x close

Cum au ajuns românii spaima piraților

0
Autor: Alex Nedea 09 Mar 2016 - 17:33
Cum au ajuns românii spaima piraților
Vezi galeria foto




În vreme ce citiți acest text, zeci de români înfruntă pirații în partea cealaltă a globului. Din 1990 şi până astăzi peste 60 de conaționali au picat în mâinile bandiților de pe mare. Iată poveștea a doi dintre ei.


Când Teofil Crețu a părăsit Botoşaniul în căutarea unei vieți mai bune habar nu avea că avea să ajungă aproape să și-o piardă la capătul celălalt al lumii. A plecat spre sud, în Deltă iar de acolo drumul lui avea să capete o amploare nebănuită. Cineva i-a oferit un loc de muncă pe un vapor oprit în port la Sulina. Atunci moldoveanul avea să calce pentru prima oară pe o punte.

„Nu dă nimeni banii ăștia pe mine”

S-a urcat fără să se gândească la ce îl așteaptă. Iar viața lui plutea într-un program monoton care nu anunța nimic special. Până când au ajuns în apele oceanului Indian, în dreptul coastelor somaleze. Teofil era cu căpitanul pe punte şi scrutau amândoi orizontul. La un moment dat botoșăneanul vede un punct negru în depărtare: „La vreo două mile distanță am văzut o barcă , o lagună din asta normală. Zic: „Captain, ăia oare nu-s pirați?”. Și prin binoclul am văzut unul era cu agheul în spate. Pac! Am pornit motoarele! Și ei, când au văzut că schimbăm cursul, au început să tragă ca nebunii!”, își amintește Teofil. Vaporul lor era prea greoi ca să poată lăsa în urmă rapida șalupă a bandiților așa că au fost ajunși din urmă. S-au predat imediat - pirații erau prea mulți și prea bine înarmați ca echipajul să le poată ține piept. Bandiții i-au percheziționat şi când au ajuns la pașaportul românului au devenit exaltați.„Când s-au uitat: «Hopa! Dar voi aveți un român!». Eram european asta însemna mai mulți bani de răscumpărare. La un moment dat au zis că pentru mine cer un milion și pentru ceilalți 9, care erau sirieni, un milion. Eu valoram cât zece. Degeaba le-am zis: „Stați, băi, cuminți, că nu dă nimeni atâția bani pe mine!”.

Sete și tortură

Trei luni au durat negocierile. De la un preț de 2 milioane, pirații au scăzut de cinci ori suma, dar proprietarul vaporului nu avea de gând să plătească un cent. Asta deși la bord se afla sub amenințarea armelor chiar fratele lui și încă un văr. Iar în timp ce patronul se ascundea de răspundere, proviziile de pe vas s-au terminat și pentru prizonieri a început adevăratul coșmar. Într-o săptămână s-a dus apa, ei făceau baie , noi le-am zis: «Băi, băieți, stați așa, că nu avem aparat de desalinizare pentru apa de mare». Apoi au început să facă figuri, să tragă prin careu că avem apă şi nu vreţi să dați” . Dar, în curând, avea să se afle că setea poate fi o problemă chiar mică, atunci când au început torturile. Unii dintre ei erau bătuți crunt și aruncați în mare, legați fiind de o sfoară cu care îi trăgeau înapoi pe punte abia după ce omul trecea aproape pe lumea cealaltă. Atunci moldoveanul nostru și-a dat seama că e momentul să facă ceva, să le vină de hac somalezilor.

S-a trezit dis de dimineață și și-a pregătit propriul comando format din marinari. A pus mâna pe o șurubelniță și s-a dus tiptil către prima gardă care păzea cu un Kalashnicov în brațe. Omul părea că doarme, dar când Teofil s-a apropiat a deschis focul. Românul a fugit și cu piratul pe urmele sale s-a pitit sub o scară. De acolo a sărit în spatele urmăritorului. L-a luat prin surprindere. „I-am luat arma și când a văzut că l-am deposedat de pușca mitralieră a sărit în mare”. A început un schimb de focuri între Teofil și ceilalți marinari și în mod miraculos botoșăneanul, antrenat în tinerețe în armata obligatorie a reușit să elibereze vaporul. Dar cu prețul unui glonte în abdomen.

În scurt timp pirații de pe toate vapoarele capturate din împrejurimi s-au pornit în urmărirea evadaților. În total erau după ei 12 nave. În ultima clipă un elicopter de pe o navă militară a NATO a sărit în ajutorul românului auzind prin stație apelurile de ajutor ale lui Teofil.

În cele din urmă pirații s-au lăsat păgubași. Au fost înfrânți iar învingătorii în frunte cu românul nostru intraseră sub protecția navelor NATO aflate de veghe în Golful Aden. Teofil pierduse mult sânge, dar a fost preluat e urgență cu un elicopter și a supraviețuit devenind probabil o legendă printre pirații somalezi. Căci se știe că nu puțini scapă cu viață dacă companiile de transport care dețin vapoarele sechestrate nu plătesc o recompensă. Se aproximează că peste 350 de marinari au fost uciși până acum de tâlhari în Oceanul Indian.

A plouat cu saci de bani

Marian Strâmbeanu, un alt marinar român capturat de pirați în Cornul Africii, a fost puțin mai norocos decât compatriotul Teofil. Constănțeanul, maistru marinar cu experiență, se afla pe un vapor sub pavilion de Malta, când somalezii i-au luat ambarcațiunea cu asalt şi în câteva clipe s-au trezit prizonierii unei grupări ce aveau să îi țină captivi peste două luni. A făcut foamea în tot acest timp pentru că proviziile se duceau mai mult în burțile piraților. „Cu mâncarea eram la modul de supraviețuire. Ni se permitea să mâncăm puțin orez, puțin pește. La micul dejun aveam o feliuță de pâine. Tot timpul simțeam că ne e foame”, povestește Strâmbeanu. Calvarul lui a luat sfârșit în a șaptezecea dimineață de captivitate. „Eram în sala de mese și a venit unul dintre pirați, cel care știa engleza, și ne-a spus: «O să vă vină banii!».Apoi compania a trimis un avion cu un reprezentant. Pirații ne-au scos pe punte. Avionul ne-a survolat de vreo câteva ori să se convingă că suntem toți ok după care am văzut că din avion au aruncat sacii cu bani. Un sac cu bani a căzut pe punte și doi în apă. Dar erau pregătiți cu o barcă, i-au recuperat fără nicio problemă”.

Oficial nu se ştie câţi bani a plătit compania răscumpărare. E o strategie a companiilor de transport maritime care o dată ajunse la o înțelegere cu somalezii să nu divulge suma, pentru a nu încuraja și mai mult pirateria. Astăzi fenomenul încearcă să fie combătut de nave NATO care au împânzit zona și patrulează zi și noapte. Acum trei ani și Fregata Ferdinand a fost în această operațiune.

Trei luni au durat negocierile pentru Teofil şi colegii lui. De la un preț de 2 milioane, pirații au scăzut de cinci ori suma, dar proprietarul vaporului nu avea de gând să plătească un cent. Asta deși la bord se afla sub amenințarea armelor chiar fratele lui și încă un văr. Iar în timp ce patronul se ascundea de răspundere, proviziile de pe vas s-au terminat și pentru prizonieri a început adevăratul coșmar.

350 de marinari au fost uciși până acum de tâlhari în Oceanul Indian, potrivit unor statistici oficiale. Neoficial, însă, numărul este mult mai mare


„Eram european asta însemna mai mulți bani de răscumpărare. La un moment dat au zis că pentru mine cer un milion și pentru ceilalți 9, care erau sirieni, un milion. Eu valoram cât zece. Degeaba le-am zis: „Stați, băi, cuminți, că nu dă nimeni atâția bani pe mine!”.
Citeşte mai multe despre:   piraţi

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 
Afisari: 30343


Mai multe titluri din categorie

Fiica generalului SRI "Timpanul", afaceri grele cu intituţiile de forţă

Fiica generalului SRI "Timpanul", afaceri grele cu intituţiile de forţă
Agenţia Naţională de Integritate, instituția condusă până anul trecut de Horia Georgescu, unul dintre „oamenii lui Traian Băsescu”, cheltuie de la bugetul instituţiei nu mai puţin de 4,13...

30.000 de lei - pretul vietii unui evreu in timpul pogromului de la Iasi

30.000 de lei - pretul vietii unui evreu in timpul pogromului de la Iasi
Galerie Foto Astazi se implinesc 75 de ani de la una dintre cele mai sangeroase actiuni criminale din istoria Romaniei, dar si din lume: pogromul de la Iasi. Dintr-o nota gasita la Arhivele Statului reiese unul dintre preturile la ca...

Pogromul de la Iasi, 75 de ani. “Ma credeau spion, ca aveam servieta, am fost batut cu patul armei si dus apoi cu trenul mortii”! GALERIE FOTO

Pogromul de la Iasi, 75 de ani. “Ma credeau spion, ca aveam servieta, am fost batut cu patul armei si dus apoi cu trenul mortii”! GALERIE FOTO
Galerie Foto Ieseanul Isac Rotman este unul dintre supravietuitorii pogromului de la Iasi. Se stie, in perioada  27-29 iunie 1941 s-a desfasurat o ampla actiune de ucidere a evreilor, istoricii estimand la 13.000 numarul celor...

Shopping la Interne: 15 milioane de lei pentru maşini şi autobuze

Shopping la Interne: 15 milioane de lei pentru maşini şi autobuze
Într-o perioadă în care mai multe voci din interiorul Guvernului Cioloş anunţă tăieri de salarii, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Poliţia de Frontieră şi Jandarmeria Română...

Mitică Dragomir şi-a pus firma la adăpost cu două luni înainte să fie condamnat

Mitică Dragomir şi-a pus firma la adăpost cu două luni înainte să fie condamnat
Galerie Foto Cu două luni înainte ca fostul preşedinte al Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Dumitru Dragomir, să primească o condamnare de şapte ani de închisoare pentru infracţiuni de evaziune fiscală şi...

Mihai Başulescu: Pista nr. 2 de pe Otopeni, un pericol chiar dacă a fost reabilitată

Mihai Başulescu: Pista nr. 2 de pe Otopeni, un pericol chiar dacă a fost reabilitată
Finalizarea lucrărilor la pista 2 a Aeroportului Henry Conadă se tot amână. Cu toate că ministrul Transporturilor anunța că ele vor fi terminate în luna mai,  încă se mai lucrează.  Lu...

Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui “băiat deştept”

Ministerul de Interne cumpără curent de la copiii unui “băiat deştept”
Galerie Foto Sintagma “băieţii deştepţi” din energie, care a făcut carieră, în România, este surclasată de un nou concept Acela al “copiilor unui băiat deştep din energie”. Acesta este...

Încă una și mă duc! Povestea bețivului Vasile, sărac și “necinstit”, de dimineață până seara

Încă una și mă duc! Povestea bețivului Vasile, sărac și “necinstit”, de dimineață până seara
Cartierul Podu de Fier, Iași, la primele ore ale dimineții. Șase cârciumi într-o intersecție de stradă. O gheretă cu terasa mică cât o halbă. Aici se bea vin de duzină turnat în pahare de...

Doctor Victor Costache: România, locul 1 la numărul de morți cu zile

Doctor Victor Costache: România, locul 1 la numărul de morți cu zile
În timp ce majoritatea medicilor români bat la ușile Europei pentru un salariu mai bun și condiții decente de muncă, există și specialiști care aleg să trateze o Românie cu un sistem medical...

Rege asfaltului de la Selina, dedicaţii fără număr

Rege asfaltului de la Selina, dedicaţii fără număr
Galerie Foto Patronul grupului Selina, Beniamin Rus, unul din cei mai bogaţi oameni de afaceri transilvăneni, şi-a făurit averea din sute de contracte cu statul, multe primite direct sau după licitaţii la care a participat...

​​​​​​​Dosarul cartierului de lux din Băneasa: condamnări mari, confiscări ridicole

​​​​​​​Dosarul cartierului de lux din Băneasa: condamnări mari, confiscări ridicole
Galerie Foto Curtea de Apel Bucureşti a pronunţat, la mai bine de trei ani şi jumătate de la sesizarea acestei instanţe, sentinţele pe fondul cauzei privind preluarea celor 224 de hectare de teren aparţinând fostei...

Povestea unui cuplu gay care a înfiat un copil în România

Povestea unui cuplu gay care a înfiat un copil în România
În mijlocul unor dezbateri publice pro și anti căsătorii între persoane de același sex am întâlnit un cuplu gay atipic.  Nu participă la parade de stradă, nu au prieteni în...