Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Gliese 581 C - Terra din constelaţia Lira

Gliese 581 C - Terra din constelaţia Lira

de Delia Zahareanu    |    26 Apr 2007   •   00:00

O echipă de astronomi europeni, folosind un observator din Chile, a identificat azi in constelaţia Lirei o planetă situată la aproximativ 20 de ani lumină de noi, care are temperaturi şi caracteristici geologice asemănătoare cu cele ale Terrei.

Pămantul, la indigo

Intre zero şi 40 de grade la suprafaţa solidă din rocă, avand dimensiuni cu 50% mai mari decat cele ale Pămantului. Sunt caracteristicile de bază ale planetei Gliese 581 c, care orbitează in jurul stelei cu acelaşi nume, din constelaţia Lirei. La 20 de ani lumină de Terra, planeta pare a avea toate condiţiile pentru a permite existenţa apei in formă lichidă şi a vieţii, in consecinţă. Este pentru prima dată cand cercetătorii spaţiului identifică o planetă in afara sistemului nostru solar care să aibă condiţii atat de asemănătoare cu cele care au făcut posibilă viaţa pe planeta noastră. Din cele peste 200 de exoplanete (planete situate in afara sistemului nostru solar), Glies 581 c este singura care pare a poseda o atmosferă consistentă şi condiţii de temperatură şi structură geologică compatibile cu apariţia şi dezvoltarea vieţii. Fireşte, condiţionată de morfologia lumii respective.

SUCCES. "Pe o hartă a comorilor din univers, am fi tentaţi să marcăm această planetă cu un X. Din cauza temperaturii şi a relativei proximităţi, această planetă probabil că va fi o ţintă foarte importantă a viitoarelor misiuni spaţiale dedicate cercetării vieţii extraterestre", a comentat cercetătorul Xavier Delfosse, membru al echipei europene de cercetare, citat de cotidianul britanic Daily Mail. "Chiar dacă Gliese 581 se dovedeşte că nu are omuleţi verzi, incă mai există timp", comentează prestigiosul The Economist, in ediţia sa electronică despre descoperirea echipei care a adunat la un loc cercetători din Franţa, Portugalia şi Elveţia.

DATE. Planeta stelei pitice roşii Gliese 581 are diametrul de 19.308 km faţă de Pămant, care are 12.875 km. Faţă de soarele său realizează o mişcare de rotaţie completă in numai 13 zile. Se află la 9.645.000 de km faţă de Gliese 581, in comparaţie cu Pămantul, care este situat la 150.000.000 de km de Soare, ca atare este de 14 ori mai aproape de steaua sa decat suntem noi de Soare, relatează BBC. Steaua sa, fiind din clasa piticelor roşii, are un diametru mult mai mic decat Soarele şi nu este la fel de luminoasă, pentru că nu are densitatea internă a astrului nostru care ii permite acestuia reacţii de fisiune nucleară, ceea ce il face luminos. Iar spre deosebire de Soare, care este deja la jumătatea vieţii sale de stea, Glies 581 are o "speranţă de viaţă" mult mai mare, stelele din această clasă putand arde sute de miliarde de ani, relatează The Economist. "Super-Pămantul", după cum l-a botezat BBC, intr-un articol dedicat descoperirii, mai are incă două surate planetare, insă este singura plasată in "zona vieţii", acea parte a sistemului planetar susţinut de o stea care permite temperaturi şi caracteristici geologice propice apariţiei apei, existenţei unei atmosfere şi a vieţii, aşa cum ne este nouă cunoscută. De pe suprafaţa planetei, soarele său apare de zece ori mai mare decat vedem noi steaua noastră de pe Pamant, iar lumina dominantă este cea roşie.

Subiecte în articol: zoom