x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator EXCLUSIV: SOS-ul aeronavei, rătăcit între instituţii

EXCLUSIV: SOS-ul aeronavei, rătăcit între instituţii

24 Ian 2014   •   12:30
EXCLUSIV: SOS-ul aeronavei, rătăcit între instituţii

Aeronava care s-a prăbuşit luni în Apuseni a emis în permanenţă un semnal SOS. Cu toate acestea, şapte ore le-au fost necesare autorităţilor să identifice locul accidentului. Şi atunci noi întrebări se impun de la sine.

Controlorii aerieni au auzit acest semnal. Discuţia s-a învârtit însă în jurul ideii că aeronava emitea pe altă frecvenţă decât cea pe care puteau să o identifice ruşii, scrie stiriflux.ro.

Din raportul Guvernului reiese faptul că STS a anunţat şi Comandamentul Operaţional al Ministerului Apărării Naţionale (COAP). Care au fost măsurile luate de COAP?

În raport se precizează: "STS a încercat determinarea mai precisă a locului incidentului, inclusiv apelând la sprijinul SNApOPSN (sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională), care dispun de capabilităţile specifice de identificare a localizării, dar nu s-a reuşit. În ceea ce priveşte semnalizările specifice ale aeronavelor aflate în avarie (date de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă ELT), acestea nu pot fi recepţionate de către STS, deoarece furnizarea acestor informaţii revine altor instituţii."

La cine a apelat STS din sistemul naţional de apărare şi ce structuri aveau capabilităţi de identificare: SRI, DGIA de la MApN?

În raport se mai precizează că: "La ora 16.16:26 Serviciul de Urgenţă a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), de la numărul 0724 749 848, apelant dr. Radu Zamfir, în care a fost anunţată prăbuşirea unui avion. După identificarea urgenţei, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat către ISU Cluj (ora 16.20), SJA Cluj (16.20), IPJ Cluj (16.20), IJJ Cluj (16.20), COAP/MApN (16.22 – 16.27), ROMATSA (între orele 16.28 şi 16.33), Salvamont Braşov (16,34), Elicopter Târgu Mureş".

Din citatul de mai sus, reiese că STS a informat comandamentul operaţional al MApN la 16.22. Ce a făcut MApN din acel moment? A identificat locaţia?

MAPN este cel care deţine sistemul de goniometrare. Acest sistem înseamnă detectarea locului din care se eminte un semnal radio. Practic, aceste staţii au rolul de a baleia semnale emise pe teritoriul României, şi ar trebui să identifice orice fel de semnale radio.

Practic, sistemul de goniometrare ar fi trebuit să detecteze locul de unde aeronava prăbuşită emitea semnalul SOS, chiar dacă acest semnal, explică autorităţile, nu a prins satelitul rusesc. Această procedură este permanentă, nu numai în cazul unei calamităţi. În permanenţă, se baleiază spaţial aerian.

Nu este vreo procedură revoluţionară. În anii '40, un spion implantat într-o ţară era identificat prin mesajele radio, cu ajutorul staţiilor de goniometrare.

Prin Hotărârea CSAT din 2004, se autorizează ca Direcţia generală de informaţii a apărării (MAPN) să aibă Autoritate Naţională SIGINT. Astfel, MAPN-ul este desemnat la nivel naţional Autoritatea Naţională în domeniul SIGINT. Acest sistem identifică orice frecvenţă radio.

Supravegherea aeriană a spaţiului României este în responsabilitatea Ministerului Apărării, structură din care face parte inclusiv Poliţia Aeriană, pentru că există şi o poliţie aeriană.

Datorită faptului că supraveghează permanent spaţiul aerian, MApN ar fi trebuit să vadă măcar momentul în care aeronava a dispărut de pe radar. De ce nu a făcut-o?

Poliţia aeriană ştie foarte clar şi dacă un avion este autorizat sau nu.

Ieri SRI l-a prins pe hackerul Guccifer, care îi spărsese contul de email directorului SRI, ceea ce denotă un mare nivel de profesionalism. A încercat SRI să găsească telefonul doctorului Zamfir, mai ales că acesta avea acces la Internet şi comunica? SRI face parte dintre instituţiile cărora li s-a cerut ajutorul de către STS pentru identificare? 

×