x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Românii care au petrecut şase luni alături de Rege

Românii care au petrecut şase luni alături de Rege

27 Iun 2009   •   00:00
Românii care au petrecut şase luni alături de Rege
Sursa foto: Rusty Kennedy/AP/AGERPRES

În cadrul turneului History, pe care Michael Jackson l-a întreprins începând cu 23 august 1996 până la 8 ianuarie 1997, cu o oprire de trei zile la Bucureşti, unde a susţinut cel de-al doilea concert în România de după Revoluţie, o mână de români a format echipajul de pe una dintre cele două aeronave Boeing 707 puse la dispoziţia megastarului.



La 13 ani de la acel moment am reuşit să stăm de vorbă cu o parte din membrii români ai echipajului, oameni conştienţi de faptul că, pentru amintirile adunate pe parcursul celor aproape şase luni petrecute în preajma megastarului, mulţi admiratori ai artistului ar fi dat orice.   

Unul dintre românii care au vegheat ca totul să meargă ca uns în această aventură a lucrat pentru Jaffe Douglas, bogatul proprietar american al unei companii de service pentru aeronave (în special pentru Boeing 707), care a dezvoltat o afacere în România după anul 1989. Aşa s-a şi întâmplat ca o companie româno-americană să fie implicată în turneul History.  

Astfel, în urma unei colaborări între Tarom - care deţinea o flotilă de patru avioane Boeing 707, două fiind destinate înainte de Revoluţie lui Ceauşescu - şi Jaffe Douglas s-a ivit ideea de a pune pe picioare JARO, prima companie privată de aviaţie din România, destinată avioanelor de mari dimensiuni, al cărei director era Mirică Dimitrescu. Americanul a primit contractul prin care s-a asigurat transportul lui Michael Jackson şi aşa s-a întâmplat ca, timp de luni bune, regretatul artist să fie înconjurat şi de români.

Avionul destinat transportului cântăreţului era o aeronavă VIP, amenajată cu dormitor, sală de conferinţe, baie şi sală pentru primire, în vreme ce aparatul destinat staff-ului, format din 135 de persoane, a fost modificat, renunţându-se la capacitatea de 165 de locuri, pentru obţinerea unui minimum de confort. Pe lângă acestea existau încă două avioane Antonov 124 care transportau cele două scene şi alte echipamente. "Primul concert a fost la Praga, turneul a început la 23 august şi s-a terminat la 8 ianuarie în Hawai", povesteşte unul dintre membrii echipajului. "Părerea mea personală este că Michael Jackson a fost un om cu adevărat deosebit. Cât despre poveştile cu copii, care s-au tot vehiculat, cred că au fost mai mult exagerări şi speculaţii. În acest turneu s-a ştiut că artistul a venit cu o prietenă de familie, însoţită de doi copii. Şi am înţeles că, de obicei, în toate turneele pe care le făcea era însoţit şi de copii. Noi zburam cu staff-ul lui tehnic, ingineri de sunet, dansatori, cei din backing vocals, sunetişti, nutriţionistul lui Michael Jackson, un indian american, cu părul lung. Toţi erau persoane deosebite, foarte prietenoase, serioase, profesionişti adevăraţi care efectiv îl adorau pe Michael Jackson. La rândul lui, Michael nu era un tip pretenţios, era foarte timid şi un profesionist. Îmi amintesc din ceea ce mi-a povestit inginerul de sunet că înaintea fiecărui concert cerea ca în anumite locaţii, unde se putea instala, un perete să fie îmbrăcat în oglinzi. Îşi punea fiecare melodie din concert şi repeta fiecare dans, din jurul orei 17:00 până pe la 19:00, iar la 20:00 era pe scenă. De obicei, imediat după concerte, Michael Jackson urca în avion şi se ducea să se culce îndată după ce păşea în avion. De înţeles, dacă ţinem cont de faptul că mai mult de trei zile nu avea între un concert şi următorul. Pe Michael Jackson am avut ocazia să-l văd, am stat foarte aproape de el şi am şi vorbit cu el când mi-a dat un autograf pentru băiatul meu. Am avut acces în spatele scenei pe parcursul turneului. Nu a avut decât doi bodyguarzi, un american şi un iranian, angajaţi de el personal. Este de înţeles, fiecare stat în care a susţinut concerte a contribuit la faţa locului cu alte dispozitive de securitate. Dar cele două gărzi de corp îl însoţeau permanent. Mai ales că, peste tot pe unde am fost, isteria oamenilor atingea cote incredibile."

Pentru a înţelege ce reprezenta la acel moment Michael Jackson, este potrivită o altă întâmplare relatată de unul dintre românii din echipaj. "La Bangkok ne-am întâlnit cu trei familii de japonezi în aeroport. Atunci am aflat că fuseseră peste tot pe unde avusese Michael concerte în cadrul turneului History. Japonezii l-au urmat inclusiv în România. Îşi rezervaseră din timp biletele pentru fiecare concert al turneului." Cu o altă ocazie, la Moscova, unde Michael Jackson era aşteptat de oficialităţi în faţa Kremlinului, s-a creat o învălmăşeală de nedescris, superstarul fiind la un pas de a fi strivit de admiratori: "Când a apărut cu cele două maşini, mulţimea a rupt cordonul de militari şi a năvălit spre el. În acel moment l-au luat bodygurazii, l-au băgat în maşină şi au plecat", acesta fiind singurul incident notabil care a survenit în turneu.  

Chiar dacă nu se număra printre fanii lui Michael Jackson, inginerul de bord mărturiseşte că l-a mâhnit vestea morţii lui: "Sunt trist, pentru că am trăit o perioadă lângă el. A fost un om pe care l-am respectat. Fiecare dintre melodiile lui are un mesaj social, fie că este vorba despre sărăcie, protejarea planetei, copii". În Noua Zeelandă, Michael Jackson a fost vizitat la un moment dat de mama primului său copil, asistenta Deborah Rowe: "Cred că era 10 noiembrie 1996. Eram chiar la hotel când a venit la el. Era o femeie blondă, plinuţă, pe care Michael a întâmpinat-o în hol şi apoi au urcat la el în apartamente. Michael Jackson era o persoană foarte timidă, aşa că nu s-a comportat deosebit când a întâlnit-o", îşi aduce aminte inginerul de bord. Nu cred că am mai avut ocazia să văd show-uri atât de complexe ca ale lui în toată viaţa mea. Dar el efectiv intra şi cu tancul pe scenă. Şi m-a impresionat, pentru că toate melodiile lui au un mesaj deosebit, legat de salvarea naturii, îndemn la pace, despre foamete şi aşa mai departe, mesaje sociale. La Moscova, îmi aduc aminte că a fost o nebunie incredibilă. El trebuia să ajungă la Kremlin şi, când a apărut cu cele două maşini, mulţimea a rupt cordonul de militari şi a năvălit spre el. În acel moment l-au luat bodyguarzii, l-au băgat în maşină şi au plecat. În afară de Moscova nu reţin să mai fi fost şi alte incidente. Douglas a prins acest contract fiind foarte cunoscut. Avionul respectiv a vrut să-l cumpere John Travolta, dar avionul urma să intre în lucrări şi mai ales costa foarte mult, aşa că până la urmă a renunţat. Nu cred că preţul a fost mai mare doar pentru că fusese folosit de o vedetă ca Michel Jackson. Michael Jackson se ducea imediat să se culce după ce păşea în avion. De înţeles, dacă ţinem cont de faptul că mai mult de trei zile nu avea între un concert şi următorul.

În buzunar avea mătănii
În avionul VIP nu zburau mai mult de opt persoane ca pasageri", spune şi inginerul Petre Ţone, un alt membru al echipajului român. "În acel Boeing se afla numai Michael Jackson, Marcel Avram cu soţia, un tutore care avea grijă de doi copii care l-au însoţit în turneu cu acordul părinţilor, plus cei doi bodyguarzi. Inginerul Ţone a zburat şi el în două rânduri cu aeronava VIP: "Avionul a avut nişte probleme prin Taiwan. A fost foarte mulţumit că s-a rezolvat totul destul de repede şi mi-a dat chiar şi două autografe pentru copiii mei. Ţin minte că nu era o vedetă cu pretenţii. Când i-am spus că reparaţiile vor dura aproximativ două ore, mi-a spus că nu-i nimic, el stă în avion şi doarme. Era epuizat după spectacole. Eu am fost la patru concerte din turneul History, unde a avut nişte puneri în scenă incredibile. Aveam la dispoziţie o maşină care ne ducea în zona VIP şI, înainte ca el să cânte ultima melodie, trebuia să ne strângem şi să mergem să ne îmbarcăm în maşină, altfel ar fi fost greu să mai ieşim de acolo. Totul era foarte bine organizat. Dar reţin că la un moment dat, când am fost în Noua Zeelandă, Michael a schimbat avionul şi a plecat în Australia cu o altă aeronavă. Numai că el şi-a uitat o jachetă în acel avion şi am fost eu să o iau. Ţin minte că în haină avea un fard şi un şirag de mătănii cu o cruciuliţă." Petre Ţone a ţinut un moment de reculegere în amintirea lui Michael Jackson când a afla că a părăsit această lume pentru o alta mai bună. Aflat la volanul maşinii, a rulat preţ de câteva minute cu farurile aprinse.  

Revelionul l-a prins pe Michael Jackson în Brunei, în timpul turneului History, la bunul său prieten, sultanul Hassanal Bolkiah. "Noi am fost cazaţi la Sheraton, iar el a stat acasă la prinţ. Din câte am auzit, se pare că prinţul i-a oferit câte un milion de dolari pentru fiecare dintre melodiile pe care le-a cântat atunci, iar Michael i-a donat pe toţi poporului din Brunei. Din Brunei am ajuns în Hawai, unde au avut loc ultimele concerte, apoi l-am lăsat în Los Angeles şi ne-am întors acasă", încheie inginerul de bord. Aşa a luat sfârşit formidabila aventură a românilor care au trăit aproape jumătate de an alături de regele muzicii pop.
5003-95419-avionm.j.copy.jpg

"Am parcurs împreună 3 continente în 2 luni"

Anca Husaru, şefă de echipaj de cabină, în turneul "History", a rememorat în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional lunile petrecute alături de Michael Jackson.

"În toamna anului 1996 am trăit cea mai frumoasă experienţă ca însoţitor de bord. Am fost şefă de echipaj de cabină a unuia dintre avioanele din History World Tour al lui Michael Jackson. În toamna anului 1996 am fost în History World Tour şi am călătorit din septembrie până în noiembrie alături de King of Pop şi echipa lui. Jaro International, firma pentru care lucram atunci, a câştigat licitaţia pentru transportul lui Michael Jackson în turneul din toamna anului 1996. Fiind vorba de pasageri atât de speciali am petrecut o zi cu însoţitoarele de bord din avionul lui Michael (foto), şi o coordonatoare a avionului nostru, americance, învăţând cum să ne comportăm cu nişte staruri pop, cum să le preparăm cocktails-uri deosebite, şi mai ales să ne familiarizăm cu toate preparatele şi băuturile care se servesc în asftel de situaţii. Nu este mâncare de avion obişnuită, de fiecare dată înaintea unui zbor cream un meniu special, de exemplu pe tronsonul Moscova - Varşovia le-am servit votca cu caviar şi capere, la fel la plecarea din Zaragoza tapas şi toate zborurile le pregăteam după tipicul ţărilor din care plecăm. Vă daţi seama că la sfârşitul perioadei eram experte în situaţii deosebite, îi invitam pe pasageri să preparăm împreună cocktails-urile, era şi distracţie, dar şi muncă extrem de multă. Înaintea zborului şi după zbor petreceam cca două ore în pregătiri şi pus la punct avionul.

Am parcurs trei continente în două luni, din Praga, Budapesta, trecând prin Bucureşti în septembrie 14, apoi Moscova, Varşovia, Zaragoza, Amsterdam, Tunis, Seoul, Taipei, Singapore, unde am întrerupt turul. Colegele mele au mai zburat Kuala Lumpur, Mumbai, Bangkok, Sydney, de Anul Nou în Brunei, încehind cu Hawaii în 3 ianuarie, după care s-au întors acasă.

Din tot turneul acesta am zburat doar un singur tronson cu avionul lui Michael. Megastarul era un om subţire, mărunţel aş putea zice, foarte retras, nu-i plăcea să fie înconjurat de oameni.

Am primit în dar o jachetă de piele a turneului, ne-a semnat albumul HIStory, şi am păstrat şi un album fotografic, tot cu dedicaţie de la el."

5003-95422-0734847copy.jpg

×