network