x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Compania de Drumuri are plan de amenzi: 650.000/an

Compania de Drumuri are plan de amenzi: 650.000/an

de Ion Alexandru    |    15 Dec 2017   •   14:16
Compania de Drumuri are plan de amenzi: 650.000/an

Un nou acord-cadru a fost încheiat, zilele trecute, de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)pentru expedierea proceselor-verbale de amendă proprietarilor de mașini, persoane fizice și juridice, care circulă pe drumurile publice fără să plătească taxele aferente. Este cel mai costisitor contract de acest gen pe care CNAIR l-a încheiat în ultimii ani. Pentru 1,3 milioane de procese-verbale pe care le estimează a le elibera, în urmă­toarele 24 de luni, compania de drumuri va plăti, pentru servicii poștale, suma de 13 milioane de lei. Fără TVA. Asta înseamnă că expedierea fiecărui proces-verbal costă 10 lei. Dacă, de această dată, serviciile poștale urmează a fi presta­te de către compania de resort de stat, Poșta Română, în anii anteriori aceasta s-a dovedit a fi o afacere din care s-au înfruptat personaje controversate din zona Clujului.

 

Sfârșitul anului 2017 vine cu o „mană cerească” pentru Compania Națională Poșta Română SA, care a încheiat, în data de 12 decembrie, un acord-cadru cu CNAIR, în valoare de 15.470.000 de lei cu TVA, respectiv 3.338.000 de euro. Această sumă va acoperi nevoile companiei d e d r umu r i aferente “desfăşu­rări i în bune condiții a activită­ților specifice”, în sensul că repre­zintă finanțarea serviciilor de împli­cuire, anvelopare și comunicare a proceselor-verbale de constatare a conravenției întocmite pe numele proprietarilor de autovehicule care folosesc drumurile publice extra-ur­bane, fără a achita rovigneta.

Aceste procese-verbale de contra­veneție se află în responsabilitatea Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN), orga­nismul tehnic al CNAIR care asigură expertiza necesară rezolvării problemelor tehnice operaționale de administrare și exploatare a auto­străzilor și drumurilor naționale din România. CESTRIN utilizează, în vederea emiterii proceselor-verbale de constatare a sancțiunilor la regimul rutier, din punctul de vedere al neachitării taxelor de drum, Sistemul Infor­matic de Emitere, Gestionare, Monitorizare și Control al Rovignetei (SIEGMCR).

650.000 de recipise pe an

Contractul încheiat, prin licitaţie publică, a găsit Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în situaţia de a negocia cu o singură entitate care s-a prezentat cu ofertă, respectiv Poșta Română. Suma maximă pe care autoritatea contractantă a precizat că este dispusă să o plătească pentru aceste servicii este aceeaşi cu oferta finală acceptată de Poșta Română, respectiv 13 milioane de lei fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini care a stat la baza organizării acestei proceduri de licitaţie, compania de drumuri a precizat că acordul-cadru va fi împărțit pe două contracte subsecvente, aferente fiecăruia dintre cei doi ani, cât durează acor­dul-cadru, cantităţile maxime de procese-verbale estimate a fi expe­diate, annual, către contravenienţi fiind de 650.000 de recipise, în total vorbind de 1,3 milioane de proce­se-verbale. La un calcul simplu, se poate observa că transmiterea acestor procese-verbale costă 10 lei fiecare, fără TVA.

Datele necesare anvelopării și comunicării acestor procese-verbale de contravenție sunt încărcate de CESTRIN pe un server FTP pus la de ore de la urcarea acestora pe server, Poșta trebuie să trimită înapoi beneficiarului fișierele-test pentru procesele-verbale de constatare a contravenției (care cuprind și plicul), pentrru ca CESTRIN să dea „bun de tipar”. După obţidispoziţie de Poșta Română. În 24 nerea avizelor, în termen de două zile, aceste procese-verbale și plicurile urmează să fie tipărite și anvelopate, apoi expe­diate destinatarilor. ­

În anii anteriori, comunicările erau expediate de o firmă din Cluj

Nu este pentru prima dată când CNAIR atribuie un astfel de contract, însă este pentru prima dată când Poșta Română participă de una singură la aceste servicii. Anul trecut, în data de 15 septem­brie 2016, CN Poșta Română SA a fost selectată pentru un contract similar doar în calitate de membru al unei asocieri, al cărei lider a fost compania SC Zipper Services SRL din Cluj-Napoca. Această asociere a fost, de altfel, singurul ofertant care s-a prezentat la licitația orga­nizată de către Compania de Drumuri pentru prestarea serviciilor de împlicuire, anvelopare și comu­nicare a proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor emise de CESTRIN prin SIECMCR. Atunci, valoarea contractului a fost de 8 milioane de lei fără TVA (9.600.000 de lei cu TVA, ceea ce înseamnă 2.135.000 de euro), sumă care, ca și anul acesta, este la fel cu valoarea maximă pe care CNAIR a anunțat că era dispusă să o plătească pentru aceste servicii.

Anterior, SC Zipper Services SRL Cluj-Napoca a primit, tot de la CNAIR, în data de 15 februarie 2016, un contract în valoare de 691.200 de lei cu TVA, în urma unei licitații vizând servicii similare, suma fiind, de asemenea, aceeași cu valoarea maximă de licitație.

În 2011 și 2014, pe vremea când SC Zipper Services SRL Cluj-Na­poca avea denumirea de SC Tipo Direct SRL, compania în cauză a mai încasat de la CNAIR două contracte. În 9 decembrie 2011, compania de drumuri a achiziți­onat servicii de imprimare, anvelo­pare și comunicare a proceselor-verbale, în valoare de 9.416.064 de lei cu TVA (2.354.016 euro), contract pe care Tipo Direct SRL a avut voie să-l subcontracteze în proporție de 60 la sută (44% către SC Zipper Data SRL și 16% către SC Fan Courier Express SRL). În 17 aprilie 2014, CNAIR a atribuit aceleiași firme din Cluj un alt contract, care a plecat de la 9.401.184 de lei cu TVA și care a reprezentat și valoarea finală a nego­cierii, pentru servicii identice.

Corespondență de milioane de euro

Compania Națională Poșta Română a primit, la sfârșitul lunii martie 2017, de la Regia Autonomă - Administrația Patrimoniului Proto­colului de Stat, un contract de peste opt milioane de euro, pentru ca documentele eliberate de Direcția de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor să fie expediate „door to door” solici­tanților, indiferent de adresa aces­tora, de pe întreg teritoriul României. Livrarea acestor documente este, așadar, asigurată, în ciuda faptului că solicitarea eliberării lor se face în continuare prin prezența fizică a solicitanților la sediile Direcției.

Ministerul Justiției a încheiat, de asemenea, anul acesta, un contract cu Poșta Română, pentru achiziţia de servicii de prezentare, prelucrare și expediere a actelor pentru instanțele judecătorești. Afacerea a fost parafată la data de 2 mai 2017 și a scos din bugetul ministerului suma de 21.6999.997,5 lei cu TVA (4,8 milioane de euro).

O altă instituție publică aflată în aceeași situaţie este Direcția Finanțelor Publice Brașov. Aceasta a încheiat, în 2 octombrie 2017, cu Poșta Română, un contract în valoare de 1.034.506,7 euro cu TVA, pentru servicii poștale, transport și livrare la domiciliu a trimiterilor poștale, cu destinaţie atât internă, cât și externă. În 17 mai, aceeași instituție a mai atribuit un contract, în valoare de 690.935.2 euro cu TVA, pentru servicii similare.

Chiar și Autoritatea pentru Supraveghere Financiară a achiziţionat, de la Poșta Română, în data de 19 octombrie 2017, servicii poștale. Nu a organizat licitație, deși valoarea contractului se ridică la 110.340,5 lei cu TVA (24.520 de euro)

SRI dă aproape 200.000 de euro pentru expedierea pensiilor rezerviștilor

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu este singura entitate publică de la care Poșta Română a încasat, anul acesta, contracte pentru expedierea corespondenței. Una dintre aceste entităţi care plătesc bani grei pentru astfel de servicii este Serviciul Român de Informații (SRI). În ziua de 30 ianuarie 2017, UM 09029 București, o structură a Direcţiei Financiar-Logistică, a încheiat cu CN Poșta Română SA, fără licitație, un contract în valoare de 881.255,7 lei cu TVA inclus (195.835 de euro).

SRI menționează că a apelat la serviciile Poștei pentru achitarea lunară a pensiilor și a altor drepturi către pensionarii SRI care primesc pensia la domiciliu, dar și pentru transmiterea taloanelor de pensie la domiciliul acestora, pentru tot anul 2017.

 

Poștașii sunt controlați de un condamnat

Fostul lider al asocierii Poștei Române la penultimul contract privind expedierea proceselor-verbale pentru contravenienții care nu au achitat taxa de drum, SC Zipper Services SRL Cluj-Napoca, este o entitate controlată de doi operatori din Ungaria. Conform unei încheieri de la Oficiul Nați­onal al Registrului Comerțului (ONRC), din data de 10 octombrie anul curent, compania în cauză apare cu doi asociați persoane juridice. Este vorba despre SC Tipo Offset SRL Cluj-Napoca, repre­zentată de un anume Piricsi Alpar Alexandru, și de compania maghiară Any Biztonsagi Nymoda Nyrt, reprezentată de un anume Gabor Zsamboki, în calitate de director general.

SC Tipo Offset SRL, unul dintre cei doi acționari ai SC Zipper Services SRL (fostă SC Tipo Direct SRL), a purtat, de asemenea, în trecut, denumirea de SC Tipoholding SRL, iar, în cursul anului trecut, a fuzionat prin absorbție cu o altă companie, pe nume DBR. În prezent, acționarii Tipo Offset sunt companiile maghiare Dijbeszedo Holding Zartkoure Mukobo Resz­venytarsasag, cu 99,85% din acțiuni, și EPDB Nyomatatasi Kozpont Mukobo Reszvenytar­sasag, cu 0,15% din acțiuni. Prima dintre acestea a achiziționat, anterior, pachetul de acțiuni la Tipoholding de la un anume Kerekes Gabor, lider UDMR, trimis în judecată, în anul 2014, de DIICOT în dosarul priva­tizărilor strategice. În același an, Kerekes Gabor a fost reţinut în Germania, în baza unui mandat de arestare în lipsă emis de instanţele din România. Potrivit procurorilor DIICOT, care au instrumentat acest dosar, spionul bulgar Stamen Stancev şi afaceristul Vadim Benyatov Don îl aveau pe Kerekes Gabor drept punte de comunicare cu această forma­ţiune politică, fiind folosit ca un agent de legă­tură. În ianuarie anul trecut, Kerekes Gabor a fost condamnat de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la o pedeapsă de trei ani închisoare.

Kerekes Gabor a fost implicat, de asemenea, într-o afacere media SC Eureka Media SRL, deţinută, printre alţii, de Peter Eckstein Kovacs, cu un procent de 1,5% din acţiuni. Kovacs a avut funcţia de consilier prezidenţial, când la Palatul Cotroceni se afla Traian Băsescu. Un alt asociat al lui Kerekes este Zoltan Arpad Paszkany, un apropiat al lui Emil Boc.

×
Subiecte în articol: CNAIR amenzi