x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Zboruri frânte de bâlbele sistemului. “Regula de bază”: demiteri şi schimbări de procedură după tragedii

Zboruri frânte de bâlbele sistemului. “Regula de bază”: demiteri şi schimbări de procedură după tragedii

23 Dec 2014   •   20:13
Zboruri frânte de bâlbele sistemului. “Regula de bază”: demiteri  şi schimbări de procedură după tragedii
Sursa foto: Zboruri frânte de bâlbele sistemului. “Regula de bază”: demiteri şi schimbări de procedură după tragedii

Un elicopter SMURD cu patru persoane la bord s-a prăbuşit, luni după-amiază, în Lacul Siutghiol din judeţul Constanţa. Toate cele patru persoane aflate în elicopterul SMURD  şi-au pierdut viaţa, ultima persoană recuperată de scafandri, la aproximativ 12 ore de la prăbuşirea aparatului de zbor, fiind asistenta medicală, care era însărcinată. Imediat după tragedie- ca şi în cazul Apuseni- au apărut primele controverse şi  semne de întrebare, pasate, ca de fiecare dată, dintr-o “ogradă” în alta. În ciuda demiterilor sau a demisiilor, a schimbărilor de strategii de ultim moment, multe întrebări rămân fără răspuns. Aşa cum au rămas şi cele în cazul tragediei din Apuseni. Şi nu numai.

Ce ne-a anunţat astăzi ministrul Oprea

Astăzi, ministrul Oprea a anunţat, aşa cum se anunţă de fiecare dată după astfel de tragedii, câteva schimbări. De funcţii. Mai exact, Dorel Grădinaru, şeful Aviaţiei în Ministerul Afacerilor Interne (MAI), a fost schimbat din funcţia de Inspector General al Aviaţiei  şi trecut în funcţia de Adjunct la Direcţia Generală Management Operaţional în M.A.I. Totodată, ministrul Oprea a decis demiterea şefului ISU Constanţa, Viorel Jianu. Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti s-a sesizat din oficiu şi a deschis un dosar în cazul elicopterului SMURD prăbuşit, cercetările privind cauzele accidentului în care au murit cei patru membri ai echipajului fiind continuate la locul tragediei de procurori şi criminalişti. Raportul privind intervenţia care a avut loc pe lacul Siutghiol după prăbuşirea elicopterului SMURD va fi prezentat premierului Victor Ponta de către ministrul Afacerilor Interne, Gabriel Oprea.

Ordonanţă de urgenţă privind schimbarea procedurilor ISU

Totodată, Guvernul a aprobat  astăzi ordonanţa de urgenţă privind schimbarea unor proceduri în ceea ce priveşte sistemul de intervenţie la situaţii de urgenţă şi, totodată, două hotărâri de guvern care stabilesc măsuri concrete în domeniu, a anunţat astăzi la Palatul Victoria purtătorul de cuvânt al Executivului, Corneliu Calotă, citat de Agerpres. Mai exact, Ordonanţa prevede stabilirea clară a tipurilor de risc care vor fi gestionate de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă. Corpul de Control verifică în acest moment modul în care Ministerul Afacerilor Interne(MAI) a acţionat pentru salvarea elicopterul SMURD care s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. Ancheta a arătat iniţial că elicopterul nu a avut probleme tehnice, susţin surse neoficiale. Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne, a mai declarat că s-a dispus  reexaminarea în regim de urgenţă a procedurilor Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi ale tuturor structurilor cu responsabilităţi imediate în astfel de situaţii”.”În acest sens, la nivelul fiecărui judeţ s-a realizat o analiză a categoriilor de riscuri, în raport de particularităţile acestora şi resursele existente pentru intervenţie imediată”, a precizat ministrul. Vicepremierul a mai spus că toate datele rezultate în urma analizei “vor sta la baza elaborării Concepţiei Unice de Intervenţie a Sistemului Integrat de Acţiune la Situaţii de Urgenţă, pe care, la final, o vom prezenta în cadrul Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă”. Săptămâna trecută, premierul Ponta a anunţat că Guvernul va solicita un audit extern la Departamentul de Intervenţii în Situaţii de Urgenţă, deoarece procedurile şi persoanele cu atribuţii din instituţie, pentru care au fost asigurate fonduri, trebuie să fie mai bine pregătite. Ministrul Afacerilor Interne, Gabriel Oprea, a declarat, anterior, că procedurile de intervenţie în situaţii de urgenţă vor fi regândite şi că există acordul în acest sens dat de premierul Victor Ponta. Potrivit lui Oprea, aceste proceduri vor fi reanalizate “în regim de urgenţă”, după tragedia în care patru oameni şi-au pierdut viaţa, în urma prbuşirii unui elicopter SMURD în lacul Siutghiol.

Sistemul care frânge zboruri

Comandorul Petre Corneliu Cătuneanu, căpitanul comandor Ginel Claudiu Crăcănel, medicul Laura Vizireanu şi asistenta medicală Gabriela Camelia Harton şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii, în lacul Siutghiol, a elicopterului SMURD, de tip EC 135, cu care se întorceau dintr-o misiune aeromedicală, după ce au transportat un pacient la Spitalul Judeţean Constanţa. Pilotul elicopterului, comandorul Petre Corneliu Cătuneanu, avea 47 de ani, era căsătorit şi avea un copil. El era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de 10 ani şi absolvise Şcoala Militară în urmă cu 23 de ani. Avea la activ 2.900 de ore de zbor, dintre care aproximativ 2.000 pe elicopter de tip EC 135, potrivit MAI.

Copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, avea 42 ani, era căsătorit şi avea un copil minor. Copilotul avea la activ 1.600 de ore de zbor, dintre care 500 pe elicopter de tip EC 135, era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de şapte ani şi absolvise cursurile Şcolii Militare în urmă cu 18 ani. Medicul Laura Vizireanu, de la SMURD Constanţa, avea 39 de ani, iar asistenta medicală, Gabriela Camelia Harton, 38 de ani şi lucra în cadrul SMURD din anul 2008.

Laura Vizireanu, medicul aflat în elicopterul SMURD prăbuşit, a fost prima persoană recuperată de pompieri din apă. Aceasta a fost resuscitată iniţial de medicii de pe ambulanţă timp de aproximativ 45 de minute, ea răspunzând manevrelor de resuscitare. Ulterior, femeia a fost transportată la Spitalul Judeţean de Urgenţă Constanţa şi internată în stare critică la secţia de terapie intensivă, unde a murit câteva ore mai târziu.

A doua persoană găsită, după peste trei ore de căutări, a fost copilotul elicopterului, care a fost adus cu şalupa la mal în jurul orei 21.30, la aproximativ cinci ore de la prăbuşirea elicopterului. Medicii i-au făcut masaj cardiac şi apoi l-au transportat la spital, unde au continuat manevrele de resuscitare timp de peste o oră, cadrele medicale făcând tot posibilul să-l resusciteze, încălzind corpul şi încercând repornirea inimii, însă fără rezultat.

A treia persoană, pilotul elicopterului, a fost adusă la mal la miezul nopţii, şi în cazul acesteia fiind făcute manevre de resuscitare timp de câteva zeci de minute, tot fără rezultat. La aproximativ 12 ore de la prăbuşirea elicopterului SMURD, scafandrii au reuşit să găsească şi trupul celei de-a patra persoane care se afla în aparatul de zbor, fiind vorba despre asistenta medicală Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată. Trupul acesteia a fost găsit în jurul orei 04.30, decesul femeii fiind declarat chiar la faţa locului.


Marilena Nedelcu: “Sistemul nu poate nici măcar să ne ducă la groapă, darămite să ne salveze de la ce-i mai rău”

Redactorul şef-adjunct la sursazilei.ro, Marilena Nedelcu- sora pilotului elicopterului SMURD prăbuşit la Siutghiol- a vorbit la Antena 3 despre tragedia aviatică. “Acest accident ar fi fost mai simplu de gestionat, e clar că nu aveam aceleaşi condiţii ca în Apuseni. Acest sistem cred că are un anumit orgoliu, vrea să acţioneze cu mijloacele pe care le are, nu cere ajutorul. Nu zice nimeni să avem o echipă de intervenţie pe fiecare lac sau în fiecare pădure, dar trebuie identificate soluţii. La Constanţa sunt, cred, 20 de elicoptere în zonă. Soţul meu, care este tot pilot la Constanţa, îmi spunea că pe lac erau cinci bărci, cu trei lanterne, pe la ora 20.00. Pur şi simplu bâjbâie. Sunt anumite hibe, lucruri prost organizate, care trebuie schimbate”, a susţinut Marilena. Jurnalista a postat pe site şi o scrisoare deschisă către autorităţi, în care atrage atenţia că sistemul are probleme grave  şi că ele se răsfrâng  asupra oamenilor.

“Mulţumesc colegilor din presă, şi-n primul rând, şi-n ultimul rând. Ei mi-au spus, ei m-au sunat, ei mi-au răspuns întrebărilor fără oprire pe care luni, de la 16.30, le-am pus tuturor. Dar doar ei mi-au răspuns.

Ei mi-au spus că Petre era pilotul din elicopter. Ei mi-au confirmat că nu mai trăieşte. Ei mi-au explicat că a murit cu zile. Și tot ei, sper, vor încerca să afle și apoi să spună lumii adevărul. Sau măcar să spună, că de aflat o să am eu grijă. Cum mori în țara asta, din cauza unui sistem bolnav care nu se mai face bine. Și știu bine că ai mei colegi sunt mai solidari decât colegii lui Petre, parte a sistemului care l-a pierdut.
Fratele meu a fost pilot. Soţul meu e tot aviator. Prietenii noștri, înrudiți sau nu, sunt din tagma asta. De 20 de ani, trăiesc fiecare prăbușire de elicopter sau avion într-un alt fel decât ceilalți jurnaliști. Tot de 20 ani, telefonul pe care-l dau, la orice incident aviatic, comandanților din sistem, nu este pentru a afla detalii pentru știrea în sine. Ci ca să mă asigur că nu e unul de-al meu. Impropriu spus de-al meu, că toți erau ai noștri. De fiecare dată, comandantul mi-a răspuns. Și-ai mei mi-au răspuns. Și de fiecare dată, după ce mi-au răspuns la telefon, invariabil, mă îmbrăcam în doliu și însoțeam cortegiile colegilor lor.

Luni a fost altfel. Nici comandantul n-a răspuns, nici Petre. Știam că e elicopter SMURD, știam că s-a întâmplat la Constanța, și mai știam că fratele meu era detașat acolo. La Petre a plecat apelul, apoi mi-a intrat mesageria. La comandant, mi s-a respins apelul. Am dat sms. O oră, două ore. Destul cât să mă prăbușesc în fața televizoarelor din redacție și să aștept, pe fiecare post, o informație nouă. Informațiile au curs, tot din televizoare și numai de acolo, pentru că șefii sistemului n-au putut să-mi spună nici măcar că s-a terminat. La un moment dat, după cel puțin două ore, unul dintre cei din unitate m-a sunat să mă întrebe numărul soției. Pe soția celuilalt pilot, însă, nu a sunat-o nimeni în ziua aceea. Poate pentru că n-a avut un jurnalist cunoscut în familie, căruia să-i ceară cineva numărul.
24 de ore mai târziu, la poarta Spitalului Constanța, i-am văzut pe câțiva dintre ei, lângă sicriul pus într-un camion. Camion pe care s-au chinuit vreo oră să-l repare ca să ne putem duce mortul acasă. Și-atunci am realizat că sistemul nu poate nici măcar să ne ducă la groapă, darămite să ne salveze de la ce-i mai rău.

De acum, însă, poate vine greul şi pentru alţii. Nu într-atât de greu ca nouă, ferească Dumnezeu, ci greu cu sistemul lor, pe care ancheta să-l scoată la iveală nu cum a fost, ci de ce a fost așa. Sunt jurnalist de investigații de aproape 20 ani. Măcar atât pot să fac nu doar pentru Petre, cât pentru familiile colegilor care au mai rămas în viață. Să știe o lume întreagă adevărul despre un zbor închis și-n cer, și pe pământ, al unor oameni care ar fi putut să fie scoși cu sau fără proceduri, din lacul ăla înghețat. Şi vă promite asta Marilena Nedelcu, jurnalist, nu sora pilotului Cătuneanu Petre, mort în Lacul Siutghiol”

×