x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CNAS, în vizorul DNA. Ce nereguli au descoperit inspectorii Corpului de control al premierului

CNAS, în vizorul DNA. Ce nereguli au descoperit inspectorii Corpului de control al premierului

05 Noi 2012   •   16:04
CNAS, în vizorul DNA. Ce nereguli au descoperit inspectorii Corpului de control al premierului

Corpul de Control al premierului a finalizat verificările la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Din cauza modului defectuos în care reprezentanţii CNAS şi ai Ministerului Sănătăţii şi-au exercitat atribuţiile de serviciu privind realizarea unei evidenţe a plătitorilor contributţei trimestriale, nu au fost încasate venituri în sumă totală de 189,7 milioane lei, reprezentând contribuţii trimestriale.

Perioada supusă controlului a fost 1 ianuarie 2009-31 martie 2012, respectiv până la 30 septembrie 2012 pentru verificările efectuate cu privire la gestionarea contribuţiei datorate de deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor.

A fost verificat modul de îndeplinire a atribuţiilor de către conducerea şi personalul Casei şi a respectării dispoziţiilor legale referitoare la angajarea şi efectuarea cheltuielilor la achiziţiile publice, precum şi prevederile legale privind managementul resurselor umane.

În urma verificărilor, inspectorii Corpului de Control au constatat urmatoarele:

Adunarea Reprezentantilor C.N.A.S. nu a mai fost constituita din anul 2005, fiind incalcate dispozitiile art. 67, alin.1, din OUG nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate si dispozitia art. 273, alin. 1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

În perioada 01.01.2009-31.03.2012, Presedintele Romaniei si Primul-ministru nu au nominalizat reprezentanti in Consiliul de Administratie al C.N.A.S., ceea ce contravine dispozitiilor art. 276, alin. 1 si 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

În perioada 16.06.2011-31.03.2012, Consiliul de Administratie al C.N.A.S. nu a functionat legal deoarece a fost constituit doar din 4 membri si nu din 7 membri, asa cum prevedeau dispozitiile legale. Cu toate acestea, in cadrul unor sedinte extraordinare la care au participat, de regula, 2-3 membri, au fost adoptate hotarari cu incalcarea dispozitiilor art. 279, alin. 3 coroborate cu art. 278 din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

Practic, intreaga activitate a C.N.A.S. a fost decisa de un numar de 2 sau 3 membri ai consiliului de administratie care in perioada 16.06.2011-31.03.2012 au luat 13 hotarari, toate in cadrul sedintelor extraordinare.

Intrucat in perioada 25.03.2011-31.03.2012, Molnar Geza era membru atat in cadrul Consiliului de Administratie al C.N.A.S. cat si in cadrul Consiliului de Administratie al S.C. Antibiotice S.A. Iasi, a fost incalcata norma imperativa din art. 310, alin. 1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, care interzice membrilor consiliului de administratie al C.N.A.S. sa detina functii in cadrul societatilor comerciale cu profil farmaceutic. In acest caz, inspectorii Corpului de Control vor sesiza Agentia Nationala de Integritate (A.N.I.) pentru verificarea aspectelor constatate.

In perioada supusa verificarilor, unele angajamente bugetare individuale/globale care au stat la baza platilor aferente realizarii sistemului informatic unic integrat nu contin date referitoare la subdiviziunile bugetare aprobate, fiind astfel incalcate prevederi legale privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice.

Ordonantarea de plata nr. SI1717/27.10.2011 in suma de plata de 57.028.989,78 lei si ordonantarea de plata nr. SI1536/28.09.2011 in suma de plata de 3.808.415,35 prezinta corecturi/stersaturi (cu pasta alba), fara a avea inscrisa data si semnatura persoanei care a efectuat modificarea, ceea ce contravine prevederilor legale referitoare la intocmirea si utilizarea documentelor financiar-contabile.

Incepand cu data intrarii in vigoare a OUG nr. 104/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, respectiv data de 07.10.2009, persoanele juridice care realizeaza incasari din comercializarea in Romania a unor categorii de medicamente datoreaza o contributie trimestriala (denumita si taxa clawback).

Sumele reprezentand contributia trimestriala au acelasi regim juridic precum creantele bugetare, iar in legatura cu veniturile obtinute din contributia trimestriala, ordonatorii de credite au aceleasi obligatii ca si in cazul altor venituri bugetare.

Prin actul normativ mentionat, a fost instituita obligatia Ministerului Sanatatii, reprezentat prin Ministrul Sanatatii, si a C.N.A.S., reprezentata de Presedintele Casei, de a emite in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, un Ordin comun continand normele de aplicare referitoare la contributia trimestriala. Ordinul comun a fost publicat in data de 15.06.2010, cu o intarziere de aproximativ 8 luni fata de termenul legal, desi in preambulul OUG nr. 104/2009 s-a mentionat ca ratiunea instituirii obligatiei de plata a contributiei trimestriale a fost „suplimentarea surselor de finantare a sistemului public de sanatate, in regim de urgenta”, prin identificarea unei surse noi de venituri bugetare care urmau a fi incasate si utilizate de catre Ministerul Sanatatii.

Emiterea cu intarziere a Ordinului comun a avut drept consecinta necalcularea si neincasarea in termenul legal a contributiei trimestriale aferente perioadei trimestrul IV 2009 – trimestrul I 2010. Prin urmare, pana la data de 15.06.2010 nu au fost depuse declaratii de catre subiectii obligatiei de plata a contributiei si, pe cale de consecinta, nu au fost emise notificari catre platitori cu privire la contributia trimestriala datorata.

Abia in 18.05.2011, la peste 10 luni de la emiterea Ordinului comun nr. 928/591/2010, C.N.A.S. a solicitat Agentiei Nationale a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale transmiterea in regim de urgenta a listei detinatorilor de autorizatii de punere pe piata sau comercializare a medicamentelor, care sa cuprinda informatii referitoare la datele de identificare si datele de contact ale acestora.

Pana la data de 15.05.2012, conducerea C.N.A.S. nu a elaborat proceduri operationale care sa prevada responsabilitati clare ale persoanelor cu atributii in gestionarea contributiilor trimestriale si termene precise pentru indeplinirea atributiilor, precum si un sistem de control a indeplinirii obligatiilor legale de catre platitori si personalul C.N.A.S.. Prin aceasta omisiune, conducerea C.N.A.S. a incalcat prevederile art. 2 alin. 1 si 2 din Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 946/2005.

Din cauza modului defectuos in care reprezentantii C.N.A.S. si ai Ministerului Sanatatii si-au exercitat atributiile de serviciu privind realizarea unei evidente a platitorilor contributiei trimestriale, stabilirea si notificarea contributiilor datorate, urmarirea incasarii veniturilor la bugetul statului prin bugetul Ministerului Sanatatii si aplicarea sanctiunilor legale pentru neindeplinirea obligatiilor de plata de catre contribuabili nu au fost incasate venituri in suma totala de 189.763.842,03 lei, reprezentand contributii trimestriale aferente perioadei trimestrul IV 2009 – trimestrul III 2010. Aceasta suma constituie paguba la bugetul statului, prin bugetul Ministerului Sanatatii.

Pentru producerea pagubei mentionate, constand in neincasarea contributiei trimestriale aferente perioadei trimestrul IV 2009 – trimestrul III 2011, sunt raspunzatori urmatorii:

¾ Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, care nu a luat masuri in vederea organizarii unei evidente complete a platitorilor contributiei, stabilirii corecte a contributiei datorate de acestia, verificarii corectitudinii si realitatii declaratiilor depuse in vederea determinarii exacte a sumelor datorate de platitori.

¾ Ministrul Sanatatii, care, in calitate de ordonator de credite, raspunde de realizarea veniturilor, in temeiul dispozitiilor art. 22, alin. 2, lit. B din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice.

Avand in vedere dispozitiile art. 13, alin. 12 din OUG nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, care reglementeaza competenta materiala de efectuare a urmaririi penale, daca „s-a cauzat o paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro, in cazul infractiunilor prevazute la art. (…) 248 si 2481 din Codul Penal”, Corpul de Control al Primului-ministru va sesiza Directia Nationala Anticoruptie, organul de urmarire penala competent sa cerceteze posibilele fapte de natura penala constatate in cadrul actiunii de control privind activitatea C.N.A.S. Fapta reprezentantilor C.N.A.S. si Ministerului Sanatatii de a indeplini in mod defectuos obligatiile legale in legatura cu organizarea evidentei de platitori, declararea, stabilirea si controlul contributiilor prevazute la art. 3631, alin.1 si 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si in legatura cu aplicarea sanctiunilor legale pentru neplata de catre contribuabili a contributiilor datorate, cu consecinta neincasarii la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii, a sumei de 189.763.842,03 lei, reprezentand contributii aferente perioadei trimestrul IV 2009 – trimestrul III 2011, poate intruni elementele constitutive ale infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice in forma calificata, prevazute de art. 248 raportat la art. 2481 din Codul Penal.

Lucian Duţă: Este vorba despre un atac politic

Fostul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate Lucian Duţă a respins luni, la RFI, acuzaţiile ce i-au fost aduse privind prejudicierea bugetului statului din cauza neîncasării taxei de clawback, susţinând că este vorba despre un atac politic.

"Ca să fie foarte clar, în 7 octombrie 2009, domnul ministru Bazac a aprobat în Guvernul României Ordonanţa 104 prin care producătorii de medicamente urmau să plătească taxa de clawback. În 15 zile după această ordonanţă, urma ca (...) domnul Bazac împreună cu preşedintele Casei, domnul Irinel Popescu, să dea normele acestei legi. Nu au făcut-o. Eu am preluat în decembrie 2009 preşedinţia Casei şi, după şase luni de zile, deoarece a fost un proces extrem de dificil în a elabora aceste norme, împreună cu domnul ministru Cseke, am reuşit să emitem acest ordin", a menţionat Duţă.

Potrivit acestuia, Casa Naţională de Asigurări nu are drept de iniţiativă legislativă, iar întârzierea s-a produs din două motive, respectiv dificultatea procesului şi responsabilitatea ministrului Sănătăţii de a-l accelera.

Duţă a menţionat producătorii de medicamente erau obligaţi să înceapă să plătească această taxă, potrivit legii, după trei, patru luni. 'Pentru că plata propriu-zisă la producători, statul român o făcea după 300 de zile şi faceţi şi dvs socoteala că 300 de zile din octombrie 2009, de când s-a dat ordonanţa, ar fi însemnat aproximativ septembrie-octombrie 2010. Asta înseamnă că, chiar dacă s-a produs o întârziere a actului administrativ, nu a fost afectată contribuţia', a explicat fostul şef al CNAS.

El a adăugat că este datoria statului să recupereze banii pe care unii producători de medicamente nu i-au plătit. "Noi am făcut toate demersurile legale şi ei fac la ora aceasta demersuri legale, de încercare de recuperare. Deci, este o problemă foarte simplă, cineva nu şi-a plătit o taxă la stat. Nu sunt singurii care nu şi-au plătit taxele în România, la ora aceasta", a susţinut Duţă, care a afirmat că nu există niciun fel de prejudiciu, fiind vorba doar de companii care trebuie să-şi plătească taxele.

Potrivit unui comunicat al Guvernului difuzat duminică, din cauza modului defectuos în care reprezentanţii CNAS şi ai Ministerului Sănătăţii şi-au exercitat atribuţiile de serviciu privind realizarea unei evidenţe a plătitorilor contribuţiei trimestriale, nu au fost încasate venituri în sumă totală de 189.763.842 lei, reprezentând contribuţii trimestriale aferente perioadei trimestrul IV 2009- trimestrul III 2010. Suma constituie pagubă la bugetul statului, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.

Perioada supusă controlului a fost 1 ianuarie 2009-31 martie 2012, respectiv până la 30 septembrie 2012 pentru verificările efectuate cu privire la gestionarea contribuţiei datorate de deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor.

×