x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Banca Mondială: In mediul rural, invatamantul este la pamant!

Banca Mondială: In mediul rural, invatamantul este la pamant!

13 Iun 2018   •   10:53
Banca Mondială: In mediul rural, invatamantul este la pamant!

Aproximativ 83% dintre şcolile din România cu performanţe scăzute se află în mediul rural, în timp ce rata de absolvire a studiilor la nivel terţiar depăşeşte cu puţin un sfert (25,6%), fiind cea mai mică din Uniunea Europeană (UE), relevă Raportul pentru Dezvoltare Globală 2018, întocmit de Banca Mondială (BM) şi dat miercuri publicităţii, într-o conferinţă de specialitate, organizată la Bucureşti.

 

Conform documentului, prezentat de economistul principal al Băncii Mondiale şi co-autor al Raportului Dezvoltării Globale pentru 2018, Halsey Rogers, diferenţele dintre ratele de părăsire timpurie a şcolii sunt contrastante între mediul rural (26,6%) şi mediul urban (6,2%). "Pentru România, devine imperativă nevoia de a investi mai mult şi mai inteligent în educaţie", se menţionează în concluziile Raportului.

"A merge la şcoală nu este acelaşi lucru cu a învăţa, acesta este mesajul central al Raportului", a punctat Rogers, în debutul prezentării documentului. În acest context, Banca Mondială recomandă României, în primul rând, măsurarea competenţelor. Astfel, este nevoie de utilizarea unei evaluări bine concepute pentru măsurarea rezultatelor învăţării şi identificarea situaţiilor de excluziune, luarea unor decizii informate şi evaluarea progresului.

La acest capitol, documentul BM arată că procentul elevilor cu performanţe ridicate din România - copiii capabili să rezolve probleme complexe - este cel mai scăzut din UE, respectiv: 2% la citire, 3,3% la matematică şi 0,7% la ştiinţe.

"De asemenea, angajatorii români cred că actualii angajaţi, elevi şi absolvenţi care intră pe piaţa forţei de muncă, nu deţin competenţe socio-emoţionale cheie (motivaţie, lucru în echipă, responsabilitate etc.). Absolvenţii de studii superioare sunt percepuţi în general de angajatorii români ca având competenţe academice excesiv de teoretice, în timp ce elevii şi absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic au competenţe învechite", notează expertii BM.

O altă recomandare se referă la atragerea şi menţinerea celor mai buni în cariera didactică, o asemenea măsură asigurând dobândirea cunoştinţelor, atitudinilor şi competenţelor pentru toţi elevii, inclusiv pentru cei marginalizaţi şi vulnerabili. Cât priveşte investiţia în educaţie, specialiştii BM sugereaza o mai mare concentrare pe grupurile vulnerabile. Potrivit sursei citate, nivelurile de finanţare ale educaţiei în România sunt printre cele mai scăzute din Europa, la 3,1% din PIB în 2017.

În prezent, Banca Mondială finanţează un proiect dedicat învăţământului secundar din România (ROSE), în care liceele şi universităţile au început să implementeze proiecte pentru a îmbunătăţi tranziţia elevilor în învăţământul terţiar şi menţinerea studenţilor în primul an universitar. Proiectul se implementează în 263 de licee, iar la ora actuală 521 de licee aşteaptă să semneze astfel de granturi. AGERPRES

×