x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Eugen Bejinariu: "E aberant sa obligi presa sa nu atace Puterea"

Eugen Bejinariu: "E aberant sa obligi presa sa nu atace Puterea"

22 Oct 2004   •   00:00

INTERVIU

Eugen Bejinariu, ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului (SGG), se afla de exact un an in aceasta functie. Jurnalul National a stat de vorba cu seful SGG despre ce s-a intamplat in acest rastimp, dar si despre probleme la zi.
GABRIELA ANTONIU

Click pentru a mari
FUNCTIE. Ministrul Eugen Bejinariu spune ca nu si-a propus vizibilitate din punct de vedere mediatic in postul pe care il ocupa, ci eficienta

  • Jurnalul National: La 21 octombrie s-a implinit un an de cand ati fost numit seful SGG. Ce trebuia sa faceti si nu ati reusit in acest an de mandat?

    Eugen Bejinariu: Mandatul meu nu s-a terminat. Intr-un an de activitate am reusit sa perfectionez sistemul de lucru din cadrul SGG, am adaugat instrumente de evaluare a muncii noastre, am organizat o serie de evenimente si manifestari spectaculoase, am intinerit echipa. Cat despre lucrurile pe care n-am apucat sa le fac, asa cum va spuneam, am inca timp pana la sfarsitul mandatului pe care si l-a asumat actualul guvern.

  • Nu este o functie vizibila din punct de vedere mediatic. Daca ar fi sa convingeti pe cineva ca este o functie importanta, ce masura luata de dvs. in acest rastimp ati aduce drept argument?

    Fiecare functie publica poate deveni vizibila din punct de vedere mediatic in masura in care cel ce o ocupa isi propune sau este interesat de acest aspect. Personal, nu mi-am propus vizibilitate, ci eficienta. Si este unul dintre obiectivele pe care sunt mandru ca le-am atins. Una dintre initiativele pe care le-as numi, tocmai in sensul unei masuri notabile, este organizarea in fiecare zi precedenta sedintei de guvern a unei intalniri pregatitoare, la nivel de secretari de stat din fiecare minister. Am facut in fiecare miercuri "o repetitie generala", care a acoperit absolut toate actele normative si subiectele ce urmau a fi dezbatute in sedinta de guvern. In acest fel am reusit reducerea duratei pe care o aveau sedintele de guvern cu cel putin 50%-60%. Este important sub aspect organizatoric si este important din punctul de vedere al eficientei.

    "Meniu complet si sanatos"

  • Practic, ce presupune functia si Secretariatul pe care il conduceti? E un fel de bucatarie interna a Guvernului in care dvs. sunteti maestru bucatar?

    Nu-i buna analogia dvs. prin aceea ca "bucatele servite" la masa Guvernului provin din "bucataria" fiecarui minister. Mie imi revine doar sarcina de a ma asigura ca acestea contin toate ingredientele necesare si ca ele alcatuiesc un meniu complet si sanatos. Iesim din metafora si reiterez ca principalul rol in coordonarea Secretariatului General al Guvernului este unul eminamente organizatoric.

  • De multe ori, Guvernul aloca sume de bani pentru diverse actiuni din bugetul SGG. Este acest buget un fel de pusculita-minune?

    Daca prin pusculita-minune definiti un buget auster in limita caruia reusim sa dramuim bine banii astfel incat sa realizam cat mai multe evenimente de interes public, atunci inteleg intrebarea. Astfel, noi il consideram un buget decent la a carui alcatuire am avut permanent grija sa cuprindem organizarea de evenimente ce bucura publicul romanesc sau omagia momente istorice importante.

  • Dar electoral? Cat ati cheltuit pentru sarbatorirea zilei NATO, spre exemplu…

    Electoral, niciodata. Nu puteti exemplifica insa cu vreun eveniment care sa sustina intrebarea. Sarbatorirea Zilei NATO, pentru ca ati ales acest exemplu, n-a avut nici un fel de conotatie electorala. N-am sarbatorit o integrare a Guvernului Adrian Nastase in NATO si nici a PSD. Am sarbatorit integrarea unei natiuni intr-o familie internationala, am sarbatorit redesteptarea demnitatii romanesti. Amintiti-va ca 80% din populatie si-a dorit cu ardoare, de multi ani, ca Romania sa devina membru NATO.

    Procent nesemnificativ

  • Opozitia acuza Guvernul ca exercita presiuni economice asupra presei, o modalitate fiind acordarea preferentiala a publicitatii de stat? E adevarat?

    Publicitatea din fonduri publice reprezinta un procent aproape nesemnificativ in ansamblul investitiilor totale in publicitate. Poate 10%. Chiar judecand strict prin prisma acestui procent, este profund neintemeiata acuzatia Opozitiei. Guvernul, ca entitate globala, nu dispune de fonduri centralizate pentru publicitate. Prin intermediul SGG nu s-au realizat niciodata campanii publicitare in media romaneasca. Ministerele si celelalte insitutii publice au fonduri de publicitate prin intermediul carora acopera, dupa stiinta mea, toata mass-media.

  • La cat se ridica anual sumele cheltuite pentru o astfel de publicitate?

    Nu va pot oferi cifre. Cu atat mai mult cu cat, va spuneam, nu exista un buget global centralizat la nivelul Guvernului sau al SGG. Cat despre bugetele pe care le aloca fiecare minister sau insitutie publica, acestea sunt cuprinse in planul anual de buget, sunt publicate in Monitorul Oficial si sunt alocate pe baza de licitatii publice, si acestea anuntate in Monitorul Oficial.

  • Pe ce criterii se acorda publicitatea de stat?

    Investitiile in publicitate sunt astfel alocate incat sa serveasca interesului public si activitatii guvernamentale.

  • Cine aproba aceste contracte? Cate din ele sunt aprobate de premier?

    Toate contractele de publicitate sunt semnate de catre ministere, in raport direct cu mass-media sau, cel mai adesea, prin intermediul unor agentii de publicitate. Nu exista contracte de publicitate ale Guvernului. Si, prin urmare, nici unul dintre contracte nu poarta semnatura, aprobarea sau avizul premierului Nastase.

  • Sunt obligate institutiile mass-media ca in cazul in care primesc publicitate de stat sa nu mai atace puterea?

    E o intrebare la care puteti sa raspundeti si dvs. Caci sunteti "cealalta parte semnatara" a unor astfel de contracte. Sigur ca este absolut aberanta o asemenea conditionare. Nu stiu institutie mass-media notabila care n-a primit publicitate de la stat si nu stiu institutie notabila mass-media care sa nu atace Guvernul. Evident, nu se pune problema unei corelatii intre publicitatea primita si politica editoriala.

    "Cazul Pavalache"

  • Dupa scandalul Pavalache, ati spus ca veti evalua toti angajatii. Ati reusit? Cati au ramas si cati au plecat?

    Desigur. I-am evaluat pe toti si au ramas doar cei care raspund exigentelor profesionale. Evaluarea a vizat neindoielnic si profilul moral al celor ce reprezinta Guvernul din perspectiva SGG. Avem mai multi oameni tineri, ne-am despartit de unii dintre cei ce ramasesera tributari vechilor mentalitati, si continuam acest proces pana in ultima zi de mandat.

  • Ati luat si alte masuri care sa previna un nou scandal Pavalache?

    Ne gandim in permanenta la masuri care sa previna abaterile de la morala. Suntem mai atenti, incercam prevenirea de incidente prin educarea conduitei de functionar public, selectam mai riguros personalul. Sunt masuri cu caracter general. Nu avem nici noi in institutiile publice, dupa cum nu au nici companiile private retete profilactice pentru abateri de la morala.

    Listele electorale

  • Va aflati pe prima pozitie a listelor PSD pentru Camera Deputatilor in judetul Suceava. De ce ati ales sa candidati acolo?

    M-am nascut, am copilarit si am invatat acolo. Sotia mea este din Suceava. Bunicii Alexandrei, fiica mea, sunt acolo, si de Suceava ma leaga nu numai amintirile copilariei si adolescentei, dar si sentimental, ca datoram candva reintoarcerea.

  • Cum comentati nemultumirile din PSD referitoare la listele electorale?

    N-as comenta nemultumiri, caci mi se pare inadecvat termenul. M-as referi la aspiratii neimplinite ale unora dintre colegii mei. Ne dorim de fiecare data mai mult si mai bine, conform cu legea naturala a progresului. Nu se intampla intotdeauna sau in cazul tuturor si e omenesc sa fii descumpanit in momentele de regres. Dar la antipodul acestei tristeti exista pe listele PSD o generatie noua de politicieni care va improspata Parlamentul Romaniei. Iar acesta este progres.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu publicitate