Jurnalul.ro Ştiri Externe Cercetătorii SE JOACĂ DE-A DUMNEZEU. PLAN conceput pentru a CREA VIAȚĂ pe TITAN, cel mai mare satelit al planetei Saturn

28 Feb 2015   •   12:24

Oamenii de stiință au anunțat că lucrează la un model de membrană celulară, care să se poată forma și să spuraviețuiască în mările de metan lichid de pe Titan, cel mai mare satelit al planetei Saturn.

Aici, pe Pământ, spun cercetătorii, viața și apa sunt intrinsec legate. De fapt, apa lichidă ar fi singurul motiv pentru care planeta noastră găzduiește nenumărate forme de viață. Din acest motiv, oamenii de stiinta caută forme de viață extraterestre și se concentrează pe studierea planetelor situate în așa-numita zonă locuibilă de stele lor mamă, adică regiunea în care apa se poate forma și exista într-o formă lichidă.

Intr-o lucrare publicata ieri de revista Science Advances, cercetatorii de la Universitatea Cornell din New York, SUA, susțin că, spre deosebire de ipoteze deja comune, viața poate exista chiar și în absența apei lichide. Mai exact, oamenii de stiinta sustin ca, potrivit investigațiilor în materie, nu există niciun motiv pentru care viața nu ar putea apărea și de a supraviețui pe satelitul lui Saturn, Titan, doar că nu este vorba despre viață, așa cum o știm noi.

Titan (sau Saturn VI) este cel mai mare satelit al planetei Saturn. Acesta este singurul satelit natural cunoscut care are o atmosferă densă și singurul corp ceresc, altul decât Pământul, pentru care există o dovadă clară că are o suprafață lichidă.

Titan este al șaselea satelit elipsoidal al planetei Saturn. Adesea descris ca o planetă-satelit, Titan are un diametru cu aproximativ 50% mai mare decât al Lunii, satelitul Pământului, și este de 80% mai masiv. Acesta este al doilea satelit ca mărime din Sistemul Solar, după Ganymede, satelitul lui Jupiter, și este mai mare ca volum față de cea mai mică planetă din Sistemul Solar, Mercur, deși doar pe jumătate ca masă. Titan a fost primul satelit cunoscut al lui Saturn, fiind descoperit în 1655 de către astronomul olandez Christiaan Huygens, și a fost al cincea satelit al unei planete în afară de Pământ care a fost descoperit de către oameni

Titan este format în principal din apă înghețată și rocă. La fel ca și în cazul planetei Venus înainte de era spațială, atmosfera densă și opacă a împiedicat studiul suprafeței lui Titan. În prezent există informații suficiente despre suprafața satelitului odată cu sosirea misiunii Cassini-Huygens în 2004, care a descoperit inclusiv lacuri de hidrocarburi lichide în regiunile polare ale satelitului. Suprafața este tânără din punct de vedere geologic, deși mai mulți munți și câțiva posibili criovulcani au fost descoperiți, suprafața fiind netedă și câteva cratere de impact au fost descoperite.

Atmosfera lui Titan este compusă în mare parte din azot sub formă gazoasă; alte componente minore ducând la formarea de nori de metan și etan și de smog organic bogat în azot. Schimbările climatice, inclusiv vânt și ploaie, creează caracteristici similare cu cele de la suprafața Pământului, cum ar fi dune de nisip, râuri, lacuri, mări (probabil din metan și etan lichid) și delte, și este dominat de tipare meteorologice sezoniere similare celor de pe Pământ. Cu lichidele sale (atât de suprafață cât și subterane) și atmosfera robustă de azot, ciclul metanului de pe Titan este considerat a fi asemănător cu ciclul apei de pe Pământ, dar la o temperatură mult mai mică.

Astfel, acest satelit ar putea fi o gazdă perfectă pentru viață extraterestră microbiană sau, cel puțin, un mediu prebiotic bogat în chimie organică complexă cu un posibil ocean lichid subteran care ar servi ca un mediu biotic. Motivul pentru care astronomii s-au declarat fascinați de Titan este că suprafața găzduiește mări și lacuri impresionante care nu conțin apă lichidă, ci hidrocarburi.

Dintre hidrocarburile care fac mările și lacurile Titan, metanul este cel mai abundent. Deoarece metanul are un punct de congelare mult mai mică decât apa, aceste mări și lacuri rămân lichide, în ciuda faptului că pe Titan este deosebit de frig.

Potrivit Science Advances, cercetătorii au prezentat un model de membrana celulara care ar putea supraviețui pe Titan. Această membrană, a cărei anatomie este detaliată în imagine, este formată din moleculele de azot, carbon și hidrogen și este capabilă să reziste la temperaturi de minus 292 grade Celsius.

Moleculele care cuprind acest model teoretic membrana celulară extraterestră, există în mările și lacurile de pe Titan. Astfel, specialiștii de la Universitatea Cornell susțin că aceste moleculi s-ar putea asambla pe cont propriu și ar da naștere la forme de viață, cu puțin ajutor.

Cercetatorii intentioneaza sa continue sa analizeze aceasta membrana celulară extraterestră, care face parte dintr-un plan pentru forme de viață extraterestre.

Cele mai interesante articole:
INCREDIBIL! OZN-uri FILMATE pe cerul Marii Britanii. Anchetatori: CĂUTĂM EXPLICAŢII! (VIDEO)
MAGIA din deşert! Ce a apărut în mijlocul CELUI MAI USCAT de pe PLANETĂ (VIDEO)
FABULOS! Ce zic fetele cand vad pentru prima data un film pentru adulti (VIDEO)