x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Drept la replică privind articolul „Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui «băiat deștept»”

Drept la replică privind articolul „Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui «băiat deștept»”

30 Iun 2016   •   14:30
Drept la replică privind articolul „Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui «băiat deștept»”

În legătură cu informațiile vehiculate în articolul Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui “băiat deştept”,  Ministerul Afacerilor Interne face următoarele precizări:

Urmare a invitației de participare, 6 operatori economici au depus oferte. Achiziția s-a făcut prin tranzacționarea în sistem electronic pe Bursa Română de Mărfuri.

Ofertantul cu care s-a încheiat contractul de furnizare energie electrică a fost cel care a oferit prețul cel mai mic, respectiv 149,88 lei/MWh.

Facem precizarea că următorul clasat a oferit prețul de 152,10 lei/MWh.

Procedura de achiziție este una standard, fără a avea vreo legătură cu numele sau calitatea administratorilor societăților aflate în competiție .

DIRECŢIA INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE M.A.I.

Articolul din 27.06.2016:  Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui “băiat deştept”

Ca urmare a publicării articolului „Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui «băiat deștept»” în ediția online a Jurnalului Național din data de 27.06.2016, referitor la contractele de achiziție publică încheiate de diverse autorități contractante cu societatea ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L., această persoană juridică și asociații săi persoane fizice doresc să facă precizările redate în continuare.

    Societatea ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. are calitatea de furnizor de energie electrică în temeiul licențelor acordate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei începând cu anul 2009. În această calitate, societatea asigură serviciul de furnizare a energiei electrice pentru o serie de consumatori persoane juridice de drept privat, dar și pentru consumatori persoane juridice de drept public.

    Contractele la care face referire autorul articolului menționat anterior au fost încheiate cu respectarea tuturor prevederilor legale, atât în ceea ce privește autoritatea contractantă, cât și societatea ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. și s-au executat sau se execută, de asemenea, în deplină conformitate cu legea.

    Precizăm că dintre cele 10 contracte pe care autorul articolului le menționează, două dintre acestea (cel încheiat cu U.M. 02493 Ploieşti și cel încheiat cu Penitenciarul Rahova) au avut la bază proceduri de licitație publică deschisă publicate pe S.E.A.P., iar restul au fost încheiate prin intermediul platformei de licitație (piața la disponibil) administrate de Bursa Română de Mărfuri, entitate care funcționează în temeiul Legii nr. 257/2005 privind bursele de mărfuri.

    Dreptul autorităților contractante de a derula procedura de achiziție publică prin intermediul Bursei Române de Mărfuri era prevăzut expres de legislația aplicabilă la momentul încheierii contractelor (art. 122 lit. f  din O.U.G. nr. 24.2006, care dispune: „Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare numai în următoarele cazuri: f) pentru achiziţionarea de materii prime cotate la bursele de mărfuri, achiziţia acestora realizându-se ca urmare a tranzacţiilor de pe piaţa la disponibil”).

    Piața administrată de Bursa Română de Mărfuri întrunește toate condițiile de transparență, integritate și egalitate specifice platformelor de tranzacționare ordonate.

    Concret, și pentru a demonstra că afirmația făcută de autorul articolului, conform căreia „Contractul a fost atribuit fără organizarea unei licitaţii, invocându-se că produsul livrat a fost listat la bursă.” este una tendențioasă, precizăm că procedurile aplicabile la nivelul Bursei Române de Mărfuri presupun întotdeauna o competiție directă între doi sau mai mulți operatori economici, în speță furnizori de energie electrică, în cadrul căreia aceștia ofertează, în pași succesivi, prețurile pe care le consideră sustenabile, contractul de achiziție publică încheindu-se întotdeauna cu societatea care a ofertat cel mai mic preț, având în vedere că produsul în cauză (energia electrică) este un produs standardizat, care nu poate suferi variații calitative, singurul factor relevant fiind, prin urmare, prețul.

    Pe Bursa Română de Mărfuri activează mare parte dintre furnizorii importanți de energie electrică din România, aceasta consolidându-și în ultima perioadă poziția de ring bursier de referință pentru tranzacțiile de produse energetice.
    Prin urmare, afirmația citată anterior nu poate și nici nu trebuie să conducă la concluzia că respectivele contracte au fost atribuite prin încredințare directă (aspect imposibil, de altfel, având în vedere prevederile legale aplicabile), ci că acestea au fost câștigate de societatea ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. în urma participării la proceduri competitive, în cadrul cărora a reușit să ofere cel mai mic preț pentru energia electrică în raport cu ceilalți operatori economici concurenți.

    În ceea ce privește contractul de furnizare de energie electrică încheiat cu Ministerul Afacerilor Interne, în legătură cu care autorul articolului susține că „Nu a fost organizată nici o licitaţie deschisă, nici una electronică, autoritatea contractantă preferând metoda negocierii cu şase furnizori de energie electrică listaţi la bursă.”, precizăm că procedura aplicată în această situație de Bursa Română de Mărfuri, ca de altfel în toate cazurile privind contracte de achiziție publică încheiate de societatea noastră, a fost procedura competitivă, ceea ce presupune publicarea de către autoritatea contractantă a ordinului inițiator (document similar anunțului de participare), urmată de transmiterea de oferte de către toți furnizorii de energie electrică interesați, oferte care pot fi îmbunătățite ulterior, într-un anumit interval de timp, tocmai pentru a asigura faptul că autoritatea contractantă beneficiază, în final, de cel mai mic preț posibil. Așadar, autoritatea contractantă nu poate alege un anumit furnizor pe baza altor criterii decât prețul cel mai scăzut și nici nu poate selecta anumiți furnizori în vederea prezentării de oferte.

    În concluzie, toate contractele de achiziție publică menționate în „Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui «băiat deștept»” au implicat proceduri de achiziție publică care s-au derulat în condiții de concurență și transparență, criteriul în baza căruia au fost atribuite respectivele contracte fiind întotdeauna prețul cel mai mic. Prin urmare, orice insinuare tendențioasă în sensul că societatea ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. ar fi fost avantajată în vreun fel în procedura de atribuire sau ar fi folosit metode nelegale pentru obținerea contractelor menționate este total neadevărată și trebuie sancționată cu fermitate.

În final, dorim să precizăm faptul că nu am fost contactați anterior publicării articolului pentru a ni se acorda posibilitatea de a ne exprima punctul de vedere cu privire la informațiile prezentate, ceea ce constituie, în sine, o gravă abatere de la normele deontologice ale profesiei de jurnalist.

Considerând că informațiile eronate conținute în articol afectează imaginea societății ENERGY DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. și dezinformează opinia publică în legătură, menționăm că Jurnalul Național are obligația de a face publice aceste precizări. Ne rezervăm dreptul de a iniția orice acțiune judiciară pe care o vom considera necesară pentru remedierea prejudiciului de imagine pe care l-ați produs atât societății, cât și asociaților acesteia.

Energy Distribution Services - Departament comercial

 

 

×