x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film "Sfârşitul Ploilor"

"Sfârşitul Ploilor"

de Roxana Ioana Ancuta    |    16 Dec 2009   •   00:00
"Sfârşitul Ploilor"
Sursa foto: Bogdan Iuraşcu/JURNALUL NAŢIONAL

A plecat din ţară, în '92, cu un bagaj plin de speranţă şi altul cu jurnale, cărţi, caiete, culegeri de matematică şi de fizică, avea 21 de ani. Destinaţia a fost... SUA!



5460-109636-bogdanchesaru_intact_img_7130.jpgAlex Rotaru (foto), regizor crescut într-o familie de artişti, actor premiat în filmele "Cireşarii", olimpic la fizică, poliglot, muzician, a decis acum 17 ani să plece dintr-o ţară ale cărei perspective erau slab vizibile sub lupa discernământului. A plecat în SUA, fiind primul român cu o bursă la MIT (după '89) şi şef de promoţie la fizică. După ce a dat gata cinci masterate la USC (în Los Angeles) - montaj, scenaristică, producţie, imagine "şi ceva actorie", după ce a renunţat la un doctorat în fizică pentru a se dedica celei de-a şaptea arte, Alex Rotaru a făcut carieră la Hollywood, ca regizor de film documentar. Iată-l reîntors temporar în România, pentru a începe filmările la lungmetrajul său "Sfârşitul ploilor", film a cărui distribuţie, deşi nu este confirmată 100%, îi anunţă ca actori pe Marcel Iureş, Maia Morgenstern, Vlad Rădescu şi Carmen Ungureanu. "Sfârşitul Ploilor" a câştigat în 2006 concursul de scenarii la CNC (de unde a obţinut o finanţare de aproape 640.000 de lei) şi se va realiza în Bucureşti şi Los Angeles. Povestea a plecat de la un fapt divers. De la o ştire de fapt divers pe care regizorul a citit-o, întâmplător, într-un ziar. Pe scurt... un bărbat, care împreună cu soţia, plecase din România înainte de 1989, revine în ţară să-şi vadă dosarul de la Securitate. În timp real, acţiunea este plasată între 21 decembrie 2009 şi 1 ianuarie 2010, celelalte paliere ale poveştii fiind visul, memoria şi perspectiva istorică.

"DEVALIZAT ŞI PRĂDUIT"
"După două ore la CNSAS, omul iese de acolo cu părul albit de şoc. Aflase că iubitoarea lui soţie, alături de care petrecuse 40 de ani, a fost informatoare a Securităţii încă dinainte de a-l cunoaşte. Mai mult decât atât, din notele de la dosar există şi suspiciunea faptului că băiatul lor, floarea şi lumina existenţei acestora, era de fapt, rezultatul posibil al unei relaţii abuzive între ea şi maiorul de Securitate - superiorul direct al femeii. Pornind de aici, a crescut în mine o poveste care întreabă «Ce faci dacă întreaga ta viaţă a fost un fals?»." Filmările demarează săptămâna viitoare, urmând a continua la anul. Distribuţia nu este perfect stabilită. Sunt în discuţii finale, cu Marcel Iureş, cu Maia Morgenstern, cu Vlad Rădescu şi cu Carmen Ungureanu. Scenariului - care e în engleză şi română - îi voi aduce modificări până în ultima clipă, fără să-i afectez, însă, structura. Plasarea acţiunii în jurul comemorării a 20 de ani de la Revoluţie nu-i întâmplătoare; instinctul meu de documentarist aşteaptă cu porii larg deschişi să trecem prin această perioadă marcată de fel de fel de frământări şi întrebări."

Consacrat regizor de documentare premiate şi distribuite în SUA, colaborator cu vedete ca Ian McKellen, Kevin Spacey, Michael York, Marilyn Manson, Van Cliburn, Alex Rotaru revine în România cu primul său scenariu în româneşte. "Am părăsit România la 21 de ani. Scrisesem până atunci multe... muzică, poezie, dar nici una din creaţiile mele, în exemplar unic, n-au mai ajuns la destinaţie. Mi-a fost pierdut întreg bagajul. Jurnale pe care le ţinusem de ani, revoluţia notată pas cu pas, caiete de fizică, de matematică, toate scrisorile mele de dragoste. Am fost în şoc jumătate de an. M-am simţit devalizat, prăduit de propria mea fiinţă. Momentul m-a golit foarte tare şi n-am mai scris altceva în limba română decât scrisori, asta până în 2006 când mi-a venit ideea filmului (...). La un moment dat, aproape că abandonasem «Sfârşitul Ploilor», pentru că în afară de puţinul binevenit de la CNC şi TVR, n-am găsit alţi bani în ţară. Este uimitor că-n România, cu o cinematografie recunoscută în lume, nu există o cultură a profitabilităţii filmului, şi nu există investitori particulari. Însă «Sfârşitul Ploilor» este o poveste importantă pe care ţin s-o dăruiesc publicului european şi american şi-o voi produce în stil «indie»: chiar cu bani de-acasă şi cu o echipă-schelet (...)".

×
Subiecte în articol: film