x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Nevoile sistemului de educație în timp de pandemie

Nevoile sistemului de educație în timp de pandemie

de Diana Scarlat    |    29 Apr 2020   •   10:45
Nevoile sistemului de educație în timp de pandemie

După anunțul Ministerului Educației în legătură cu finalizarea anului școlar în varianta online, au apărut foarte multe semne de întrebare și proteste din partea celor care spun că sunt situații în care nu se pot face cursuri. MEN a anunțat că va veni cu un set de soluții pentru situațiile particulare în care nu se pot încheia mediile. De asemenea, s-a anunțat oficial că urmează să fie distribuite mijloacele tehnice necesare pentru cei care fac parte din grupuri defavorizate, iar materia care nu se poate recupera până la 12 iunie va fi parcursă în următorul an școlar. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a transmis, ieri, o scrisoare către Administrația Prezidențială, Parlamentul României, Guvernul României și Ministerul Educației.
 

FSLI atrage atenția asupra faptului că România nu este capabilă să acorde șanse egale la educaţie tuturor celor aproximativ 2,8 milioane de preșcolari și elevi și peste 400.000 de studenți din țara noastră. „Toată lumea știe că, învățarea online presupune ca atât cadrele didactice, cât și elevii ori studenţii să dispună de echipamente tehnice care să permită acest lucru, iar realitatea ne arată că în mediile defavorizate există elevi, studenţi și cadre didactice care nu dispun de asemenea echipamente. În aceste condiții, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să identifice soluții pentru ca toți elevii, studenţii și toate cadrele didactice să participe la procesul de învățare online”, explică federația sindicală, în document. Sindicaliștii mai spun că este necesar ca toate examenele să aibă loc în unitățile de învățământ unde elevii desfășoară cursurile, iar autoritățile trebuie să aibă în vedere și un plan de rezervă, pentru că este posibil să apară și situații nedorite, precum infectarea unor elevi din clasele a VIII-a și a XII-a sau a XIII-a care vor merge la școală în perioada 2-12 iunie 2020, care ar duce la imposibilitatea participării acestora la examenele naționale. În acest caz, ar trebui să se stabilească și data la care ar putea să susțină examenele acești elevi. Același risc de îmbolnăvire este și pentru cadrele didactice.


 

Propuneri pentru planul B


 

FSLI vine și cu o listă de propuneri care ar trebui să se ia în considerare și să se poată aplica urgent: „Emiterea unui Ordin de ministru care să cuprindă prevederi clare, detaliate și racordate la realitatea actuală, referitoare la tot ceea ce trebuie făcut pentru încheierea anului școlar/universitar 2019-2020; modificarea Legii Educației Naționale în sensul reglementării învățării on-line; identificarea elevilor, studenţilor și cadrelor didactice care nu dispun de dispozitive electronice conectate la internet, necesare în procesul de predare-învățare online; asigurarea resurselor financiare care pot fi folosite pentru achiziționarea echipamentelor necesare elevilor, studenţilor și cadrelor didactice pentru învățarea online, luându-se în calcul inclusiv varianta promovării de către Guvernul României a unui Program național de susținere și de promovare a învățării online”, transmite federația.


 

Se cere o platformă online unică


 

De asemenea, sindicatele solicită Ministerului Educației să dispună realizarea unor platforme online adecvate activităţilor de predare-învăţare, care să suporte un număr mare de accesări concomitente, astfel încât învăţământul online să se poată desfăşura în condiţii de calitate şi pentru a oferi şanse egale pentru toţi copiii şi elevii din România. Problema eficienței platformelor a mai fost adusă în discuție și până acum, dar reprezentanții ministerului au declarat, pentru Jurnalul, că nu MEN alege platforma pe care se desfășoară cursurile, ci conducerea fiecărei școli. Ministerul nu a făcut decât să afișeze o listă de platforme pe care le recomandă, pe site-ul instituției – https://digital.educred.ro/. Cei mai mulți utilizatori spun că platforma GoogleClass ar fi cea mai performantă, dar există și platforme oferite gratuit de companiile de telefonie mobilă și de unele firme de IT, pe care conducerile unora dintre școli le-au ales și care uneori nu funcționează. MEN mai spune că nu este nevoie de platforme cu plată, pentru că sunt suficiente cele care deja funcționează gratuit și se pot schimba, dacă la un moment dat sunt probleme legate de funcționarea lor. Pe de altă parte, sindicaliștii arată că este nevoie de un plan de măsuri și pentru anul școlar viitor, în cazul în care reapare pericolul de infectare cu COVID-19, iar pentru a avea situația sub control, ar fi nevoie de un sistem bine pus la punct.

 

Școlile și universitățile vor rămâne închise până la data de 1 septembrie 2020, iar învățarea va continua în format online până în data de 12 iunie 2020, când se va lua vacanță. Excepție fac elevii de clasa a VIII-a și a XII-a/a XIII-a, care vor putea veni fizic la școală, în perioada 2-12 iunie 2020.

 

Profesorii trebuie să știe că nu MEN impune sau sancționează, ci conducerea școlii decide și transmite datele către Inspectoratul Școlar, care, apoi, le transmite ministerului. O singură platformă online, a Ministerului Educației, ar însemna costuri de la bugetul statului, dar ar prezenta și riscuri mai mari de blocare frecventă, din cauza numărului mare de utilizatori, așa cum s-a întâmplat de mai multe ori la susținerea probelor de competențe digitale, la bacalaureat.

×