Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Astronomii români au determinat compoziţia mineralogică a unui asteroid care intersectează orbita Pământului

12 Oct 2015   •   19:41
Sursa foto: Foto: NASA

Institutul Astronomic al Academiei Române şi Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca alături de partenerii internaţionali - Institutul de Mecanică Cerească şi de Calcul al Efemeridelor din cadrul Observatorului din Paris, Isaac Newton Group of Telescopes din insulele Canare şi Infrared Telescope Facility din insulele Hawaii - au iniţiat şi derulat o campanie de observaţii dedicată studierii asteroidului 2004 BL86, care prezintă un potenţial pericol pentru Terra.

"Asteroid geointersector, acesta prezintă un potenţial pericol pentru Terra nu doar pentru că ajunge în apropiere de Pământ, dar şi pentru că orbita lui este haotică. Oamenii de ştiinţă români au reuşit pentru prima dată de la descoperirea acestui corp ceresc în 2004 să stabilească proprietăţile sale fizice şi mineralogice, odată cu apropierea sa de Pământ în lunile ianuarie şi februarie 2015, la doar 1,2 milioane kilometri, ceea ce reprezintă aproximativ de trei ori distanţa Pământ - Luna", afirmă Agenţia Spaţială Română într-un comunicat remis luni AGERPRES.

Potrivit sursei citate, datele de observaţie obţinute începând cu momentul descoperirii asteroidului 2004 BL86, în anul 2004, până în anul 2015 au contribuit la stabilirea elementelor orbitale ale asteroidului, însă proprietăţile fizice şi mineralogice au fost foarte puţin studiate, diametrul acestui obiect fiind estimat la aproximativ 500 metri cu marjă de eroare destul de mare.

Observaţiile fotometrice ale asteroidului 2004 BL86 realizate anul acesta, odată cu apropierea sa de Pământ, au fost obţinute în lunile ianuarie şi februarie 2015 la Observatorul din Cluj-Napoca şi Bucureşti.

Observaţii spectroscopice în domeniul vizibil au fost realizate la Centrul de observaţii la distanţa Bucureşti aflat în sediul Institutului Astronomic al Academiei Române prin controlarea de la distanţă a telescopului Isaac Newton. Cu o apertură de 2,5 metri, acesta se afla în insulele Canare.

Observaţiile spectroscopice în domeniul infraroşu au fost efectuate de la Centrul de observaţii la distanţa din Paris, de unde a fost pilotat telescopul Infrared Telecope Facility cu apertura de 3 metri, localizat în insulele Hawaii.

"Analiza datelor de observaţie a permis obţinerea de rezultate legate de parametrii fizici şi mineralogici ai asteroidului 2004 BL86, în timp ce datele spectrale au furnizat date cu privire la suprafaţa asteroidului. Oamenii de ştiinţă români au observat că asteroidul conţine minerale bazaltice, ceea ce duce la concluzia că obiectul este un fragment al unui asteroid diferenţiat, cel mai probabil o bucată din crusta unui astfel de obiect", se arată în comunicatul de presă.

Din corelaţia strălucirii acestui corp şi a mineralogiei sale a fost estimat un diametru realist de aproximativ 300 metri, în concordanţă cu măsurătorile radar efectuate în Statele Unite. Analiza datelor fotometrice a permis confirmarea unei perioade de rotaţie proprii de aproximativ 2,6 ore.

Potrivit aceleiaşi surse, rezultatele obţinute de cercetătorii români vin în sprijinul Programului de "Space Situational Awareness" la care România participă sub coordonarea Agenţiei Spaţiale Române (ROSA) în calitate de Stat Membru al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

SSA reprezintă un efort coordonat pentru a detecta şi urmări obiecte pe o orbită în jurul Pământului sau care intersectează orbita Terrei, precum şi pentru monitorizarea fenomenelor naturale, care ar putea provoca daune sateliţilor din orbită, infrastructurii de la sol şi oamenilor.

NASA a descoperit recent că asteroidul are şi un mic satelit.

Subiecte în articol: 2004 BL86