Jurnalul.ro Ştiri Externe Telescopul Hubble a împlinit 30 de ani

Telescopul Hubble a împlinit 30 de ani

25 Apr 2020   •   19:50
Telescopul Hubble a împlinit 30 de ani

Telescopul spațial Hubble a împlinit 30 de ani de la lansare, fiind rezultatul cooperării dintre NASA și Agenția Spațială Europeană. Telescopul orbitează Pământul la 550 de km înălțime și surprinde imagini fără precedent asupra stelelor, galaxiilor și universului îndepărtat.

Telescopul poată numele astronomului Edwin Hubble, care a schimbat pentru totdeauna perspectiva și locul în univers al galaxiei noastre, despre care a afirmat că este doar una dintre multe altele . Hubble a descoperit și expansiunea universului, după big bang. Această detectare a ritmului de expansiune al universului a ajutat la obținerea premiului Nobel pentru fizică din 2011, acordat lui Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt și Adam G. Riess „pentru descoperirea expansiunii accelerate a universului prin observații ale supernovelor îndepărtate”.

Telescopul Hubble a permis astronomilor din întreaga lume să studieze găurile negre, materia întunecată, galaxiile îndepărtate și fuziunile galactice. A observat planete din afara sistemului nostru solar și modul în care acestea se formează în jurul stelelor, formarea și moartea stelelor și chiar sateliții necunoscuți ai planetei Pluto.

Telescopul trebuia să reziste 15 ani, dar continuă să funcționeze.

Între decembrie 1993 și mai 2009, astronauții lansați în spațiu cu naveta spațială au efectuat reparații și înlocuiri ale instrumentelor telescopului. Prima misiune, din 1993, a ajutat la remedierea cunoscutului defect al oglinzii lui Hubble care a făcut ca primele imaginile furnizate să fie încețoșate. Astronauții au instalat elemente optice corective și instrumente noi.

Oamenii de știință cred că telescopul va continua să funcționeze până cel puțin în 2025, dacă nu mai mult. Acest lucru oferă astronomilor o oportunitate bună, pentru că activitatea Hubble se poate suprapune cu a noilor telescoape spațiale care vor fi lansate în curând, cum ar fi James Webb Space Telescope al NASA, prevăzut să fie lansat în 2021.

(sursa: Mediafax)