x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Francezii i-ar fi oferit mită lui Tăriceanu să cumpere Airbus

Francezii i-ar fi oferit mită lui Tăriceanu să cumpere Airbus

de Adrian Mogos    |    30 Mar 2011   •   19:55
Francezii i-ar fi oferit mită lui Tăriceanu să cumpere Airbus
Sursa foto: Răzvan Chiriţă/Mediafax
158933-3203266-mediafax-foto-razvan-chirita.jpg11 august 2009. Compania Tarom este încă interesată de achiziţionarea de alte avioane Boeing. Telegrama este confidenţială şi clasificată de însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA. Ruxandra Brutaru, directorul general al Tarom, a informat ofiţerul economic într-o întâlnire din 5 august că Tarom intenţionează să-şi consolideze flota cu un singur tip de aeronavă. Flota curentă este compusă din 11 Boeing 737, patru Airbus 318 şi două Airbus A310 (care nu sunt în serviciu), ceea ce oferă Boeing un avantaj. În timp ce Brutaru a declarat că are simpatii faţă de Boeing, prima ei prioritate este linia ei aeriană (n.r. – în original "her first priority is her airline", de parcă Tarom îi aparţine) şi a subliniat clar că ea ar cumpăra Airbus dacă aceştia au o ofertă mai bună. Tarom caută să înlocuiască patru Boeing 737-300 şi două Airbus A310 îmbătrânite, precum să şi lărgească flota. În timp ce criza economică a răvăşit cea mai mare parte a companiilor aeriene, Brutaru este convinsă că Tarom va trece cu bine peste recesiune. Mi­nistrul Transporturilor Radu Ber­ceanu a lăsat la latitudinea lui Brutaru negocierile cu sindicatele şi dezvoltarea unui plan de afaceri bazat pe ceea ce îi trebuie Taromului decât pe criterii politice. Deşi nu este afi­liată politic, ea a spus că se simte bine în linia politică actuală a PDL. Fi­nan­ţarea achiziţionării de aeronave va fi o provocare în situaţia actuală, în special pentru că legislaţia UE a concurenţei nu permite ajutoare de stat pentru linii aeriene.

Nota ambasadei arată că presa românească a criticat această decizie ca o femeie de 29 de ani să fie numită în această funcţie. Brutaru a precizat că ea a vrut iniţial să nu accepte slujba, având în vedere salariul mic, mai ales că guvernul a luat decizia ca salariile directorilor din companiile de stat să fie la nivelul unui secretar de stat, adică nu mai mare de 6,691 RON (2,254 USD) pe lună. Teama lui Brutaru a fost că, dacă acceptă această poziţie, având în vedere şi salariul mic, ceilalţi angajaţi ar presupune că ea îşi va rotunji venitul prin corupţie. Tarom are un management "mai capabil decât cel al AirFrance", conform lui Brutaru. Co­mentariile ambasadei arată că misiu­nea diplomatică era la curent cu intenţiile Tarom înainte de această întâlnire. Având în vedere că flota este formată în parte din Boeing, Airbus ar trebui fie să arate că renunţarea la avioanele integral plătite sau cele în leasing Boeing 737 în schimbul aeronavelor Airbus este o bună afacere, fie să convingă politicieni-cheie să încheie afacerea indiferent de ce vrea Tarom. Airbus a mai adoptata astfel de tactici. Ambasada a primit rapoarte neconfirmate în 2008 că Airbus a oferit premierului de atunci Călin Popescu Tăriceanu o mită substanţială pentru a forţa Tarom să cumpere Airbus. 
Comentariul ambasadei continuă. Brutaru este pe moment convinsă că ministrul Transporturilor îi ţine spatele şi o lasă să ia o decizie, dar îi este teamă de posibilitatea ca un rol important în decizia finală să îl aibă corupţia. "Chiar dacă este posibil ca afacerea să meargă în alt sens dacă Airbus include destulă mită în afacere", un parteneriat pentru a cumpăra sau a lua în leasing 6-8 Boeing 737 este posibil să se încheie. Este în interesul lui Brutaru totuşi să joace cartea Airbus până la capăt pentru a fi sigură că primeşte cea mai bună ofertă posibilă de la Boeing, înainte ca ea să se decidă la final în favoarea 737. Decizia de a nu alege un produs "european" va avea şi costuri politice, pe care Brutaru pare că şi le va asuma, asigurând că va stabiliza Tarom pe termen lung.

Într-o telegramă din 9 decembrie 2008, de data aceasta neclasificată, se arată că ofiţerul economic al Ambasadei SUA şi ataşatul comercial au participat la ceremonia de primire a celei mai recente aeronave Boeing 737-800 "Braşov", una dintre cele două achiziţionate printr-un contract de leasing încheiat cu Royal Bank of Scotland (RBS). Celor două li se va alătura o a treia. "Braşov" va fi imediat pusă în funcţiune pe unele dintre cele mai profitabile rute Tarom: Bucureşti – Madrid şi Bucureşti – Tel Aviv. Conform directorului de vânzări al Boeing, Tarom a profitat de recesiunea de pe piaţa de leasing a aeronavelor şi a achiziţionat două 737-800 noi în condiţii favorabile, după ce beneficiarul iniţial, Air Berlin, a pus la dispoziţie navele din motive financiare. Oficialii americani au analizat şi situaţia financiară a Tarom, care, din punctul lor de vedere, pare să fie bună, bilanţul fiind unul dintre cele mai sănătoase din sud-estul Europei. Prin înlocuirea celor două Airbus cu Boeing, Tarom se apropie de a avea o flotă exclusiv din Boeing. Compania americană va trebui să fie agresivă dacă vrea să-i vândă Tarom şase aeronave pe care se crede că Tarom are nevoie să le cumpere în următorii trei ani. Aero­navele Tarom de tip Boeing 737-300 au 17 ani şi sunt aproape de limita de funcţionare prevăzută la 20 de ani. Compania trebuie de asemenea să înlocuiască cele patru Airbus 318 care, din cauza greutăţii, distanţei de zbor limitate şi consumului de combustibil, nu sunt operabile din punct de vedere economic. Totuşi, având în vedere că flota Tarom are 11 avioane 737 şi patru Airbus 318, Boeing este favorită dacă Tarom decide să achiziţioneze noi aeronave. Un alt comentariu face referire la faptul că "achiziţionarea de aeronave pentru Tarom este o decizie la fel de politică pe cât este de comercială. Se pare că Tarom a reuşit să zboare pe sub radarul politic, optând pentru leasing, şi nu pentru achiziţionare, legat de cele trei 737. Totuşi, când va veni mo­­mentul de achiziţie, Tarom va fi pusă sub o presiune politică conside­ra­bilă" pentru a analiza favorabil ofer­ta Airbus. Din punct de vedere eco­nomic, Tarom va avea multe de câş­tigat legat de întreţinerea şi costu­rile de operare dacă îşi consolidează flota în jurul 737 ca singurul tip de avion din flotă. Totuşi, managementul companiei a repetat de câteva ori că această chestiune va fi nepopulară în rândul unei părţi a Guvernului României, chiar dacă este o afacere perfectă pentru companie.

În telegrama din 1 februarie 2007 se arată că pe 25 ianuarie am­ba­sa­dorul SUA s-a întâlnit cu preşedintele Băsescu pentru a discuta mai multe chestiuni, printre care Summit-ul NATO, programul Joint Strike Fighter (JSF) şi proiectul gazoductului Nabucco.

Aviaţia atât militară, cât şi cea civilă au fost printre subiectele discutate. Ambasadorul i-a expus pe scurt lui Băsescu discuţiile sale recente de la Washington şi Bucureşti legate de îngrijorarea îmbătrânirii flotei de MiG-21 şi obiectivul României de a achiziţiona JSF cât mai curând posibil. Băsescu şi-a arătat interesul special în acest proiect şi a precizat că va discuta direct cu ministrul Apărării, Frunzăverde, înainte de vizita acestuia la Washington. Legat de alegerea piloţilor pentru avioanele americane, Băsescu a spus că preferă selectarea unora tineri "care nu au fost corupţi" de antrenamente pe MiG. El a precizat de asemenea dificultăţile co­merciale legate de antrenamentele piloţilor de aeronavele Airbus după ce Tarom a decis să menţină o flotă mixtă Boeing/Airbus.

Băsescu a afirmat că el a primit recent un document de la UE pe care trebuia să-l semneze şi în care României i se cerea să-şi ia angajamentul să achiziţioneze echipament militar de provenienţă UE, dar a spus "nu aş semna ceva de genul acesta".
Pe 5 iunie 2007, ambasadaorul SUA s-a întâlnit cu Băsescu, care i-a spus că ştie că guvernul Tăriceanu a fost în favoarea unui avion de luptă "european" în locul posibilei achiziţii de F16 şi eventual de JSF, dar a pus accentul pe faptul că el va menţine opţiunea F16/JSF conform planului. El a spus că o scrisoare din partea guvernului american care să demonstreze suportul politic pentru un scenariu JSF este importantă, un scenariu pe care Băsescu şi Frunzăverde îl susţin. Băsescu a spus că ştie ce încearcă să facă "europenii" şi actualul Guvern al României, dar, atât timp cât este el preşedinte, alegerea unui avion de luptă european nu va avea loc. El nu va proceda, şi a subliniat acest lucru, ca fostul prim-mi­nistru Năstase, care a comandat "3 Boeing pentru 2 Airbus" pentru a-i mulţumi pe oficialii francezi veniţi în vizită.

Telegrama din 31 iulie 2008 are ca subiect o afacere de 1 miliard de dolari a Boeing. Dealerii regionali ai Boeing l-au prevenit pe ambasador de o afacere prin care Boeing va vinde până la zece aeronave tip 737 către Tarom. Totuşi, oficialii Boeing sunt îngrijoraţi de rapoarte care arată că EADS ( n.r. –  European Aeronautic Defense and Space Company) nu va concura corect şi că va încerca să influenţeze indecent oficiali guvernamentali-cheie în favoarea Airbus. Într-o întâlnire din 25 iulie dintre ambasador şi reprezentantul regio­nal al Boeing Monte Frazier, acesta din urmă a împărtăşit acuzaţiile că "EADS este posibil să fi oferit 3% din preţul de vânzare pentru orice achiziţie Airbus ca mită pentru oficialii din Guvernul României". Frazier a tot vizitat în ultimele luni perioada Bucureştiul şi a ajutat compania Blue Air să achiziţioneze şapte ae­ronave 737. El a stabilit, comen­tea­ză oficialii americani, contacte bune cu manageri de seamă din Tarom şi crede că aceştia sunt în favoarea achiziţionării de Boeing. Totuşi, aceiaşi manageri Tarom au preferat să aştepte să se întâlnească în particular cu omologii lor de la Boeing în afara României, la Farnborough Air Show, pentru a raporta acuzaţii că oficialilor din Ministerul Transporturilor şi cei din cabinetul prim-ministrului li s-a oferit mită pentru a forţa Tarom să cumpere noi aeronave de la EADS.

Ambasada, se arată într-un comentariu final al acestei telegrame, va oferi suport Boeing şi a fost de acord să susţină compania în relaţia cu Guvernul României atunci când va fi momentul, pentru a se asigura că o eventuală ofertă a Boeing primeşte toată atenţia. Lăsând la o parte acuzaţiile de mită, presiunea politică asupra României pentru a alege programul european este considerabilă. Ambasada intenţionează să asiste Boeing pentru a se asigura că o eventuală competiţie este corectă şi transparentă. Faptul că Tarom este deţinută de stat injectează, din păcate, politicul în ceea ce ar trebui să fie o decizie comercială.

Citiţi toate articolele Wkileaks România - Jurnalul Naţional

×
Subiecte în articol: wikileaks romania