Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Un animal sud-american, supranumit de Darwin "cel mai ciudat din lume", clasificat de cercetători

27 Iun 2017   •   21:16

Macrauchenia patachonica, un animal din America de Sud, ce avea un corp de cămilă şi o gură cu trompă, i-a intrigat pe biologii din lumea întreagă după descoperirea scheletului său de către Charles Darwin în secolul al XIX-lea. La mai bine de un secol şi jumătate după acea descoperire, oamenii de ştiinţă au anunţat marţi că au reuşit să includă bizarul animal sud-american într-un ordin de clasificare taxonomică, informează AFP.

"Pentru prima dată, am putut să secvenţiem ADN-ul acestei specii şi i-am determinat locul în arborele evoluţiei", a declarat Michael Hofreiter, cercetător la Universitatea Postdam din Germania, coautor al studiului.

În 1834, în timpul unei expediţii în Uruguay şi Argentina, Charles Darwin a găsit un schelet de Macrauchenia patachonica, un animal care a dispărut de pe faţa Pământului fără să lase urmaşi, al cărui gât aminteşte de cel al cămilelor, dar al cărui cap era înzestrat cu o trompă.

Charles Darwin a spus că Macrauchenia patachonica era "animalul cel mai ciudat descoperit vreodată".

De atunci, biologii au încercat să îi găsească un loc în regnul animal, să îi atribuie strămoşi sau, cel puţin, "verişori".

Însă acele caracteristici fizice alcătuiesc o combinaţie extrem de ciudată, chiar şi pentru un animal din era glaciară, care a sfidat metodele clasice de clasificare a speciilor.

"Imaginaţi-vă o cămilă fără cocoaşă, cu picioare de rinocer şi craniul unei antilope saiga", a explicat Michel Hofreiter. Acestor particularităţi pot să li se adauge celebra trompă şi un nas plasat între ochi.

Ideile avansate de cercetători erau la fel de ciudate ca fizicul animalului în cauză: unii sugereau că era vorba despre un animal acvatic, care îşi folosea trompa ca un tub pentru respirat. Alţii spuneau că era un verişor al lamei, prin prisma gâtului său lung. Dar, timp de aproape două secole, niciuna dintre aceste teorii nu s-a bucurat de unanimitate.

Cercetătorii de la Universitatea Potsdam şi de la Muzeul American de Istorie Naturală au decis să "atace" acest mister ştiinţific.

Graţie unor tehnologii de ultimă generaţie, ei au reuşit să secvenţieze 80% din genomul mitocondrial - ADN-ul transmis pe cale maternă - al animalului, pe baza unei fosile descoperite într-o peşteră din sudul statului Chile.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, genomul animalului a dezvăluit legături de rudenie cu ordinul Perisodactile, care cuprinde, în prezent, trei mari familii de imparicopitate - Equidae (cai, măgari, zebre), Tapiridae (tapiri) şi Rhinocerotidae (rinoceri). După părerea autorilor studiului, Macrauchenia s-ar fi desprins de Perisodactilele moderne în urmă cu 66 de milioane de ani.

Deocamdată, nu este cunoscut motivul pentru care "cel mai ciudat animal descoperit vreodată" a dispărut de pe Terra.

"Nu ştim cu adevărat: din cauza oamenilor, a schimbărilor climatice sau o combinaţie între cei doi factori. Chestiunea rămâne deschisă", a declarat profesorul Michael Hofreiter. AGERPRES