x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Udrea l-a scumpit pe Goran Bregovici

Udrea l-a scumpit pe Goran Bregovici

21 Iul 2009   •   00:00
Udrea l-a scumpit pe Goran Bregovici
Sursa foto: Adriana Neagoe/Mediafax

Parte din "cooperativa" pupilelor lui Traian Băsescu ca şi Monica Iacob Ridzi, ministrul Turismului, Elena Udrea, a folosit aceeaşi metodă în a toca bani publici ca şi fosta mi­nistresă a Tineretului. Şi "blonda de la Tu­rism" a făcut o pasiune pentru concerte, dar mai ales pentru Goran Bregovici, cu care a fost foarte darnică. L-a plătit cu 42.000 de euro, deşi sârbul a mai venit în România şi a cântat şi pe bani mai puţini.



În plină criză economică, unii miniştri interpretează într-o manieră personală apelurile la cumpătare în cheltuirea banului public venite dinspre Cotroceni şi Palatul Victoria. După Monica Iacob Ridzi, a sosit rândul Elenei Udrea să arate cum trebuie distrat românul să uite de foame: prin concerte. Cu cât mai scumpe, cu atât mai bine. Că doar nu dă de la ea din buzunar, ci tot de la amărâtu' de român.

Că România şi turismul naţional trebuie promovate nu contestă nimeni, dar de ce să se facă musai prin concerte? De ce acum, când e criză, iar banul public trebuie mai bine chivernisit? Am terminat cu drumurile, autostrăzile, reabilitarea unor staţiuni turistice, unde nu s-a mai clintit un fir de iarbă de pe vremea lui Ceauşescu, ca să facem şi concerte? Şi de unde şi până unde a devenit Ministerul Turismului organizator de concerte? Sunt doar întrebări retorice. Ministerul a ales deja "distracţia" pe bani publici. "Distracţie" care a început în luna aprilie a acestui an prin încheierea a două contracte pentru organizarea a două evenimente: "Lumină la malul mării" şi concertul lui Goran Bregovici şi Wedding and Funeral Orchestra.


UN CONCERT COSTISITOR PENTRU VREMURI DE CRIZĂ
Pentru acest concert, ministrul Turismului a încheiat la 2 aprilie un contract cu SC Eurofilm ART SRL în valoare de 272.000 de lei (din care TVA - 43.428 de lei), "în condiţiile respectării clau­zelor negociate (curs: 1 euro = 4,25 lei)". Calculând, rezultă că, potrivit contractului, concertul a costat 64.000 de euro. Într-un răspuns adresat la o solicitare a Jurnalului Naţional, Ministerul Turismului a precizat că "valoarea onorariului plătit artistului şi orchestrei este de 42.000 de euro, la această sumă adăugându-se costuri de transport, cazare şi masă".

Un concert costisitor pentru Ministerul Turismului, în condiţiile în care, anul trecut, înainte de alegerile locale, liberalii au organizat la Buzău un concert cu acelaşi Goran Bregovici, care a costat, potrivit unor surse din partid, doar 25.000 de euro (şi nu era criză!). Şi TVR l-a scos mai ieftin, dând doar 30.000 de euro. În acest context, suma exactă dată de Ministerul Turismului pentru concertul cu Bregovici devine un motiv de suspiciune.

Contractele încheiate pentru concerte sunt greu de verificat, fiind o metodă de sifonare a banului public. Anul trecut, la Iaşi, tot înainte de locale, primarul în funcţie Gheorghe Nechita a organizat un concert cu acelaşi Bregovici, pentru care Primăria a plătit 75.000 de euro. Potrivit Irinei Schrotter, contracandidata lui Nechita la Primăria Iaşi pentru scurt timp, Bregovici a primit un onorariu de 35.000 de euro, iar tot ceea ce însemna parte tehnică a concertului a costat maximum 9.000 de euro, în total 44.000 de euro. O dife­renţă de 31.000 de euro despre care creatoarea de modă se întreba unde a dispărut.


FIRME DIFERITE, ACEEAŞI ADRESĂ
Dacă Monica Iacob Ridzi a demisionat, me­to­de­le ei de umflare a facturilor puteau fi împrumutate şi de colega sa de partid. Asemănările cu cazul Ridzi nu se opresc aici. Pentru organi­za­rea evenimentului "Lumină la malul mării", Ele­na Udrea a încheiat la 7 aprilie un contract cu SC Media Pro Pictures SA în valoare de 1.322.076 lei (1.110.989 lei + 211.087 lei TVA), apro­ximativ 311.000 de euro. Contra acestei su­me, Media Pro Pictures se obliga să presteze ser­viciile de organizare a evenimentului, care s-a desfăşurat în perioada 18-19 aprilie şi 1-2 mai la Mamaia şi la Mangalia. Şi anume să asi­gu­re publicitatea prin bannere, spoturi şi mesh, logistica (amenajarea scenei, a zonei backstage şi a unui spaţiu expoziţional, echipamente de sunet, lumini şi videoproiecţie, precum şi focuri de artificii) şi să contracteze meş­teri populari şi artişti (Sistem, Simplu, Lo­re­da­na, Agurida, Smiley, Felicia Filip, Crush şi Ale­xan­dra Ungureanu, Blaxy Girls, Alex, Morandi, Chicane, Laser Man, MC Cabral Ibacka, Maria Dragomiroiu, Laura Lavric, orchestra Lăutarii de la Chişinău condusă de Nicolae Botgros, An­samblul popular de dansuri Cindrelul Junii Si­biului).

La o analiză mai atentă a contractului se poate vedea că organizatorul acestui eveniment, Media Pro Pictures, are aceeaşi adresă ca şi SC Eurofilm ART SRL, firma care a organizat concertul lui Bregovici: Buftea, Strada Studioului nr. 1. Iar acţionarul unic al SC Eurofilm ART SRL este SC Studiourile MediaPro SA. Şi în cazul Ridzi, Artisan şi Mark, firmele care au câştigat licitaţia pentru Ziua Tineretului, aveau aceeaşi adresă, iar ministrului i s-a reproşat în comisia parlamentară de anchetă că nu a sesizat acest lucru, care dădea oricui de bănuit.


"N-AM ÎNŢELES ÎNTREBAREA!"
De altfel, din dorinţa de afla câteva detalii despre organizarea concertului lui Bregovici şi despre cele două firme, am contactat-o pe doamna Cristina Dobriţoiu, director executiv Eurofilm Art, care a insistat să discutăm cu Maria Apostol, directorul de comunicare al MediaPro.

Într-un târziu, la întrebarea referitoare la onorariul pe care l-a primit Goran Bregovici am fost îndemnaţi să căutăm răspunsul "pe site-ul ministerului, unde sunt încărcate toate contractele". Cea de-a doua problemă pe care o doream clarificată, şi anume de ce Mi­nisterul Turismului a încheiat contract separat cu Eurofilm Art, şi nu direct cu MediaPro în cadrul evenimentului "Lumina de la malul mării", directorul de comunicare ne-a precizat că nu înţelege întrebarea (sic!). Ulterior, a revenit şi a precizat că "e o decizie de business".
PESTE 700.000 DE EURO PENTRU MOGULUL SÂRBU
Ca urmare, având în vedere că cele două fir­me au acelaşi sediu, rezultă că banii pe cele două contracte - peste 350.000 de euro - au intrat în acelaşi buzunar: Trustul Pro. Potrivit ultimelor date oferite de paginademedia.ro, trustul PRO este un client constant al banilor de la Turism, el urmând să primească bani şi pentru promovarea programului "Turist în România".

Ministerul nu menţionează numele posturilor de ştiri, ci vorbeşte despre "primul canal de televiziune generalist", "primul canal de televiziune de ştiri" şi "al doilea canal de ştiri". Mai precis, vorbeşte despre "difuzarea de spoturi de 30 de secunde pe primul canal de televiziune generalistă şi primele canale de televiziune de ştiri, selectate în funcţie de audienţă".

Cu alte cuvinte, Pro TV, Realitatea TV şi Antena 3. Astfel, pentru promovarea programului "Turist în România", Ministerul Turismului a prevăzut pentru Pro TV 415.000 de euro, cea mai mare sumă din totalul de 924.000 de euro (fără TVA) destinaţi programului. Restul va fi împărţit la Realitatea TV - 323.000 de euro şi Antena 3 - 184.000 de euro.

Din informaţiile paginademedia.ro, Ministerul Turismului a angajat pe Realitatea TV mai mult decât cei 323.000 de euro ai viitoarei campanii "Turist în România". În primăvară, pentru spoturile Paştele în Bucovina şi Paştele la mare, Udrea a cheltuit pe Realitatea TV aproximativ 50.000 de euro. Alţi 200.000 de euro au venit la Realitatea TV printr-o sponsorizare: emisiunea "All Inclusive".

Calculele paginademedia.ro arată că, la finalul anului, Realitatea TV va contabiliza aproximativ 600.000 de euro de la Ministerul Turismului. Mai puţin decât PRO, care strânge în total (cele două contracte din primăvară şi programul "Turist în România") 765.000 de euro. Este o legătură între prezenţa constantă şi comentariile favorabile Elenei Udrea pe aceste posturi? Ministrul zice că nu!


COMISIE UDREA, DUPĂ MODELUL RIDZI
Deputatul PNL Bogdan Olteanu consideră că succesul Comisiei Ridzi trebuie dus mai de­par­te şi afirmă că ar fi momentul înfiinţării unei comisii pentru anchetarea Elenei Udrea.

"E adevărat că mistreţii aleargă prin curţi gu­ver­namentale, şi de aceea succesul Comisiei Ridzi trebuie dus mai departe. E vremea unei Comisii Udrea, cu siguranţă. N-aş spune că fructul s-a copt, ci că s-a trecut de mult şi a prins miros urât. Iar ca anvergură, vorbim de cel puţin un ordin de mărime în plus. Eu o propun. Rămâne să vedem cine are curajul să intre în ea şi cine e în stare să o conducă", scrie Olteanu pe blogul său.

Deputatul PNL este mulţumit de Comisia Ridzi pentru că, după părerea lui, a convins că o comisie parlamentară poate să ancheteze şi, în ciuda ce­lor care au refuzat să răspundă şi au blocat piste, să descopere lucruri grave.

"Poate că nu am descoperit tot ce era de descoperit şi de aceea punem la treabă purtătorii de armă acolo unde mai e de cercetat. Dar am des­co­pe­rit lucruri grave, le-am dovedit cu acte şi de­cla­raţii, şi am găsit oamenii care le-au să­vâr­şit. Pe unii îi suspectăm de fapte penale şi propunem Parlamentului să acţioneze ca atare", a mai afirmat Bogdan Olteanu.

×