Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Un geolog a descoperit ca Etna nu este vulcan!

Un geolog a descoperit ca Etna nu este vulcan!

16 Ian 2018   •   15:41
Un geolog a descoperit ca Etna nu este vulcan!

Se pare ca renumitul munte sicilian Etna nu ar fi un vulcan, ci mai degraba un gheizer urias, ipoteza sustinuta, in opinia cercetatorului italian Carmelo Ferlito, de cantitatea mare de abur si alte substante usoare aruncate in aer.

"Ca principiu de functionare, acest vulcan seamana cu un gheizer urias, cu un fel de teava de evacuare. Rolul de conducta fiind jucat, in acest caz, de 'conductele de lava', prin care se ridica la suprafata Pamantului milioane de tone de apa clocotita si gaze. Cand ea se astupa din cauza depunerilor de lava, emisiile de gaze inceteaza si vulcanul 'arunca' acel dop dur, eliberand gazele si aburul", scrie Carmelo Ferlito intr-un articol publicat in Earth-Science Reviews.

Vulcanul Etna este unul dintre cele mai nelinistite situri geologice de pe Terra: practic, el arunca in permanenta lava, abur, prezentand si alte semne de activitate si al carui crater nu sta pe loc. Potrivit ultimelor estimari, pozitia lui s-a schimbat de cel putin trei ori in ultimii 40 de ani, iar anual Etna improasca zeci de milioane de tone de lava.

Alta trasatura specifica a muntelui rezida in faptul ca Etna arunca in atmosfera o cantitate impresionanta de praf, abur si diferite substante usoare, a caror masa este estimata la aproximativ 7 milioane de tone. Majoritatea geologilor cred ca de vina este compozitia chimca a magmei din adancul muntelui si structura neobisnuita a camerei magmatice.

Tinand cont de aceste caracteristici, Ferlito considera ca, de fapt, Etna este o sursa fierbinte de proportii impresionante, traversata de milioane de tone de apa si alte elemente usoare, care, in mare parte, parasesc vulcanul nu prin crater, ci prin numeroasele crapaturi pe de versantii lui.