x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete 10 bolizi care să „rupă” asfaltul pentru judecătorii CCR

10 bolizi care să „rupă” asfaltul pentru judecătorii CCR

de Ion Alexandru    |    24 Aug 2016   •   14:19
10 bolizi care să „rupă” asfaltul pentru judecătorii CCR
Sursa foto: Thinkstock Images/Getty Images

După ce mai multe structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor sau ale Serviciului Român de Informaţii şi-au completat parcurile auto cu maşini de ultimă generaţie, în valoare de câteva zeci de milioane de euro, a venit şi rândul judecătorilor Curţii Constituţionale a României să se doteze cu maşini noi. Şi nu orice fel de maşini, ci cu unele care să “rupă” asfaltul - un termen uzitat de şoferi pentru mașinile puternice. Noile autoturisme ce vor intra în dotarea CCR sunt limuzine, cu geamuri fumurii, care dezvoltă minimum 200 de cai-putere şi care ating o viteză maximă de cel puțin 220 de kilometri pe oră. Valoarea celor zece bolizi achiziţionaţi la începutul acestei luni de instanţa constituţională se ridică la 400.000 de euro.

Iniţial, potrivit unui anunţ de participare postat de Curtea Constituţională a României pe SEAP, în data de 12 mai 2016, autoritatea contractantă era dispusă să cheltuiască până la 500.000 de euro pentru achiziţia celor zece autoturisme. Cui sunt ele destinate şi, mai ales, dacă era necesară dotarea cu asemenea maşini a instituţiei în cauză, sunt întrebări la care ar urma să primim un răspuns „în termenul legal” de zece zile, conform Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, potrivit unei comunicări purtate de “Jurnalul Naţional” cu reprezentanţii Biroului de Presă al Curţii Constituţionale.

40.000 de euro, preţul fiecărei maşini cumpărate

Până la eventualele lămuriri din partea CCR, prezentăm datele publice referitoare la această achiziţie. Astfel, în urma anunţului postat de Curtea Constituţională pe SEAP, referitor la intenţia de cumpărare a acestor bolizi, la procedura de achiziţie s-au înscris trei dealeri autorizaţi care operează pe piaţa din România. Licitaţia deschisă a avut loc în data de 9 august 2016, atunci când operatorul desemnat drept câştigător a fost Porsche România SRL, cu sediul în Voluntari, judeţul Ilfov, care a venit cu o ofertă totală de 1.464.300 de lei fără TVA. Cu tot cu aplicarea Taxei pe Valoarea Adăugată, preţul pe care Curtea Constituţională trebuie să-l suporte pentru înnoirea parcului auto se ridică la 1.757.160 de lei, adică fix 400.000 de euro. Acest lucru înseamnă că fiecare dintre cele 10 maşini care vor intra în parcul auto al instanţei constituţionale costă 40.000 de euro.

Însă nu această sumă şi nici măcar numărul maşinilor achiziţionate ne-au atras în mod deosebit atenţia, ci cerinţele tehnice prevăzute în caietul de sarcini care a însoţit procedura de atribuire. Potrivit acestui document, cele zece maşini trebuie livrate la sediul central al Curţii Constituţionale, iar criteriile de atribuire au constat, cu o pondere de 70 la sută, în preţul cel mai scăzut, restul de 30 de procente constând în cerinţele tehnice. Acestea din urmă trebuiau să acumuleze 30 de puncte pentru ca oferta să fie desemnată câştigătoare, din care 10 puncte pentru puterea motorului, 10 puncte pentru valoarea emisiilor CO2 şi alte 10 puncte pentru termenul de garanţie acordat, în ani, fără limită de kilometri.

Au selectat maşinile cu cele mai puternice motare

Din caietul de sarcini reiese că maşinile în cauză sunt fabricate în anul 2016, omologate de Registrul Auto Român, fac parte din categoria autoturismelor tip M1. Mai exact, sunt limuzine prevăzute cu patru uşi. Curtea Constituţională a menţionat, de la bun început, faptul că nu va accepta autoturisme cu hayon, SUV-uri sau cu caroserie hatchback. Toate maşinile vor avea culoarea gri metalizat.

De aici încep cerinţele cu adevărat spectaculoase. Toate cele zece autoturisme sunt prevăzute cu sistem de tracţiune integrală (4x4), utilizează drept carburant motorina, au norma de poluare Euro 6 şi o capacitate cilindrică de minimum 1.900 centimetri cubi și maximă de 3.000 de centimetri cubi. Sunt prevăzute cu cutii de viteză cu transmisie automată, cu minimum şapte viteze.

O altă cerinţă a Curţii Constituţionale a fost aceea ca fiecare maşină achiziţionată să atingă o viteză maximă de 220 de kilometri pe oră, iar motorul să dezvolte o putere de minimum 200 de cai-putere. De altfel, acesta este unul dintre principalele criterii stipulate pentru atribuirea contractului. Algoritmul de calcul pentru condiţiile tehnice în ceea ce priveşte puterea motorului a fost acela că, pentru oferta unui autoturism cu o putere de doar 200 de cai-putere, ofertantul a primit zero puncte, iar pentru oferta unui autoturism cu cea mai mare putere a motorului, dar nu mai mică de 200 de cai-putere, autoritatea contractantă a acordat ofertantului 10 puncte.

Dotări de lux

În ciuda puterii mari dezvoltate de motorul maşinilor noi care vor intra în parcul auto al Curţii Constituţionale, acestea nu vor avea un consum de carburant în regim mixt mai mare de 6,5 litri la 100 de kilometri. În ceea ce priveşte dimensiunile bolizilor, aceştia au o lungime de 4,9 metri, o înălţime de 1,4 metri şi o lăţime pentru partea din spate (locurile pasagerilor) de 1,4 metri. Capacitatea portbagajului este de cel puţin 500 de litri.

La capitolul dotări, pe lângă sistemul electronic de frânare şi al stabilităţii, precum şi pe lângă sistemul electronic al tracţiunii, maşinile în cauză sunt dotate cu frână cu discuri ventilate, servodirecţie, iar computerul de bord este prevăzut cu avertizare luminoasă pentru avarii (inclusiv cu indicator de pană şi pentru nivelul lichidului pentru spălarea parbrizului), afişează consumul de carburant, viteza de deplasare, temperatura şi configurările privind siguranţa rutieră.

Maşinile sosesc la noii proprietari echipate cu proiectoare de ceaţă, cu faruri adaptative prevăzute cu instalaţie pentru spălare, cu asistare pentru parcare prin semnale acustice în faţă şi spate. Jantele sunt construite din aliaj metalic uşor, iar oglinda retrovizoare interioară este dotată cu un sistem automat antiorbire. Mai mult, geamurile laterale din spate, precum şi luneta sunt fumurii, cu minimum 60-65% capacitate de absorbţie a luminii. Aceste geamuri vor face imposibilă identificarea pasagerilor aşezaţi pe locurile din spate ale autoturismului. Maşinile Curţii Constituţionale mai sunt dotate cu sistem de climatizare automată, cu reglare separată pentru şofer şi pasageri. Autoturismele vor avea patru ani garanţie completă, din momentul livrării, fără limită de kilometri.

Lista întrebărilor pentru Curtea Constituţională

Această achiziţie ridică, în mod firesc, mai multe întrebări pe care am fi dorit să le adresăm reprezentanţilor Curţii Constituţionale. Contactat telefonic, reprezentantul Biroului de Presă al instituţiei ne-a comunicat că trebuie să formulăm, în scris, aceste întrebări, urmând a primi răspunsurile în termenul legal prevăzut de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Cum acest termen excludea primirea răspunsurilor pentru ziua de ieri, punem aceste întrebări public, aşteptând cu interes răspunsurile:

  • Cine sunt, cu exactitate, persoanele din Curtea Constituţională a României care vor beneficia de transportul cu aceste autoturisme?
  • De ce criteriul eliminator al selecţiei ofertelor a fost acela al puterii motorului de minimum 200 de cai-putere şi atingerea unei viteze de deplasare de minimum 220 kilometri pe oră, în condiţiile în care, în România, viteza maximă admisă, pe autostrăzi, este de 130 kilometri pe oră?
  • Era imperios necesară această achiziţie?
  • Dacă autoturismele utilizate până în prezent de Curtea Constituţională dezvoltau o putere a motorului similară cu cele ale noilor achiziţii?

 

Şi Direcţia Anticorupţie din MAI s-a dotat cu vehicule operative noi

Direcţia Naţională Anticorupţie, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a achiziţionat, la sfârşitul lunii trecute, autovehicule pentru misiuni operative în valoare de 1.585.990 de lei fără TVA. Contractul a fost atribuit unui grup format din trei dealeri auto: Rădăcini Motors, Porsche România şi Ţiriac Auto, cu care a parafat afacerea în data de 27 iulie 2016.

De altfel, pentru Ministerul de Interne, 2016 a fost anul în care şi-a înnoit parcul auto. În 21 şi 22 iunie, instituţia a făcut achiziţii pentru redotarea parcului auto propriu în valoare de 15.241.904 lei cu TVA inclus. Structura care a făcut achiziţia este Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor, iar direcţiile beneficiare sunt Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Inspectoratul General al Jandarmeriei Române. Furnizorii au fost Porsche România, Mercedes Benz România, Renault Commercial Roumanie, Ţiriac Auto, Rădăcini Motors, precum şi alţi operatori.

SRI s-a aruncat la 100 de maşini de lux dintr-un foc

“Jurnalul Naţional” a dezvăluit, recent, faptul că Serviciul Român de Informaţii a achiziţionat, în perioada 2009-2016, autoturisme şi maşini de teren, autobuze, autocare şi autospeciale, inclusiv camioane, în valoare de peste 41,4 milioane de euro. 11 companii care distribuie autovehicule au câştigat, în această perioadă, contractele scoase la licitaţie de către serviciul secret în cauză. Ultimele achiziţii de acest fel au avut loc la sfârşitul lunii trecute, când au fost contractate nu mai puţin de 100 de SUV-uri şi un camion cu platformă ridicătoare. Potrivit SEAP, Serviciul Român de Informaţii a organizat, în data de 16 mai 2016, o licitaţie deschisă pentru achiziţionarea unor autoturisme SUV, tipul M1. Potrivit caietului de sarcini, SRI a anunţat că doreşte maximum 100 de astfel de vehicule, până cel târziu la data de 31 decembrie anul curent. Maşinile sunt marca Audi, au caroseria break, cu patru uşi laterale şi una la portbagaj, cu norma de poluare minimum Euro 6 şi cu o putere a motorului de minimum165 kw. Cuplul maxim al motorului este 300 Nm, la o capacitate cilindrică de 2.000 de centimetri cubi. Din documentaţia de atribuire a contractului reiese faptul că autoturismele contractate sunt dotate cu cutii automate, având minimum opt trepte de viteză, şi tracţiune integrală permanentă. Au cinci locuri pe scaune, 4,6 metri lungime, 1,95 metri lăţime şi 1,75 metri înălţime, cu un volum al portbagajului de minimum 500 de litri.

Valoarea noilor maşini cumpărate de Curtea Constituţională este aproape aceeaşi cu cea a achiziţiei făcute de Ministerul de Interne, care a achiziţionat, cu doar două săptămâni înainte, vehicule pentru misiuni operative destinate Direcţiei Generale Anticorupţie

Cele zece vehicule ce vor intra în parcul auto al CCR sunt dotate cu geamuri fumurii, au motoare ce dezvoltă o putere de peste 200 de cai-putere şi vor atinge viteze maxime de minimum 220 de kilometri pe oră. Acestea au fost cerinţele exprese prevăzute în caietul de sarcini.

×