x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri "Ii judeca publicul, e problema lor"

"Ii judeca publicul, e problema lor"

05 Iun 2004   •   00:00
"Ii judeca publicul, e problema lor"

div class=smalltext>INTERVIU

Declaratii politice, sloganuri electorale si opinii personale se regasesc in noile declaratii de avere ale deputatilor publicate recent pe Internet. L-am intrebat pe secretarul Biroului Permanent al Camerei Deputatilor, Tudor Mohora (PSD), care ar fi solutia pentru ca astfel de lucruri sa nu se mai intample.
DANA PICIU

  • Jurnalul National: Cum comentati ca unii dintre colegii dumneavoastra si-au completat declaratiile de avere superficial, altii cum au fost Daniela Buruiana, Radu Ciuceanu, de la PRM, si Madalin Voicu, de la PSD, au facut niste comentarii care nu-si aveau locul?

    Tudor Mohora: Doamna Buruiana si-a corectat documentul de anul trecut in care isi declarase si catelul. Are la partea finala o observatie pe care o poate face oricine. Pe actuala declaratie a scris ce trebuia, despre apartament, masina, creante, obligatiuni. Desi la final a scris o declaratie politica "Adevarata schimbare - Partidul Romania Mare", actuala sa declaratie de avere este una serioasa.

  • Totusi, remarcele de la final nu par deloc serioase, par mai degraba bataie de joc. Nu vi se pare ca cei care le-au facut au sfidat legea?

    Eu am mai spus asta. Pana la urma, aceste declaratii sunt pe raspundere personala sI, ca atare, daca ei au considerat ca asa trebuie sa foloseasca aceasta rubrica, este dreptul lor. In lege nu se spune contrariul, se poate scrie un manifest la alte precizari. Ideea este ca luand aceasta masura a publicarii pe site-ul Camerei Deputatilor a acestor declaratii, ii judecati dumneavoastra, ii judeca opinia publica si pana la urma este problema lor, a imaginii lor personale modul in care se exprima.

  • Opinia publica insa judeca parlamentarii la un loc, ca pe un tot.

    Legea ca atare poate sa prevada niste lucruri mai concrete. Deocamdata nu le prevede in legatura cu acuratetea completarii declaratiilor de avere. Exista foarte multi care la diferite rubrici nu au trecut nimic. Una este ca trage linie, cand a tras linie sau spune nu este cazul inseamna ca nu se inscrie in categoria respectiva. Daca lasa o rubrica absolut goala, nu spune nimic, pot sa presupun ca este in oricare dintre situatii, ca depaseste, ca nu depaseste sau ca nu vrea sa declare. Aici probabil ca traind si vazand ce se intampla va trebui in perspectiva o declaratie mai aplicata decat cea care a fost. Poate ca in etapa urmatoare va trebui sa fie prevazute si niste reguli mai clare, nu zic sanctiuni, pentru ca totusi sunt alesi ai poporului, deci nu pot sa spun ca trebuie sanctionati, dar sa zicem, se poate imagina un sistem in care cel care le primeste sa le controleze si daca nu indeplinesc exigentele legii care acum nu sunt, atunci sa nu le primeasca si sa-l puna pe deputatul respectiv sa completeze pana cand da o declaratie de avere in conformitate stricta cu prevederile legii si din punct de vedere formal. Pana atunci ramane la latitudinea aprecierii deputatului in legatura cu modul in care completeaza. Imi pare rau de colegul Madalin Voicu, pe care-l simpatizez foarte mult, dar nu retin sa fi facut vreo propunere legislativa sau vreo initiativa care sa completeze acest sistem si pe care sa-l imbunatateasca, sa nu mai fie asa cum zice dansul, un sistem ipocrit.

  • Nici cand s-a modificat legea nu a venit nici un deputat sa propuna sa se introduca niste reguli stricte.

    Nu a venit nimeni sa ceara aceste lucruri. Nu este obligatia numai a Puterii sa faca aceste modificari, ci si a Opozitiei. Nici acum nu este tarziu, deputatii sau senatorii pot veni sa faca niste precizari de acest gen. Depinde si de modul in care sunt privite public aceste lucruri. Am sentimentul, dupa presiunea pe care o simt a presei, ca publicul doreste sa fie cat mai multa rigoare, pe care ar trebui sa o introducem. Poate cativa deputati printre care si eu am putea sa depunem o initiativa care sa dea mai multa acuratete in modul in care se completeaza declaratia. Nu s-a pus pana acum aceasta problema. Se porneste de la prezumtia de buna credinta. Atunci cand s-au facut primele declaratii de avere, noi am precizat in cadrul Biroului de atunci ca nu avem dreptul sa solicitam reformularea declaratiei de avere de catre un deputat pentru ca nu este scris in lege.

  • Cam ce sanctiuni ar fi trebuit sa contina legea?

    Daca dupa o analiza amanuntita a acestor declaratii se va ajunge la concluzia ca este un fenomen, se poate pune nu o sanctiune, se poate pune o opreliste. Nu se primeste declaratia daca cel la care se depune nu este in spiritul legii. Nu sa primim si dupa aia sa sanctionam. Atunci se va considera ca si cum nu si-ar fi depus declaratia si atunci s-ar trece, cum spune legea, la controlul averii dupa 15 zile dupa ce trece termenul-limita. O lege nu poti sa o dai pe unul, doua cazuri izolate, trebuie sa fie un fenomen.

  • Biroul Permanent ar fi putut sa modifice regulamentul si sa introduca niste reguli pentru aceste cazuri?

    Nu. Biroul Permanent nu poate sa interpreteze legea, ci doar sa o aplice cu strictete. Prin lege se spune ca nu Biroul Permanent gestioneaza aceste declaratii. Declaratiile se depun la secretarii generali ai Camerelor. Biroul Permanent trebuie sa vegheze ca legea sa fie aplicata asa cum scrie la carte.

  • Vinerea trecuta la pranz, declaratiile tuturor senatorilor erau pe site-ul insitutiei, in timp ce ale deputatilor nu fusesera publicate nici jumatate. Au fost probleme tehnice?

    Noi am avut un defazaj si la primele declaratii de avere, noi suntem mai multi. La Camera Deputatilor, ultima declaratie s-a depus joi, la ora 22:30. Mi s-a spus ca se vor face eforturi pentru a fi gata pana vineri la pranz. Cand au inceput insa sa le ia la mana, sa le pregateasca unii deputati, nu dau nume, chiar aveau lacune. Nu ca s-ar fi facut verificari, dar s-au dat telefoane si au fost intrebati deputatii: "Dom’le, aici nu ati vrut sa completati, lasati asa...?". Asa s-a intarziat. Dar asta nu-i un capat de tara. Noi aveam obligatia ca in termen de 30 de zile sa le publicam pe site, iar astazi la pranz (n.r. - luni la pranz) erau toate publicate pe site.

  • Un deputat care nu are afaceri, cu nevasta care lucreaza, poate sa stranga 5.000 de euro intr-un mandat?

    Nu-i acelasi lucru daca un deputat are nevasta casnica. Daca lucreaza si daca lucreaza in afaceri, toate astea se cumuleaza ca venit pentru familie. Un om chivernisit, un bun gospodar, un om care stie sa-si faca planificarea cu un salariu de 20 si ceva de milioane pe luna, poate intr-un mandat sa castige acesti bani si chiar mai mult, daca nu se intinde mai mult decat plapuma.

  • Cati dintre deputati au cerut pana acum concediu fara plata pentru a participa la campanie?

    Pana acum sunt 14 deputati de la PSD, PD, PNL si unul de la minoritati nationale, care in cursul lunii mai au cerut sa intre in concediu fara plata. Din cei 14, sase sunt democrati, pentru ca PD are cei mai multi deputati cu candidati la functia de primar. A fost o presiune de culise. Cu totii au solicitat inainte de campania electorala clarificarea cu privire la programul din campanie. Domnul Albu de la PD, de exemplu, a spus ca e nevoie de o intelegere a liderilor politici. A fost si varianta tot din partea Opozitiei ca saptamana aceasta si saptamana viitoare sa se lucreze in teritoriu. S-a tras concluzia ca nu putem sa inchidem portile Parlamentului si sa plecam in campanie electorala, ca putem sa facem un program care sa impace si nevoia de teritoriu, si activitatea legislativa. Opozitia in general, PNL si PD, a mers pe ideea unui program cat mai lejer la Camera in aceasta perioada si a facut presiuni pentru acest lucru, deoarece vor un timp mai substantial pentru activitate in teritoriu.

  • Daca va fi turul doi pentru alegerile locale, programul va fi la fel de restrans ca si acum, mai ales ca la Camera asteapta o serie de legi recomandate de UE sa fie adoptate in regim de urgenta?

    Programul va fi acelasi. Candidatii trebuie sa faca cerere pentru concediu fara plata, la fel vom manifesta intelegere cu doua zile inainte de turul doi, saptamana redusa la doua-trei zile in Parlament, iar restul in teritoriu. Eu, personal, am cerut Secretariatului General sa fiu informat permanent in legatura cu starea legilor care tin de armonizarea cu legislatia UE, acea lista de 62 de legi care au venit sub semnatura premierului. Sunt absolut convins ca nu vom ramane cu foarte multe neadoptate pana la sfarsitul acestei sesiuni. Ar putea sa ramana cateva care insa vor avea o motivatie. Cred, si mizez aici si pe deschiderea pe care a avut-o Opozitia fata de sprijinul pe care l-au dat in adoptarea acestor legi, ca nu avem motive serioase sa ne temem ca nu vom da la timp legile care sa fie necesare Guvernului in negocierea cu UE.

  • Cum comentati decizia conducerii Senatului de a secretiza cheltuielile publice?

    Nu vreau sa comentez in nici un fel. Este o legislatie pe care am adoptat-o in comun Camera Deputatilor si Senatul, se stie ca si noi am fost criticati in momentul in care am adoptat un proiect de hotarare. Eu consider ca acum am intrat in normal, in sensul ca intre noi, conducerea Camerei, si ziaristi exista reguli pe care atunci cand nu le respectam presa ne sanctioneaza. Cred ca se va ajunge la un moment dat la niste raporturi sa se impace, pe de-o parte, dorinta fiecarei Camere de a aplica corect legea cu dorinta ziaristilor de a primi cat mai prompt informatiile de care au nevoie pentru a le prezenta opiniei publice.

    CV - TUDOR MOHORA

    Tudor Mohora este deputat PSD de Suceava si secretar al Biroului Permanent (forul de conducere) al Camerei Deputatilor. S-a nascut pe 6 octombrie 1950 in judetul Teleorman, localitatea Bogdana. A absolvit Facultatea de Chimie de la Universitatea din Bucuresti si este doctor in stiinte chimice. A facut un curs postuniversitar de 2 ani de sociologie. A fost profesor de chimie la Liceul "Spiru Haret", profesor la Institutul Politehnic, este posesor a doua brevete de inventii. In legislatura 1992-1996 a fost deputat PSM, apoi independent, dupa care in legislatura 2000-2004 a devenit deputat PDSR si PSD deoarece partidul pe care il coducea (Partidul Socialist al Muncii) a fost absorbit de PDSR. Are un apartament, o casa de locuit si o casa de vancata in valoare totala de peste 1,6 miliarde de lei, un autoturism Daewoo, 500 de milioane de lei in contul curent.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu legea avere deputat