Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Gaura neagră "Ochiul lui Sauron", măsurată de oamenii de ştiinţă: "Acest lucru schimbă în mod fundamental..."

27 Noi 2014   •   11:03

O echipă de oameni de ştiinţă a folosit o nouă metodă pentru a măsura cu o precizie fără precedent distanţa către galaxia spiralată activă NGC 4151 - în al cărui centru se află un veritabil 'monstru' cosmic supranumit 'Ochiul lui Sauron' (trimitere la reprezentarea ochiului atotvăzător al lui Sauron din seria 'Stăpânul Inelelor'). Acest calcul le-a permis să determine cu un grad mai mare de acurateţe masa acestei găuri negre din centrul galaxiei NGC 4151, iar rezultatul este surprinzător.

"Calculele noastre indică faptul că găurile negre supermasive sunt cu 40% mai masive decât se credea. Acest lucru schimbă în mod fundamental felul în care determinăm masa găurilor negre", a susţinut unul dintre coautorii acestui studiu, Darach Watson, de la Institutul Niels Bohr din cadrul Universităţii din Copenhaga. Găurile negre supermasive pot conţine masa a sute de milioane sau chiar a câteva miliarde de sori.

Astfel, echipa coordonată de Sebastian Hönig de la Universitatea din Southampton (Anglia), a apelat la o metodă diferită de a afla distanţa: geometria. Pe măsură ce gaura neagră din centrul galaxiei NGC 4151 se hrăneşte cu norii de gaze cosmice din apropiere, această materie se încălzeşte foarte puternic şi începe să emită radiaţii ultraviolete. Această radiaţie, la rândul ei, încălzeşte un inel de praf cosmic aflat pe orbita găurii negre, iar praful începe să emită radiaţii în spectrul infraroşu.

Observaţiile făcute de pe Terra au determinat că decalajul de timp dintre emisiile de radiaţii ultraviolete şi cele de radiaţii în spectrul infraroşu este de 30 de zile. Iar cum viteza luminii este o constantă universală, calcularea distanţei dintre gaura neagră şi inelul de praf cosmic de pe orbita ei devine o problemă simplă.

Echipa a ajuns la concluzia că distanţa până la gaura neagră din centrul galaxiei NGC 4151 este de 62 de milioane de ani lumină, rezultat cu un grad de eroare de doar 13,5%. Această precizie îmbunătăţită a calculului distanţei îi ajută pe oamenii de ştiinţă să estimeze mai bine masa celor mai mari găuri negre din Univers, conform lui Watson.