x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Brexit: călătoriile, legumele şi benzina MAI SCUMPE din cauza DEPRECIERII LIREI

Brexit: călătoriile, legumele şi benzina MAI SCUMPE din cauza DEPRECIERII LIREI

28 Iun 2016   •   16:04
Brexit: călătoriile, legumele şi benzina MAI SCUMPE din cauza DEPRECIERII LIREI

Consecinţele economice ale Brexitului pentru gospodăriile britanice se fac deja simţite: odată cu deprecierea lirei sterline, călătoriile costă mai mult, iar preţul produselor proaspete va creşte la supermarketuri, informează AFP.

În campania de dinaintea referendumului, ministrul britanic de Finanţe, George Osborne a avertizat că o ieşire din Uniunea Europeană va diminua veniturile fiecărei gospodării britanice cu aproximativ 4.300 de lire (5.200 de euro) pe an.

Acest tip de previziuni este imposibil de verificat pentru că nimeni nu ştie la ora actuală care va fi relaţia viitoare a Marii Britanii cu Uniunea Europeană şi nici amploarea şocului economic prin care va trece Marea Britanie.

Însă efectul tangibil şi imediat al Brexit este căderea lirei sterline, care, începând de vineri şi până în prezent, a pierdut 12,6% din valoare în raport cu dolarul şi 10,2% în raport cu moneda euro.

Acest efect este resimţit în special de britanicii aflaţi în vacanţă în Spania, Franţa sau SUA.

"Scăderea valorii lirei sterline a avut un efect imediat asupra călătorilor şi puterii lor de cumpărare în străinătate", avertizează Asociaţia tour-operatorilor britanici (ABTA).

Devalorizarea monedei naţionale atrage automat şi o creştere a preţurilor importurilor. Impactul ar urma să se resimtă rapid la supermarketuri, în condiţiile în care Marea Britanie este un importator net în toate categoriile de produse alimentare, începând cu fructe şi legume.

"Preţul produselor proaspete va creşte pentru că multe vin din UE. În cazul Tesco de exemplu aproape 50% din untul şi brânzeturile consumate în Marea Britanie sunt produse cu lapte european", subliniază firma de consultanţă Kantar Retail.

Distribuitorii, ale căror marje de profit au scăzut semnificativ după mai mulţi ani de război al preţurilor şi a noilor prevederi privind salariul minim pe economie, vor fi constrânşi să treacă cel puţin o parte din costuri asupra clienţilor.

"Clienţii vor sfârşi prin a plăti o inflaţie suplimentară pentru alimente", a declarat Bruno Monteyne, analist la Bernstein.

Pe termen lung, efectul va fi mai grav dacă vor fi introduse taxele vamale, un scenariu care este posibil având în vedere că relaţia dintre Marea Britanie şi UE trebuie redefinită. Producătorul anglo-olandez de bunuri de larg consum Unilever (producătorul săpunurilor Dove, ceaiurilor Lipton şi îngheţatei Magnum) ia această ipoteză în serios.

"Preţul laptelui va creşte, preţul îngheţatei va creşte şi la final consumatorul va fi cel care va plăti pentru acest lucru", a declarat directorul general de la Unilever, Paul Polman înaintea referendumului care a avut loc săptămâna trecută.

De asemenea, având în vedere că Marea Britanie este un importator net de petrol, în pofida producţiei proprii realizată în Marea Norodului, factura la energie şi în benzinării riscă să crească şi ea deoarece barilul de petrol este calculat în dolari.

În aceste condiţii, este posibil ca în viitor să aibă loc majorări de impozite. În timpul campaniei de dinaintea referendumului, ministrul britanic de Finanţe, George Osborne a promis un "buget de urgenţă" cu noi măsuri de austeritate în cazul unui Brexit. Zilele trecute însă, George Osborne a amânat o astfel de decizie pentru la toamnă, când ar urma să preia atribuţiile un nou prim-ministru care să îl înlocuiască David Cameron, care vineri şi-a anunţat demisia din funcţie după anunţarea rezultatelor referendumului privind ieşirea Marii Britanii din UE. AGERPRES

×