x close

Sania cu reacţie, realizată de Henri Coandă pentru Ducele Rusiei. Exclusiv

0
Autor: Robert Veress Sorin Dinea 05 Iun 2012 - 22:11
Putini stiu ca primul avion cu reactie Henri Coanda a avut o sora mai mica sub forma de sanie propulsata cu acelasi tip de motor cu reactie.

Odata cu realizarea si testarea primului avion cu reactie in decembrie 1910, la cerinta Marelui Duce Cyril al Rusiei care vizitase standul avionului cu reactie de la al doilea Salon Aeronautic de la Paris din octombrie-noiembrie 1910, Coanda a conceput si executat o sanie cu propulsor prin reactie similar, dar de putere mai mica decat cel instalat pe avion.

Stiind ca avionul a fost expus la salon de la sfarsitul lunii octombrie1910 pana la inceputul lunii decembrie si citind in presa vremii ca sania a fost expusa la standul Gregoire prezent la Salonul Auto de la sfarsitul lui decembrie aceluiasi an, estimam ca lui Henri Coanda i-au trebuit aproape doua luni sa conceapa si sa realizeze aceasta sanie.
Sania a fost sfintita si botezata de preoti ai bisericii Ruse cu numele de perce-neige, adica Ghiocelul.
Exista informatii potrivit carora Marele Duce Cyril al Rusiei urma sa participe la Sankt Petersbourg, in Rusia anului 1911, la un concurs de sanii motorizate cu aceasta sanie.

Ghiocelul cu "Turbina' reactiva
Sania era de constructie simpla, avand un fuselaj conic alungit din metal si lemn si era prevazuta cu turbina reactiva in varianta a doua constructiva, fiind mai eficienta si mai usor de realizat decat prima.

Este adevarat ca in acceptiunea actuala, elementul cinetic de rotatie numit atunci "turbina' este de fapt o suflanta centrifuga. Desi centrifuga, suflanta lui Coanda este de o constructie speciala elicoidala cu 5 palete suprapuse rotite la aproape 180 de grade, functionand precum un surub cu pas foarte mic si cu o turatie ce banuim a fi minim 4000 RPM.

Solutia aleasa este justificata in brevetul de inventie ca fiind necesara pentru a elimina vibratiile vechii turbine precum si pentru a se imbunatati randamentul acesteia, ceea ce ne arata clar ca sistemul moto-reactor cu "turbina' fusese deja testat.

Forta de propulsie era data de "schimbarea brusca de directie a fluxului de aer antrenat', cu ajutorul unui perete curb inelar unde "energia cinetica a aerului se transforma in energie potentiala', deci in presiune, realizand impingerea propriuzisa a intregului mobil catre directia de inaintare.

Performantele saniei cu reactie
Sania cu reactie era echipata cu un motor Gregoire de 40 CP, cu ceva mai mic decat cel instalat pe primul avion cu reactie care avea 50 CP. Sania, fiind mai usoara, dar atingand incarcata aproximativ 270-300 kg ne este indicat ca putea atinge viteza de 80-100 km/h, ceea ce este destul de mult pentru acea data.

In aceste conditii, putem deduce ca primul aeroreactor de aproape 520 kg la decolare ar fi putut atinge macar 55 km/h, ce reprezenta viteza necesara decolarii.

Performantele gestionarii patrimoniului Coanda din Romania
In lipsa functionarii Casei Memoriale Coanda si a Muzeului National Henri Coanda, principala sursa de informatie a cercetatorilor romani legata de sania cu reactie a lui Coanda o reprezinta sursele publice externe. Ne punem intrebarea daca arhivele noastre mai pastreaza informatii legate de aceasta sanie sau au au fost "pierdute' intre timp. Curios este faptul ca in decursul ultimelor 8 luni, identificam pe internet 4+1 poze despre care nu stiam ca exista si care au aparut brusc, cam in acelasi timp. Dorim sa credem ca intarzierea sistematica a arhivarii si a clasarii corespunzatoare a patrimoniului Coanda care a intrat in tara acum 38 de ani si care este depozitat de 14 ani la Muzeul National al Aviatiei Romane nu are nici o legatura cu aceste aparitii recente.

APEL
Rugam Ambasada Rusiei sa ne ajute in a identifica, in cazul in care mai exista, sania cu reactie a Marelui Duce Cyril sau parti ale acesteia, sau orice alte informatii legate de aceasta care ne pot fi puse la dispozitie. Multumim anticipat. (Asociatia Henri Coanda, www.jet100.com)

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 5626


Mai multe titluri din categorie

Campanie JURNALUL NAŢIONAL: România neprofesională

Campanie JURNALUL NAŢIONAL: România neprofesională
Începând de astăzi, Jurnalul Național demarează o serie de articole despre una dintre cauzele principale ale sărăciei noastre: criza acută de profesioniști. Vrem să vă arătăm cum ne-am distrus &ici...

Criminalul cu mitraliera sub pat și teancul de ziare în brațe

Criminalul cu mitraliera sub  pat și teancul de ziare în brațe
În funcție de abordarea unui subiect, mass-media poate fi cel mai bun sprijin al polițiștilor sau se poate transforma în piedică pentru anchetă, dacă nu gestionează bine informațiile oferite...

Kogălniceanu repetă istoria de la Aeroportul Otopeni

Kogălniceanu repetă istoria de la Aeroportul Otopeni
Deschiderea noilor linii de transport aerian spre Aeroportul Kogălniceanu a încurajat hotelierii de pe litoral și agențiile de turism să lanseze noi oferte. Agențiile au estimat o creștere de 10-20% a număru...

Un client al DNA face televiziune la metrou

Un client al DNA face televiziune la metrou
În timp ce patronul grupului de firme UTI, Tiberiu Urdăreanu, împreună cu vicepreședintele grupului, Mihail Tănăsescu, dar și ex-primarul Iașiului, Gheorghe Nichita, sunt judecați pentru dare,...

Alina Gorghiu: PSD trebuie lăsat să-şi rezolve în stil mafiot balamucul din propria grădină

Alina Gorghiu: PSD trebuie lăsat să-şi rezolve în stil mafiot balamucul din propria grădină
Alina Gorghiu se aşteaptă ca liberalii să profite din plin de criza declanşată pe scena politică de răfuiala internă din PSD. Fosta şefă a PNL susţine că măcelul dintre pesedişti şi problemele din...

Gheorghe Uță, veteranul de la Clinceni: 75.000 de aterizări şi 3 kilograme de medalii

Gheorghe Uță, veteranul de la Clinceni: 75.000 de aterizări şi 3 kilograme de medalii
Prezenţă obişnuită pe aerodromul Clinceni, Gheorghe Uţă este un bunic simpatic şi elegant, cu aer de profesor şi cu darul poveştilor. N-ai zice că tocmai s-a dat jos din avionul nervos care, în urmă cu...

Uncheșelu, recompensat cu o avansare după dosarul OUG 13

Uncheșelu, recompensat cu o avansare după dosarul OUG 13
Galerie Foto Filmul acțiunilor derulate de DNA, imediat după adoptarea OUG 13, devoalează intenția procurorului-șef Laura Codruța Kovesi de a ajunge la inculparea prim-ministrului Sorin Grindeanu. În paralel, omul de...

Ce s-a ales de „Soluția Udrea”. Salvarea turismului cu ligheane de 4,4 milioane

Ce s-a ales de „Soluția Udrea”. Salvarea turismului cu ligheane de 4,4 milioane
Anul 2011 a răsunat de sloganuri pompoase în presă, lansate de fostul ministru al Dezvoltării şi Turismului, Elena Udrea, care declara că investiţiile măreţe pe care le-a făcut în sudul litoralului...

Ieri afaceri cu penali din ANAF, azi furnizor al DNA 

Ieri afaceri cu penali din ANAF, azi furnizor al DNA 
Direcția Națională Anticorupție a achiziționat, la sfârșitul lunii trecute, servicii IT de la patru companii, dintre care trei sunt furnizori „de casă” ai instituției conduse de Laura Kovesi, ia...

Liviu Vârciu, cel mai râvnit burlac, amână momentul în care-şi va pune iar verigheta pe deget: “Nu mă însor!”

Liviu Vârciu, cel mai râvnit burlac, amână momentul în care-şi va pune iar verigheta pe deget: “Nu mă însor!”
Liviu Vârciu este la ora actuală cel mai tonic prezenta­tor, concurent şi căpitan de echipă al show-urilor de televi­ziune. Participă în atât de multe, încât spune că nu mai...

Sfetnicii cu epoleți ai premierului României

Sfetnicii cu epoleți ai premierului României
Galerie Foto Rămas fără miniștri în Cabinet, ca urmare a deciziei acestora de a demisiona în grup, premierul României, Sorin Grindeanu, a rămas să guverneze singur. El va apela, în această perioadă car...
Serviciul de email marketing furnizat de