Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Algele de zăpadă cu pigment roşu accelerează dezgheţul în zona arctică (studiu)

Algele de zăpadă cu pigment roşu accelerează dezgheţul în zona arctică (studiu)

22 Iun 2016   •   21:25
Algele de zăpadă cu pigment roşu accelerează dezgheţul în zona arctică (studiu)

Un nou studiu arată că algele de zăpadă cu pigment roşu Chlamydomonas nivalis din zona arctică au o influenţă directă asupra topirii gheţarilor, potrivit EFE şi phys.org.

Rezultatele cercetărilor, publicate în revista "Nature", sugerează că, deşi era cunoscut rolul algelor de zăpadă cu pigment roşu în ceea ce priveşte dezgheţul, repercusiunile reale au fost subestimate. Pigmentarea acestor alge are loc în lunile calde, când apar straturi fine de gheaţă topită iar căldura soarelui este mai puternică. În perioadele reci, aceste alge "hibernează".

Potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Leeds (Regatul Unit) şi Centrul german de cercetări geologice (Deutsche GeoForschungsZentrum, GFZ), aceste alge pigmentate conferă o culoare mai închisă suprafeţelor de zăpadă şi gheaţă, afectând în mod direct albedoul. Din cauza înmulţirii acestui tip de alge, suprafaţa îngheţată prezintă un albedo cu 13% mai mic în perioada de dezgheţ, adică, absoarbe o mai mare cantitate de căldură şi se accelerează topirea.

"Rezultatele noastre arată că efectul 'bio-albedo' este important şi va trebuie să fie luat în calcul în viitoarele modele climatice", explică într-un comunicat autorul principal al studiului, Stefanie Lutz.

Cercetătorii au analizat biodiversitatea în mostre prelevate de la 21 de gheţari din zona a?rctică, din Groenlanda în nordul Suediei, trecând prin Islanda. Ei afirmă că au găsit acelaşi tip de alge roşii în întreaga zonă arctică.

"Pentru prima dată, cercetătorii au studiat efectul pe scară largă al microorganismelor în ceea ce priveşte topirea zăpezii şi gheţii în zona arctică", a spus biologul Daniel Remias de la Fachhochschule Wels, (Austria).

Biologul a evidenţiat că acest studiu a avut în vedere analize microbiologice şi genetice ale algelor de zăpadă roşii, proprietăţi geochimice şi mineralogice şi albedoul habitatului acestor alge.

Oamenii de ştiinţă vor continua cercetările în Groenlanda în vara aceasta, perioadă în care se aşteaptă niveluri maxime istorice de dezgheţ din cauza creşterii temperaturii. Ei vor încerca să afle dacă şi în ce măsură algele roşii contribuie la dezgheţul record.AGERPRES