x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Un brand autohton

Un brand autohton

25 Feb 2004   •   00:00

"Gogoasa infuriata" s-a transformat dintr-o veche gluma, chiar traditionala, intr-o marca. Doi prieteni si-au deschis o gogoserie intr-o piata bucuresteana. Locul era potrivit: din cauza aglomeratiei permanente se facea coada si la gemuletul chioscului. Le mergea binisor. Dar nici nu visau atunci ca peste cativa ani vor vinde o "marca" de gogosi in sistem de franciza.

Marca "gogoasa infuriata " nu s-a nascut dintr-o data. A fost intai un chiosc cu gogosi simple, gogosi cu gem, gogosi cu ciocolata. Care a prins, pentru ca erau ieftine. In fata gogoseriei din Piata Delfinului se opreau mereu fie copii pofticiosi, fie tarabagii infometati, fie batranei nostalgici. "Una, dom’le, da’nfuriata!", zice azi unul, maine altul.

"Ne-a placut numele", spune Cosmin Predulescu. Asa s-a transformat "gogoasa infuriata" dintr-o gluma veche, intr-o marca. Creata nu de un specialist in marketing, ci chiar de cumparatorul roman.

Ce e o "gogoasa infuriata"?
Dupa doi ani in care au functionat anonim, cei doi amici s-au gandit in 1998 ca ar trebui sa faca o schimbare. Au ascultat sfatul batraneilor care cereau la tejghea "infuriate" si au schimbat numele in "Gogoasa infuriata". De ce cereau clientii gogosi infuriate, angajatii care vand gogosi nu pot decat sa dea din umeri si sa banuiasca. "Poate ca se bosumfla ele cand le pui in tigaie, se umfla, asa, de la ingrediente si sfaraie tare, si pufaie. Nu am alta idee", spune Irina, vanzatoare de gogosi.

Nici clientii nu mai stiu de unde vine ideea cu infuriatul. "E fain. Pe bune. Nu stiu de unde le-a venit ideea. Dar e misto", spune George, un simplu cumparator.

"Sunt OK, nu stiu daca sunt mai bune decat in alte parti. Dar daca am doar 10.000 in buzunar, chiar ma bucur ca exista. Ideea de a da ultimii tai bani pe o gogoasa infuriata ma face sa rad", spune Dana, prietena lui George. O batranica prinde din zbor discutia. "Barbata-meu, saracul, Dumnezeu sa-l ierte!, avea vorba asta cu gogoasa infuriata. Zicea ca stie de la maica-sa, ca asa le zicea ea la scovergile astea. Isi mai aducea aminte si el de vremurile bune."

Imaginea conteaza
Cand prima gogoserie a fost deschisa pe Litoral, prin 2000, cei doi patroni s-au gandit ca au nevoie de mai mult decat de gogosi bune. "Am investit atunci mai mult in imagine.

Vanzatorii au inceput sa poarte uniforme cu insigne, am schimbat mobilierul din lemn in unul din inox", povesteste Predulescu. Tot atunci au gasit o firma din Constanta, o serigrafie, care a desenat un logo: o gogoasa albastra, incruntata, cu manute si picioruse. O alta firma a facut si site-ul de prezentare. Acum, partenerii se gandesc ca ar trebui sa faca mai multa valva.

"Daca Dunkin’ Donuts merg in Statele Unite pe un specific american, noi am incercat sa mergem in Romania pe un specific romanesc", spune Predulescu. Si tot sub exemplul Dunkin’ Donuts s-au gandit ca e bine sa dezvolte un sistem de franciza, in care investitorul nou isi cumpara dreptul de a folosi marca si retetele cu o taxa lunara.



Istoria gogosii "Dunkin’ Donuts"
Prima gogoserie Dunkin’ Donuts a fost deschisa in 1950 de catre Bill Rosenberg, in Quincy, Massachusetts. Peste 5 ani se deschidea prima franciza. Conform site-ului companiei americane, cafenelele Dunkin’ Donuts servesc 2 milioane de clienti pe zi cu 52 de tipuri de gogosi si 12 tipuri de preparate din cafea. Reteaua Dunkin’ Donuts numara 5.500 de cafenele in lume, dintre care 4.000 doar in SUA. Restul de 1.500 se afla in 31 de tari. Cea mai semnificativa prezenta e in Filipine, Indonezia, Coreea de Sud si Thailanda.
(ANA-MARIA LUCA)

×