Recesiunea a modificat modelul de operare a 88% dintre companiile globale. Fie că văd un impact temporar sau unul definitiv asupra activităţii firmelor pe care le conduc, starea de spirit a managerilor rămâne sumbră.
Studiul „Oportunităţi pe timp de criză: accelerarea schimbării" arată că aproape jumătate dintre managerii intervievaţi (43%) au spus că modelul de operare al afacerii lor a fost definitiv modificat de evenimentele din ultimele 18 luni, potrivit studiului „Oportunităţi pe timp de criză: accelerarea schimbării" realizat de Ernst & Young pe un eşantion de 569 de directori executivi şi membri ai consiliilor de conducere de la 570 de mari companii internaţionale. Alţi 45% dintre manageri au spus că impactul a fost doar unul temporar.
Peste 56% dintre executivi au declarat că procesele firmei de gestionare a riscului au fost modificate permanent, iar 33% au spus că ele s-au modificat doar temporar. Pentru 45% dintre respondenţi cadrul de reglementare al afacerilor lor s-a schimbat fundamental în această perioadă de timp.
„Studiul arată nu numai impactul permanent al recesiunii mondiale, ci şi schimbarea care a avut loc în ultimele 12 luni. El demonstrează cât de rapid s-a făcut această schimbare şi faptul că foarte puţini oameni au prevăzut-o. Mai mult de trei sferturi dintre directorii intervievaţi în sondaj au spus că au fost surprinşi de severitatea şi viteza cu care s-a instalat criza globală", a declarat John Murphy, vicepreşedinte la Ernst & Young.
„Companiile spun că a existat un număr semnificativ de falimente şi de retrageri ale concurenţilor de pe pieţele în care activează, dar s-a remarcat o creştere a numărului companiilor care au spus că există firme nou-intrate în sectorul lor de activitate. Faţă de sondajul similar realizat cu cinci luni în urmă, starea de spirit este în continuare sumbră", se arată în studiul Ernst & Young.
Deşi 64% dintre executivi au declarat că au putut face reduceri de costuri, 31% au afirmat că au venituri mai bune decât la începutul anului, iar mai mult de o treime au spus că mediul de afaceri este acum mai bun pentru a realiza achiziţii strategice. Majoritatea directorilor au raportat o deteriorare a veniturilor (58%) şi a profitabilităţii (56%). Doar 20% dintre ei au observat o îmbunătăţire a încrederii investitorilor.
AFACERI RESTRUCTURATE
O uşoară schimbare faţă de răspunsurile la sondajul din luna ianuarie pare să dea credit celor care spun că punctul de maximum impact al recesiunii a trecut. La momentul acelui sondaj, 82% dintre respondenţi au declarat că se concentrează pe restructurarea afacerii pentru a face faţă recesiunii, iar 74% se preocupau doar de supravieţuirea operaţiunilor lor.
Aceste procente au scăzut la 74% şi respectiv la 65%, dar sunt în continuare deosebit de mari. Pe de altă parte, proporţia companiilor care au spus că „au profitat de recesiune pentru a urmări noi oportunităţi de piaţă" a crescut de la 59% la 69%, ceea ce înseamnă că există mai multe companii care sunt la vânătoare de chilipiruri.
În ianuarie, peste un sfert dintre directori au spus că numerarul nu a fost o problemă. Acest procent a scăzut la 18% în luna iunie. Respondenţii au subliniat, de asemenea, o creştere a numărului de comunicări cu creditorii şi agenţiile de rating. Au fost însă mai puţine companiile care au vândut active pentru a obţine cash.
În schimb, trei sferturi dintre respondenţi au spus că firma lor a revizuit procesul de gestionare a capitalului de lucru şi a fluxurilor de numerar.
De asemenea, 86% dintre directorii intervievaţi au declarat că pe parcursul ultimului an au accelerat programele de reducere a costurilor, 52% au intensificat planurile de restructurare şi 38% au apelat la un program de reducere semnificativă a numărului de angajaţi.
La întrebarea „care sunt factorii de interes cheie pe termen scurt", executivii intervievaţi au răspuns: profitabilitatea (73%), strategia de stabilire a preţurilor (55%) şi relaţia cu clienţii (52%). „Nu a fost nici o surpriză faptul că 38% dintre ei au spus că s-au făcut mai multe investiţii în gestionarea riscurilor la nivel intern", se mai arată în studiul firmei.
În ceea ce priveşte perioada postrecesiune, intenţiile directorilor intervievaţi au fost destul de egal împărţite între extinderea în noi zone geografice, utilizarea sporită a alianţelor strategice, achiziţii şi renunţarea la părţi neesenţiale din afacere. Un sfert dintre respondenţi au spus că ce a fost mai rău a trecut, iar 42% sunt de părere că unele semne de viaţă sunt deja evidente în economia mondială sau vor fi până la sfârşitul anului.
Citește pe Antena3.ro