x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Tendinte - Comunicarea locala face parteneriate

Tendinte - Comunicarea locala face parteneriate

de Eliza Dumitrescu    |    24 Mai 2006   •   00:00
Tendinte - Comunicarea locala face parteneriate

De la inceputul anului se observa o dinamizare a pietei locale de PR. Agentii de marca din PR-ul romanesc s-au afiliat unor retele prestigioase pe plan international. Astfel, departamentul de PR al Graffiti BBDO s-a afiliat la Pleon Europe, iar McCann Erickson la Weber Shandwick. Ceva mai devreme, in 2003, BDR Associates a devenit partener exclusiv al grupului Hill and Knowlton.

Calitatea serviciilor acestor agentii a facilitat semnarea parteneriatelor si este un semn al maturizarii PR-ului local. Pe de alta parte, departamentele de PR devin agentii independente, cum s-a intamplat in cazul Lowe PR. De asemenea, se zvoneste prin targuletul PR-ului romanesc ca tot mai multe companii locale incep sa inteleaga in sfarsit importanta serviciilor de comunicare. Am adunat cateva puncte de vedere de la reprezentantii agentiilor mentionate.

Jurnalul National: Cui ii apartine decizia afilierii?
Catalina Stan: (President&CEO la BDR Associates): Colaborarea cu Hill and Knowlton a inceput inca din 1999. Primul pas a fost facut de catre noi, in contextul unei viziuni de dezvoltare a agentiei, pentru a fi capabili sa oferim companiilor servicii la standardele recunoscute pe plan international. Am devenit asociat exclusiv pentru Romania, in 2003.

Liliana Serban: (Pleon Graffiti): Pleon Europe a decis in 2005 sa isi extinda reteaua in sase tari central si est europene, aceste piete fiind de interes pentru companii multinationale cu care Pleon colabora in Vest. Propunerea retelei Pleon a venit intr-un moment foarte potrivit pentru Graffiti, care se gandea deja la lansarea departamentului de PR ca divizie separata.

Imola Zoltan: (McCann PR afiliata Weber Shandwich): Primul pas a fost facut de catre Weber Shandwick, mai exact de catre reprezentantul biroului de Business Development, care a venit in Bucuresti anul trecut si a asistat la o prezentare a agentiei McCann PR. La scurt timp am fost chemati la Praga, la o intrunire a reprezentantilor Weber Shandwick din Europa, unde s-au pus bazele afilierii.

Care au fost etapele procesului de afiliere? Ati avut contracandidati?
Liliana Serban: Procesul de afiliere s-a incheiat practic in doar cateva luni, in perioada august-noiembrie 2005. Reprezentantii retelei au desfasurat un proces de selectie la nivelul fiecarei tari - deci au existat contracandidati - , care s-a incheiat prin alegerea agentiei considerate a avea potentialul maxim de dezvoltare. Pentru Graffiti BBDO fost deci o recunoastere a ceea ce s-a facut pe segmentul relatii publice in cei sapte ani de existenta.

Imola Zoltan: Cronologic: o prima prezentare a agentiei la Bucuresti in fata reprezentantilor Weber Shandwick, o intalnire la Praga, unde s-au discutat termenii afilierii, semnarea contractului si un pahar cu sampanie la Budapesta, unde s-a sarbatorit evenimentul impreuna cu toate agentiile partenere Weber Shandwick din Europa de Est. Din cate stiu eu, nu am avut contracandidati.

Care sunt acum avantajele afilierii?
Liliana Serban: Pe de-o parte, o infuzie semnificativa de experienta, de know-how si informatii - care se realizeaza prin diverse mijloace si reprezinta principala valoare pe care agentia locala o capitalizeaza. Pe de alta parte, este vorba de portofoliul de clienti si de posibilitatea de a primi "leaduri" de la colegii din retea. Si, nu in ultimul rand, este vorba de posibilitatea de a dezvolta campanii de relatii publice la nivel regional.

Imola Zoltan: In primul rand expertiza. Acesta este de fapt principalul atribut al afilierii: accesul la know-how-ul international al Weber Shandwick. Iar aici inteleg trainin-guri, workshop-uri, seminarii. Este un beneficiu imens, care constituie un avantaj competitiv pentru oferta nostra de servicii de specialitate.

Veti angaja oameni noi din Romania sau se vor acoperi aceste zone cu personal din reteaua internationala?
Liliana Serban: In clipa de fata, portofoliul nostru de servicii reflecta portofoliul nostru de clienti. Vom gasi cu siguranta solutii pentru a raspunde unor noi nevoi. In prezent, specialistii retelei Pleon si centrele de expertiza functioneaza ca o sursa excelenta de informatie si consultanta pentru noi. Pana in prezent nu a fost nevoie ca vreunul din expertii nostri din retea sa vina in Romania special pentru a lucra direct intr-un proiect. Dar este extrem de bine sa stii ca, daca ai nevoie de un sfat sau de un expert, te poti adresa unor oameni care au chiar o experienta de peste 20-30 de ani in domeniul lor.

Imola Zoltan: Piata fortei de munca din Romania a inceput sa se maturizeze si in aria serviciilor de comunicare. Sunt din ce in ce mai multi oameni valorosi, cu experienta, care pot face fata unei asemenea provocari, asa ca vom angaja oameni din Romania.

Cum explicati acest trend al afilierilor in piata locala de PR?
Catalina Stan: Ne pregatim sa intram in Europa, ceea ce va insemna probabil o intetire a competitiei pe plan local, vor fi multi nou-veniti o data cu valul european, deci un mediu de afaceri mult mai dur in PR, dar si mult mai exigent. Cred ca alte criterii vor guverna cerintele clientilor adresate agentiilor de PR.

Liliana Serban: Sunt mai multi factori care indeamna agentiile sa se afilieze: diferentierea pe o piata in crestere si nevoia de a oferi servicii tot mai complexe si complete, precum si nevoia de a avea noi arii de expertiza; noul statut pe care Romania si mediul economic romanesc il vor avea dupa aderare; interesul tot mai ridicat pe care Romania il starneste din partea companiilor straine.

Imola Zoltan: Piata romaneasca incepe sa devina interesanta pentru marile retele datorita cresterii constante, crestere care genereaza o nevoie din ce in ce mai mare pentru servicii specializate. E si o ratiune de business a agentiilor care se afiliaza: sustinerea din partea retelei, in principal in ceea ce priveste know-how-ul acumulat.

VALOARE
"Apartenenta la o retea internationala aduce mai multe avantaje. O infuzie semnificativa de experienta, de know-how si informatii - care reprezinta principala valoare pe care agentia locala o capitalizeaza" - Liliana Serban, PR Director Pleon Graffiti

CRESTERE
"Piata romaneasca incepe sa devina interesanta pentru marile retele datorita cresterii constante, crestere care genereaza o nevoie din ce in ce mai mare pentru servicii specializate" - Imola Zoltan, Managing Partener McCann PR, afiliata Weber Shandwich

COMPETITIE
"Ne pregatim sa intram in Europa, ceea ce va insemna probabil o intetire a competitiei pe plan local, vor fi multi nou-veniti o data cu valul european, deci un mediu de afaceri mult mai dur in PR, dar si mult mai exigent" - Catalina Stan, President & CEO la BDR Associates Communication Group
×