Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Poluarea cu metale grele, o posibilă cauză a dispariţiei omului de Neanderthal

Poluarea cu metale grele, o posibilă cauză a dispariţiei omului de Neanderthal

24 Sep 2015   •   16:12
Poluarea cu metale grele, o posibilă cauză a dispariţiei omului de Neanderthal

Oamenii preistorici poluau mediul cu metale grele, se arată într-un studiu publicat în cursul acestei săptămâni în revista Nature-Scientific Reports. O echipă internaţională de cercetători a analizat sedimente din cinci situri arheologice importante din peninsula iberică şi a descoperit niveluri ridicate de metale grele, afirmă Universite Libre din Bruxelles (ULB).

Urmele sunt legate probabil de extincţia definitivă a omului de Neanderthal în sudul insulei iberice. La Gran Dolina, în nordul Spaniei, cercetătorii au găsit metale grele, asociate cu o paleocontaminare naturală. Şi în alte patru peşteri studiate în cadrul proiectului, locuite mai recent, straturile contaminate puse în evidenţă poartă urmele activităţilor locuitorilor lor din perioada preistorică, potrivit studiului.

Astfel, la Gorham's şi Vanguard, două situri ale omului de Neanderthal din Gibraltar, nivelurile de sedimente cu vechi reziduuri de cupru, zinc şi nichel pot fi considerate "dovezi ale celei mai vechi poluări provocate de Homo (în paleoliticul mijlociu) de până acum", se mai spune în comunicatul ULB. La El Pirulejo din Andaluzia (paleoliticul superior), oamenii de ştiinţă au descoperit urme de plumb ce pot fi puse în legătură cu "utilizarea galenei, mineral bogat în plumb, atât în cadrul ritualurilor funerare, cât şi în activităţile metalurgice".

"Această paleocontaminare a avut probabil efecte nefaste asupra sănătăţii locuitorilor peşterilor, putând fi asociată şi cu extincţia definitivă a omului de Neanderthal în sudul peninsulei iberice", arată comunicatul.

În Spania se vor desfăşura şi alte cercetări pe această temă. AGERPRES