x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Filarmonica din Viena restituie un tablou furat de nazişti

Filarmonica din Viena restituie un tablou furat de nazişti

de Istvan Deak    |    13 Apr 2014   •   17:38
Filarmonica din Viena restituie un tablou furat de nazişti

Orchestra filarmonică din Viena a anunţat că va restitui un tablou furat de nazişti moştenitorilor adevăratului lui proprietar, francezul Marcel Koch.

Prestigioasa orchestră a trimis joi o scrisoare moştenitorilor lui Marcel Koch, pentru a-i informa de intenţie, a anunţat sâmbătă unul dintre purtătorii săi de cuvânt.

Datând din 1883, pânza pictorului impresionist Paul Signac, intitulată “Port-en-Bessin”, a fost confiscată de nazişti în 1940 din Jura (estul Franţei) şi oferită cadou orchestrei, aflată în turneu în această regiune, a anunţat orchestra într-un comunicat preluat de AFP.

După două decenii de căutare, un specialist în istoria artei, Sophie Lillie, care a fost mandatată în acest sens de orchestră, a reuşit în cele din urmă să identifice provenienţa acestei picturi.

“Suntem foarte fericiţi că, graţie eforturilor depuse de Sophie Lillie, i-am găsit pe moştenitorii proprietarului acestui tablou”, a declarat şeful orchestrei, Clemens Hellsberg, într-un comunicat.

“Restituirea acestei picturi ne interesa în mod particular. Făceam eforturi de mai mulţi ani pentru a ne confrunta cu trecutul, pentru a ne asuma responsabilitatea şi a repara nedreptatea comisă în trecut”, a precizat acesta.

Moştenitorii lui Marcel Koch vor prelua pânza în cadrul unei ceremonii a cărei dată nu a fost stabilită.

Până în 1995, Austria, care se considera doar victimă a nazismului din cauza anexării (“Anschluss”) la cel de-al Treilea Reich în 1938, nu a decis, spre deosebire de Germania, să indemnizeze victimele jafurilor şi nedreptăţilor comise de nazişti.

În 1995 a fost creat un Fond naţional austriac, iar din 2000 un fond de reconciliere şi un fond general de indemnizare, pe de o parte, a celor supuşi la muncă silnică, şi pe de alta, a evreilor victime ale spolierilor, scrie AFP.

Anul trecut, o familie de evrei a solicitat restituirea unui tablou de Gustav Klimt, “Frise Beethoven”, argumentând că a fost constrânsă de stat să-l vândă după război.

Este vorba despre cea mai importantă solicitare, de la cazul celebrului portret al Adelei Bloch-Bauer, şi acesta de Gustav Klimt, operă restituită în 2006 moştenitorilor precedenţilor săi proprietari.

Chestiunea restituirii operelor de artă jefuite de nazişti capătă în prezent, în ciuda anilor scurşi de la război, o nouă turnură, după ce în apartamentul de bloc din cartierul Schwabing din Munchen al unui octogenar german s-au descoperit dosite 1.406 opere de mari maeştri ai picturii mondiale. “Comoara nazistă”, cum a fost denumită descoperirea, este acum în plin proces de verificare a provenienţei operelor, bucată cu bucată, autorităţile germane însărcinând o echipă de specialişti cu verificările.

×
Subiecte în articol: Cornelius Gurlitt comoara nazista