x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică OUG privind anticipatele riscă să-și producă efectele chiar și după respingerea ei de către Parlament

OUG privind anticipatele riscă să-și producă efectele chiar și după respingerea ei de către Parlament

de Ion Alexandru    |    20 Feb 2020   •   11:58
OUG privind anticipatele riscă să-și producă efectele chiar și după respingerea ei de către Parlament

Plenul Senatului a respins, ieri, cu 84 de voturi la 33, Ordonanța de Urgență a Guvernului Orban referitoare la modificarea și completarea legii privind alegerea Senatului și Camerei Deputaților, care introduce reglementări în domeniul alegerilor anticipate, dar care a operat schimbări fundamentale în procesul electoral. Surse politice dezvăluie însă, pentru „Jurnalul”, că există riscul ca prevederile acestei OUG să fie aplicabile, chiar dacă și Camera Deputaților, care este forul decizional în această chestiune, va respinge actul normativ și, atenție, chiar dacă CCR va constata că acțiunea Parlamentului de blocare a Ordonanței este perfect constituțională.

 

Este vorba despre un calendar strict procedural pe care artizanii Ordonanței l-au gândit atunci când au purces la demararea acestei acțiuni. Astfel, ieri, Senatul României a adoptat, cu 84 de voturi pentru, 33 împotrivă și o abținere, proiectul de lege de respingere a OUG privind modificarea legii alegerilor legislative, act normativ adoptat de Guvernul Orban cu doar câteva ore înainte de a fi demis prin moțiune de cenzură și fără a fi primit avizele prevăzute de lege. Ulterior, Consiliul Legislativ a emis un aviz de respingere. Chiar și așa, Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial și, în acest moment, își produce efectele juridice.

Conform alineatului 1 al articolului 77 din Constituție, „legea (în cazul de față cea de respingere a OUG – n.red.) se trimite spre promulgare președintelui României. Promulgarea se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire”. Chiar dacă a fost respinsă de Senat, OUG va fi trimisă la Camera Deputaților, care este forul decizional, care va trebui să dezbată atât proiectul de lege de adoptare a ei, cât și proiectul de lege de respingere, în Comisia Juridică și abia ulterior să fie supusă votului plenului Camerei. Calendarul privind aceste proceduri va fi finalizat, cel mai probabil, în 20 de zile, ceea ce înseamnă că și Camera Deputaților va adopta legea de respingere a OUG în jurul datei de 2 martie.

 

Pasul doi – reexaminarea

 

Abia din acel moment curge termenul celor 20 de zile prevăzut de Constituție, în care președintele este obligat să promulge legea adoptată de Parlament. Însă la alineatul al doilea al aceluiași articol 77, Constituția arată că „înainte de promulgare, președintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii”. Conform surselor politice citate, planul este ca președintele Iohannis să aștepte până în ultima zi și să trimită legea înapoi la Parlament pentru reexaminare, proces care presupune reluarea procedurilor ințiale începând cu data de 22 martie. Această procedură înseamnă dezbatere și vot în comisiile juridice și în plenurile Senatului și Camerei Deputaților, proces care se poate întinde până spre sfârșitul lunii aprilie.

Dacă Parlamentul menține în forma inițială legea trimisă de președinte la reexaminare și o transmite, din nou, la Palatul Cotroceni pentru promulgare, președintele se va afla sub incidența alineatului al treilea al articolului 77 din Constituție, care arată, în prima teză, că „dacă președintele a cerut reexaminarea legii sau dacă s-a cerut verificarea constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții Constituționale, prin care i s-a verificat constituționalitatea”.

 

Pasul trei – atacul la CCR

 

Și acest termen de 10 zile poate fi folosit de Klaus Iohannis pentru a împinge calendarul promulgării. În a zecea zi de la primirea, pentru a doua oară, a actului normativ adoptat de Parlament, președintele urmează, spun sursele citate, să atace legea de respingere a Ordonanței de Urgență privind anticipatele la Curtea Constituțională. Acest lucru se va întâmpla, spun sursele, în jurul datei de 10 mai. Iar cel mai optimist calendar în care CCR va pune pe rol, va dezbate și va adopta o decizie (de respingere a excepției de neconstituționalitate, având în vedere speța pentru care Curtea este chemată să judece), dar și să publice motivarea deciziei în Monitorul Oficial este 10 iunie. Deciziile CCR sunt definitive, general obligatorii, dar au aplicabilitate numai pentru viitor, ceea ce înseamnă că președintele Iohannis va avea obligația constituțională să o pună în aplicare abia după publicarea în Monitorul Oficial. Însă și aici șeful statului are la dispoziție un termen maxim de 10 zile, prevăzut de alineatul al treilea al articolului 77, pentru a promulga legea de respingere a OUG privind anticipatele.

Acest lucru înseamnă că legea va fi promulgată în data de 20 iunie, în condițiile în care, a doua zi, pe 21 iunie, este data la care Guvernul Orban a anunțat că vor avea loc alegerile locale și, conform surselor politice, acestea vor fi comasate cu alegerile parlamentare anticipate. Ordonanța de Urgență respinsă de Parlament își va înceta efectele pe data de… 23 iunie, deoarece, conform articolului 78 din Constituție, „legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei”.

 

 

×