x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete EXCLUSIV. Lafarge cimentează România cu gunoaiele italienilor

EXCLUSIV. Lafarge cimentează România cu gunoaiele italienilor

de Petru Zoltan    |    15 Ian 2013   •   21:28
EXCLUSIV. Lafarge cimentează România cu gunoaiele italienilor
Sursa foto: CRISTIAN NISTOR/Agerpres
Deşeurile sunt folosite pe post de combustibil alternativ
Medgidia. Ianuarie 2013. Începutul de an i-a făcut pe oamenii din oraş să facă reclamaţii peste reclamaţii la toate instituţiile de protecţie a mediului pentru că nu mai suportau mirosul înţepător de gunoi degajat din zona danelor 19 şi 20 ale Portului Medgidia. Pe 8 ianuarie o echipă formată din comisarii Gărzii de Mediu, inspectorii Corpului de Control al ministrului Mediului, flancaţi de reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, a ajuns la Medgidia. Nu mică le-a fost mirarea când au văzut tonele de deşeuri importate din Italia pentru a fi folosite pe post de combustibil în procesul de fabricare a cimentului de către compania Lafarge Ciment.

După un control care a durat patru zile, echipa de comisari a decis să amendeze compania Lafarge cu suma de 40.000 lei pentru că nu a înregistrat în rapoartele privind deşeurile recepţionate şi valorificate ­ deşeurile rămase din transportul naval anterior celui din 29 decembrie. O altă socitate din cadrul grupului Lafarge a fost amendată cu 100.000 lei pentru că nu a respectat autorizaţia de mediu. “Deşeurile provenite din acest transport nu au fost valorificate deoarece cuptorul de clincher al societăţii şi-a întrerupt activitatea la 21.11.2012, pentru reparaţii capitale”, susţin comisarii Gărzii de Mediu.
Pentru că în Italia a intrat în vigoare o lege care prevede reducerea cantităţii de deşeuri care poate fi incinerată. Practic, italienii au scăpat de deşeuri pe ultima sută de metri.

Pericol public?!
Deşeurile sosite pentru Lafarge în danele Portului Medgidia au fost depozitate în spaţii necorespunzătoare, în condiţii care nu asigurau reducerea riscului pentru sănătatea şi mediul oamenilor din Medgidia. Ţap ispăşitor a fost scoasă firma M & M Expert Operator SRL, patronată de Marian Ferecatu. Societatea a fost amendată cu suma de 40.000 lei. Contabilul societăţii a precizat că atât administratorul, cât şi directorul general al firmei sunt plecaţi din ţară. Legat de amendă, a mai spus că aceasta a fost plătită în termen de 48 de ore, însă nu ar fi fost puse în pericol sănătate şi mediul. Transportul deşeurilor din dana 19 în incinta fabricii Lafarge Ciment a fost efectuat de firma Romtruck Logistics Srl, care a fost amendată cu suma de 15.000 lei, pentru că timp de zece zile a încărcat şi descărcat deşeuri fără a completa formularele specifice pentru deşeuri. La fel a procedat şi firma Busman Trans în data de 10 ianuarie, care a efectuat trei transporturi de deşeuri din dana 19 în incinta fabricii de ciment. Societatea este patronată de Ion Mareş şi Laurenţiu Bernstein. Potrivit presei locale, în 2007, Poliţia Transporturi Navale a deschis un dosar penal pe numele lui Bernstein pentru că a încredinţat o autobasculantă lui Marian Pîrvan pentru a efectua transporturi de zgură din Portul Medgidia la fabrica de ciment. În schimb, cea mai mare amendă, în valoare de 100.000 lei, a primit-o societatea Eco Gest SA pentru că în data de 10 ianuarie nu a respectat prevederile din Autorizaţia de mediu nr. 497 din 08.11.2010 referitor la notificarea autorităţii competente pentru protecţia mediului privind apariţia unor elemente noi în desfăşurarea activităţii. Potrivit Registrului Comerţului, această societate este deţinută în proporţie de 99,997% de Lafarge Ciment România SA, restul acţiunilor fiind în proprietatea cetăţeanului francez Paul Eric Richard Vu Huy Dat, care deţine funcţia de director financiar în cadrul grupului Lafarge.  

Directorul de Comunicare şi Relaţii Internaţionale al companiei Lafarge, Camelia Săvoiu, a declarat: “Deşeurile în discuţie reprezintă tipuri de deşeuri combustibile rezultate de la tratarea mecanică a acestora prin procese de sortare, mărunţire, compactare şi granulare, în conformitate cu HG nr. 856/2002 şi a Catalogului European al deşeurilor. Societatea efectuează operaţiunile de valorificare a acestor tipuri de deşeuri în deplină conformitate cu prevederile Autorizaţiei integrate de mediu, precum şi a celorlalte documente aprobate de autorităţile competente”. Numai că în urma controlului de la Mediu a rezultat că Lafarge Ciment, cât şi firmele contractante au şters pe jos cu legislaţia românească, respectiv cu cea europeană. 

Cartelul cimentului, amendat de Consiliul Concurenţei
Consiliul Concurenţei a decis în 2005 să-i sancţioneze pe cei mai importanţi jucători de pe piaţa cimentului cu amenzi în valoare de peste 28,5 milioane de euro, pentru practici concertate de stabilire în comun a preţurilor de vânzare a cimentului în perioada 2000-2004. Cele trei societăţi sancţionate au fost Lafarge, Holcim şi Carpatcement. Pentru a înţelege mai bine fenomenul, în anul 2003, tona de ciment era vândută la export cu 24 dolari, în timp ce pe piaţa internă românii plăteau aproximativ 80 dolari. Din totalul amenzii, Lafarge a plătit aproximativ 8 milioane euro. În anul 2009, Lafarge a intrat din nou în atenţia Consiliului Concurenţei, după ce o firmă a reclamat un posibil abuz de poziţie dominantă pe piaţa sortimentului de ciment CEM I 52,5R. Bogdan Chiriţoiu, de la Concurenţă, avertiza atunci ca operatorii economici să respecte “regulile jocului” şi să nu apeleze la practici ilegale.   
___________________________

“Reprezentanţii ANPM au prelevat probe din baloţii de deşeuri compactate identificate pe platforma danei 19 a portului Medgidia şi în vecinătatea acesteia. Prelevarea de probe a fost realizată în prezenţa reprezentanţilor SC Lafarge Ciment
(România) SA şi SC Romtruck Logistic SRL, urmând întocmai etapele procedurii de prelevare de deşeuri care a fost aprobată. În urma analizelor de laborator se va stabili dacă deşeurile municipale tratate mecanic provenite din Italia sunt conform notificării, în sensul în care corespund codului sub care au fost înregistrate”, Garda Naţională de Mediu

×
Subiecte în articol: lafarge deşeuri gunoaie