Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Enciclopedia vieţii

Enciclopedia vieţii

25 Mai 2007   •   00:00

Un ambiţios proiect prevede postarea tuturor informaţiilor pe un site de pe internet. Intitulat "Enciclopedia vieţii", acesta va cuprinde descrieri ale speciilor, fotografii, hărţi, inregistrări video şi audio, ştiri, link-uri la site-uri despre genomuri şi date ştiinţifice. Primele informaţii au fost date publicităţii prin efortul unor prestigioase universităţi şi institute. Specialiştii preconizează că proiectul va fi finalizat peste 10 ani.

Date despre cele 1,8 milioane de specii de animale de pe Terra

Cei care vor consulta lucrarea vor descoperi o adevărată "Grădină Zoologică Interactivă". Dacă realizarea Enciclopediei evoluează in ritmul preconizat, in final, datele culese ar putea umple 300 de milioane de pagini de mărimea unei coli de hărtie A 4. Aranjate una lăngă alta, acestea ar acoperi o distanţă de 85.000 km, de două ori inconjurul Terrei pe la Ecuator, fiind concepute pentru a furniza informaţii utile atăt elevilor, căt şi cercetătorilor. Timp de peste un deceniu, savanţii au incercat să intocmească o listă cu toate speciile de pe Terra, dar tentativa a eşuat, dovedindu-se prea complicată, costisitoare şi evazivă.

Actualul proiect apelează la o tehnologie bazată pe o nouă tehnică de căutare de date, asemănătoare celei folosită de Google. Intreaga reţea informaţională va fi analizată pentru căutarea datelor ştiinţifice, materialele urmănd a fi adunate intr-un singur document, ce va fi analizat de specialişti. Pe de altă parte, utilizatorii internetului le vor putea trimite savanţilor date pe care aceştia nu le pot obţine prin mijloace proprii.

PARTICIPARE. Opinia publică poate contribui activ la realizarea Enciclopediei, schimbănd rolul de spectator cu cel de participant, element ce s-ar putea dovedi crucial in descoperirea unor noi specii. In funcţie de pregătirea utilizatorului, informaţiile pot fi accesate la două nivele: unul pentru oamenii obişnuiţi şi altul pentru specialişti. Realizatorii susţin că, pe măsură ce noi specii vor fi descoperite, vor fi adăugate "listei". Ei estimează că in prezent pe Terra trăiesc peste 8 milioane de specii, numai 25% dintre acestea fiind identificate şi catalogate.

News

SĂNGE ARTIFICIAL. Cercetătorii au realizat un tip de sănge artificial, ce va putea fi utilizat in cazuri urgente ca substituent al săngelui natural. Savanţii Universităţii Sheffield cred că descoperirea poate reprezenta un avantaj pentru combatanţii aflaţi in zone de conflict. Oamenii de ştiinţă susţin că produsul e uşor de transportat, nu trebuie păstrat la temperatură scăzută şi poate fi depozitat perioade indelungate. Noua varietate de sănge este alcătuită din molecule artificiale ce conţin atomi de fier in structura lor, asemănătoare hemoglobinei, şi pot transporta oxigenul prin organism.

ROBOŢI ACŢIONAŢI PSIHIC. O cască metalică, prevăzută cu electrozi in exterior, pare a fi transformat unele secvenţe din filmele SF in realitate. Persoana dotată cu un asemenea dispozitiv poate controla mişcările unui robot doar cu ajutorul găndirii. Rajesh Rao, cercetător in cadrul Universităţii din Washington, a demonstrat că un individ poate "ordona" unui robot să se indrepte spre anumite locaţii şi să "apuce" diferite obiecte doar găndindu-se la "instrucţiuni" in acest sens.

Subiecte în articol: mistere ştiinţă