Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Oamenii de ştiinţă au descoperit motivul pentru care orcile intră la menopauză

Oamenii de ştiinţă au descoperit motivul pentru care orcile intră la menopauză

12 Ian 2017   •   21:40
Oamenii de ştiinţă au descoperit motivul pentru care orcile intră la menopauză

Concurenţa dintre mame şi fiice în ceea ce priveşte procesul de perpetuare a speciei ar putea explica de ce orcile intră la menopauză, potrivit unui studiu publicat miercuri în jurnalul "Current Biology". În afara orcilor, acest fenomen neobişnuit mai este întâlnit doar la două specii de mamifere, omul şi balenele pilot cu înotătoare scurte, informează AFP.

Femelele orci mai în vârstă, care nu se mai pot reproduce, joacă un rol esenţial în ajutarea urmaşelor lor să identifice surse de hrană pentru a supravieţui şi a-şi creşte puii, dar au rol şi în apărarea grupului din care fac parte, se arată în studiul realizat la Universitatea Exeter din Marea Britanie.

Oamenii de ştiinţă au observat că atunci când orcile în vârstă reuşesc să dea naştere unor pui, aceştia au un risc de 1,7 ori ai mare de mortalitate. În aceste circumstanţe, este normal ca fertilitatea femelelor în vârstă să înceteze şi ca acestea să-şi economisească astfel energia pentru a le ajuta pe mai tinerele membre din grup să aibă la rândul lor familii. "Ele pierd în competiţia reproductivă cu urmaşele lor", notează Darren Croft, om de ştiinţă în cadrul universităţii amintite, din sud-vestul Marii Britanii.

Cercetarea s-a bazat pe datele colectate pe o perioadă de 43 de ani în comunitatea de orci ce trăiesc în Oceanul Pacific în apropierea coastei nordice a Statelor Unite şi de ţărmul sudic al Canadei. Orcile din această zonă sunt incluse pe lista animalelor ameninţate cu extincţia.

Femelele din această specie de delfini încep să se reproducă la vârsta de 15 ani şi continuă să facă acest lucru până la 30-40 de ani. Speranţa de viaţă în cazul acestei specii este de circa 90 de ani.

Cele mai mari membre ale familiei delfinilor, orcile, se numără printre cei mai de temut prădători de pe Terra. Acestea se hrănesc cu foci, lei de mare, peşte şi chiar cu balene.AGERPRES