x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editie de colectie Mădălina Manole “Cazul” Mădălina

“Cazul” Mădălina

de Roxana Vintila    |    14 Iul 2008   •   00:00

Ascultînd muzica Mădălinei Ma­­nole, sufletul nostru se tran­sformă… în iubire.

Ascultînd muzica Mădălinei Ma­­nole, sufletul nostru se tran­sformă… în iubire.

 
Mădălina Manole şi Costin Diaco­nescu, membru în Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă, s-au cunoscut la “Cenaclul Flacăra” şi la “Serbările Scîn­teii Tineretului”, unde acesta din urmă, fiind redactor la Radio România, venea pentru a scrie cronici. Despre amin­tirile care îi leagă ne vorbesc amîndoi cu mare drag, dar şi cu oarecare nostalgie: “În culisele scenei, la Ploieşti la selecţiile ad-hoc pentru ti­nerii artişti din oraşele pe care le străbătea caravana «Serbă­ri­lor», prin septembrie-octom­brie 1982, am auzit prima dată glasurile curate, crista­line, surprinzător şcolite a două liceene din localitate: cîntau folk (aşa era moda vremii) şi se acompaniau cu propriile instrumente: chitară (Magdalena Manole) şi flaut (Ştefania Ghiţă), povesteşte Costin Diaconescu. Îmi amintesc de perioada în care cele două tinere talente au fost adoptate de trupa veteranilor (Victor Socaciu, Vasile Şeicaru, Ştefan Hruşcă, Gheorghiu, Roşu şi Negru, Compact, Io­nela Prodan, Florica Bradu): Ce artişti, ce prieteni… “


INSTRUMENTUL LUI DUMNEZEU.
Cînd Mădălina a venit la Bucureşti, sin­gurul om pe care îl cu­noş­tea era Costin Diaconescu: “Pe el l-am sunat şi i-am zis: Costin, ajută-mă! Vreau să găsesc de lucru în oraşul ăsta, ca să mă întreţin, şi să mă pot înscrie la «Şcoala Populară de Artă». Pentru mine, Costin a fost instrumentul lui Dumnezeu, mărturiseşte artista. “Fiind redactor la radio, avea multe cunoştinţe. A deschis o agendă, a sunat la Otopeni, şi chiar atunci se susţineau examene. Mi-au pus în braţe un manual de engleză de na­vigaţie, nu de convorbiri uzuale, ci specializat. Erau doar şase locuri şi şase candidate, dar am învăţat şi am intrat. O lună m-am familia­rizat cu engleza. Eram trimisă la şase luni la şcoala de controlori de trafic aerian de la Băneasa, am devenit controlor de trafic aerian auxiliar. La ora asta aş fi fost un controlor de trafic plin”, spune Mădălina Manole.


CA ÎN FILME.
Controlorul nu e neapărat cel care stă în turn, caşa um crede toată lumea. Cînd spui dirijare, toată lumea se gândeşte imediat la turn, dar nu este aşa, explică interpreta: “Turnul este cel care dirijează avionul cât se vede. La aterizare sau la decolare, din momentul în care îl pierzi în văzduh, el apare pe radare. Se vede pe el un bord aşa cum vedem noi în filme... Eu aici am lucrat. Este o meserie extraordinară. Pentru nimic altceva nu aş fi schimbat această meserie cu alta, numai pentru muzică am făcut asta”.

Pe măsură ce tim­pul tre­ce înveţi şi intri în lumea fas­ci­nantă a zborului înalt, într-o călătorie printre nori, dar care nu-ţi permite să fii cu capul în nori absolut niciodată. “Puţin cîte puţin simţi adrenalina pe care ţi-o oferă această meserie. E o responsabilitate enormă. Avioanele, piloţii şi oamenii aceia depind de ceea ce tu le spui. Tu de la sol faci asta. După patru ani am lăsat profesia aceasta. Spre stupefacţia comandantului şi a colegilor.”


PUŞTOAICA.
Costin Diaconescu continuă firul poveştii şi ne aduce în anul 1985, “cînd maestrul Adrian Păunescu a păţit-o definitiv  cu “organele de partid”, (tot) la Ploieşti se va fi fost terminat şi cariera muzicală a celor două tinere. Dar  destinul a vrut să fie altfel. Am simţit că vocea şi talentul domnişoarei Manole nu trebuie să se risipească. Îmi amintesc cît de frumos sunau versurile lui Radu Stanca (“Pasărea de foc a dragostei”) pe muzica creată de chitarista-puştoaica-liceeana Manole!”

 
ADULMECA TA­LENTUL. Ca redactor, pe vremea aceea la Radio Naţional programul 3, avînd şi studii  muzicale, Costin Diaconescu i-a prezentat  imediat “cazul” poetului Lucian Avramescu, şeful cenaclului: “El zicea că nu are ureche muzicală, că este afon, de aceea avea mare încredere în verdictul  meu. Adevărul este că – am înţeles mai tîrziu – Lucian avea o cultură extraordinară, un fler asemenea şi adulmeca talentul de la o poştă”.

Lucrînd în Radio Româ­nia, Costin Diaconescu cunoştea mulţi compozitori, cu unii fiind chiar prieten, cărora le-a vor­bit cu en­tuziasm despre des­co­pe­ri­rea sa: “Re­gre­tatul pri­­eten Şer­ban Georgescu n-a stat mult pe gînduri. Repezit şi aiurit cum era, dar genial, mi-a zis să o aduc imediat la Radio. A doua zi, în studioul 6, Şerban cînta la pian o piesă nouă: tînăra şi frumoasa interpretă a prins linia melodică din prima. “Ce timbru aparte! Vezi Şerban?”, zic eu. Şerban s-a prins din prima că vocea ei şi talentul lui vor face istorie în muzica ro­mânească de gen. Mi-a spus-o atunci pe loc: “Costine, de acuma esti naşul” marii noastre iubiri, muzica. După cum zîmbea, cu subînţeles, mi-am dat seama că Şerban cuceritorul era cucerit… Începea «era» Mădalina Mano­le…”, a încheiat Costin Diaconescu.


DESTINUL.
Costin Diaconescu ramîne pentru Mădălina, aşa cum a mai spus şi repetă, “instrumentul Domnului. Prima dată m-a ajutat cu serviciul. A doua oară mi-a făcut cunoştinţă cu Şerban Georgescu…”

 
“În culisele scenei, la Ploieşti la selecţiile ad-hoc pentru ti­nerii artişti din oraşele pe care le străbătea ­caravana «Serbă­ri­lor», prin septembrie-oc­tom­brie 1982, am auzit prima dată glasurile curate, crista­line, surprinzător şcolite a două liceene din localitate: cîntau folk (aşa era moda vremii) şi se acompaniau cu ­propriile instrumente: chitară (Magdalena Manole) şi flaut (Ştefania Ghiţă)”
Costin Diaconescu, prieten

 
“A doua zi, în studioul 6, Şerban cînta la pian o piesă nouă: tînăra şi frumoasa interpretă a prins linia melodică din prima. «Ce timbru aparte! Vezi Şerban?», zic eu. Şerban s-a prins din prima că vocea ei şi talentul lui vor face istorie în muzica românească de gen”
Costin Diaconescu, prieten

×
Subiecte în articol: serban diaconescu costin costin diaconescu