x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Romania cu ochi albastri Romania cu ochi albastri - Obiectivul Eugen Ionescu

Romania cu ochi albastri - Obiectivul Eugen Ionescu

de Ion Cristoiu    |    21 Sep 2006   •   00:00
Romania cu ochi albastri - Obiectivul Eugen Ionescu

Securitatea a pus la cale un plan de masuri pentru neutralizarea activitatii familiei scriitorului Eugen Ionescu.

Securitatea a pus la cale un plan de masuri pentru neutralizarea activitatii familiei scriitorului Eugen Ionescu si a apropiatilor sai pe motiv ca desfasurau activitati ostile Romaniei. Scopul planului era de a-i determina sa adopte o atitudine mai ponderata fata de politica statului roman.

Mihai Pelin are dreptate sustinand intr-o nota din Cartea alba a Securitatii, ca masura de influentare pozitiva a lui Eugen Ionescu, angajata prin acest Plan de masuri da seama de caracterul fantezist al unor actiuni ale Securitatii.

Din acest punct de vedere, multe dintre cele aparute in documentele despre Eugen Ionescu trebuie luate cu prudenta. Nu acelasi lucru se poate spune despre afirmatiile referitoare la dirijarea surselor. Asa cum se vede si din documentele despre Europa libera, Securitatea avea cativa informatori plantati pe langa cei considerati dusmani din exterior. Se intelege ca acestia nu puteau fi decat personalitati cu statut de dizidenti in Romania. Numai acestia aveau acces nelimitat la Eugen Ionescu sau la Monica Lovinescu.

Masuri de influentare

Ministerul de Interne
Directia I
Strict secret
8 octombrie 1977

Plan de masuri pentru neutralizarea activitatii ostile tarii noastre desfasurata de Eugen Ionescu.

Fiind influentata de unele elemente din emigratia reactionara de la Paris, colaboratori ai postului de radio Europa libera, familia scriitorului Eugen Ionescu intretine legaturi apropiate cu unele persoane cunoscute cu activitarte ostila tarii noastre, cum sunt: Paul Gorna, Dumitru Tepeneag, Virgil Tanase, fiica sa Marie France Ionesco, carora le faciliteaza o serie de legaturi in Occident si contribuie la sustinerea lor morala si materiala. In activitatea sa ostila, sus-numitul este sprijinit de fiica sa, Marie France Ionesco, prietena cu Monica Lovinescu, colaboratoare a postului de radio Europa libera. Fata de situatia raportata se impun masuri de neutralizare a activitatii lor. Pe baza acestor actiuni va sta ideea de influentare pentru a-i determina sa adopte o atitudine mai ponderata fata de politica statului nostru.

In acest scop, propunem sa se realizeze o influentare directa cu ajutorul urmatoarelor persoane:

1. Horia Lovinescu, care se afla in relatii apropiate, prin rudenie, va cauta sa-i explice actualul stadiu de dezvoltare a dramaturgiei si a creatiei literar-artistice din tara noastra, exemplificand valorile in aceste domenii, participarea imensa a artistilor amatori si profesionisti la Festivalul National Cantarea Romaniei, luand parte in felul acesta direct la viata politica a tarii.

2. Radu Beligan, directorul Teatrului National, care i-a jucat rolul principal din piesa de teatru "Rinocerii" si care se afla in bune relatii cu acesta, va fi indrumat sa-i vorbeasca despre valoarea literara a scriitorilor Paul Forna, Dumitru Tepeneag si Virgil Tanase, despre parerea oamenilor de arta si cultura din tara noastra referitoare la activitatea desfasurata de susnumitii, influenta pe care o au in tara noastra.

3. De asemenea, persoane ca: B. Elvin, Aderca Marcel, Radu Popescu si Gelu Ionescu, care i-au tradus din piesele de teatru, ii vor demonstra incapacitatea celor amintiti de a crea opere interesante, motiv pentru care se dedau la alte actiuni, pentru castigarea unei popularitati ieftine, dar din care sa profite cat mai mult din punct de vedere material.

4. Regizorii: Leahu Gheorghe din Timisoara, Lucian Giurchescu si Moisescu Victor din Bucuresti, care i-au pus in scena piesele de teatru "Regele moare", "Ucigas fara simbrie", "Cantareata cheala" si "Rinocerii", ii vor demonstra lipsa de valoare literar-artistica a lucrarilor scrise de Paul Goma, Dumitru Tepeneag si Virgil Tanase.

5. Arthur ii va relata despre suspiciunile sale si ale celorlalti oameni de arta si cultura in legatura cu duplicitatea activitatii celor trei, a faptului ca desfasoara activitate dirijata.

6. Legatura personala S.C. va fi dirijata sa scrie articole favorabile despre lucrari ale lui Eugen Ionescu, despre activitatea literara a acestuia. Vom cauta ca asemenea materiale sa fie aduse la cunostinta sus numitului.

7. Scriitorul Ploesteanu va fi dirijat ca, in discutiile ce le va purta cu Eugen Ionescu, sa-i arate modul cum el privit din tara, surprinderea celor are il cunosc in legatura cu unele atitudini ce le adopta fata de Romania, dorinta de a-l reintalni si de a auzi numai lucruri placute despre el.

8. Prin sursa Regizorul, relatie a familiei Ionescu, vom cauta sa determinam influentarea pozitiva a lui Eugen Ionescu, in ideea celor raportate mai sus.

9. Prin intermediul surselor Arthur, Banateanu, Neagoe se va actiona in directia lansarii in Franta a ideii ca Eugen Ionescu si fiica sa sprijina moral si material scriitori si oameni de arta care nu au nici o valoare in literatura romana, elemente periferice, ceea ce nu aduce nici un serviciu literaturii romana si familiei sale.

10. Fata de relatiile sale din Romania, cat si in randul scriitorilor, se va acredita ideea ca Eugen Ionescu si fiica sa sunt in slujba cercurilor reactionare ale emigratiei si a postului de radio Europa libera. 11. Prin posibilitatile specifice UM 0920, se vor duce actiuni de influentare asupra lui Eugen Ionescu si a familiei sale.
General maior Tabacaru Dumitru

Turneu

Nota-raport

"In baza aprobarii tovarasului secretar al CC al PCR, Ilie Radulescu, la solicitarea conducerii Teatrului National, pentru a aproba perfectarea turneului Teatrului National la Paris, cu piese din dramaturgia romaneasca si o piesa scrisa de Eugen Ionescu, raportam urmatoarele: (...) Din verificarile facute pe linie informativa, Eugen Ionescu a fost placut impresionat de faptul ca persoana lui figureaza intr-un caiet program de valoare al artei romanesti, comunicand acest lucru, telefonic, profesorului Gelu Ionescu, de la Universitatea din Bucuresti, si altora. In scrisoarea de raspuns, adresata lui Radu Beligan, care ceruse acordul pentru a i se pune in scena o piesa a lui la Teatrul National, Eugen Ionescu scrie: «Draga prietene, mi cer scuze ca va raspund putin cam tarziu. Sunt cu totul de acord daca aceasta este inca posibil, pentru a se juca piesele mele in Romania. Le Formidable Bordel, sau cea pe care o doriti dv. Adresati-va pentru formalitati Societatii franceze pentru autori - SACD, Str. 9 rue Ballu 75442 Paris Cedex 09, care trateaza pentru mine cum doriti dv. Eu va trimit cele mai frumoase amintiri si prietenia mea. Eugen Ionescu».

(...) Folosind acest turneu al Teatrului National la Paris, care corespunde cu sarbatorirea a 300 ani de comedie franceza, precum si corespondenta si deplasarile anterioare la Paris ale lui Radu Beligan, ne propunem sa initiem masuri care sa duca la influentarea pozitiva a lui Eugen Ionescu si altor elemente atrase de emigratia reactionara de la Paris. In acest scop, vor fi luate urmatoarele masuri:

1. Nominalizarea intregului colectiv artistic si tehnic ce va face deplasarea la Paris, in vederea inlaturarii unor persoane ce ar putea sa faca un deserviciu propagandei culturale, precum si influentarea pozitiva a unor oameni de valoare din emigratia romana la Paris.

2. Largirea potentialului informativ care urmeaza sa faca deplasarea, pentru a mari posibilitatile de cunoastere, atat pe perioada pregatirii, cat si a efectuarii turneului, in vederea anihilarii si impiedicarii activitatii ostile si influentarii pozitive a emigratiei romane.

3. Punerea in control a comunicarilor postale ale celor care vor face deplasarea, ca si controlul convorbirilor telefonice internationale, pentru a urmari evolutia acestor relatii si efectul actiunilor noastre. Aceleasi masuri vor fi luate si asupra unor legaturi din arta ale lui Eugen Ionescu, care vor fi angrenate de diversi in perfectarea acestui turneu.

4. Selectionarea unor persoane de valoare artistica, care urmeaza sa faca deplasarea la Paris sau care au posibilitati de a initia masuri de influentare a unor foruri influente din Paris, anterior deplasarii, in vederea realizarii unei propagande corespunzatoare.

5. Prin secretariatul literar al Teatrului National se va urmari introducerea unor materiale in caietele program ale teatrului, care sa duca la temperarea si influentarea pozitiva a lui Eugen Ionescu.

6. Se va actiona in vederea influentarii pozitive a lui Gelu Ionescu, care urmeaza sa publice un roman al lui Eugen Ionescu.

7. Pe parcursul pregatirii in vederea deplasarii la Paris, vor fi realizate pregatiri contrainformative individuale cu toti cei ce vor efectua deplasarea. (...)", se arata in nota raport semnata de seful serviciului, Colonel Georgescu Ioan

Selectie si comentariu realizate de analistul politic Ion Cristoiu

NU RATATI!
In ziarul de maine puteti citi cum erau supravegheati actorii si regizorul Alexandru Dabija la repetitiile piesei de teatru "Insomnia" la Teatrul Nottara din Capitala. Nu au scapat nici actorii de la Teatrul National care faceau repetitii la piesa "Plosnita".
×