De ce nu este vinul prezent pe ecranele televizoarelor? Cu o piata estimata de 500 mil. E, vinul nu are propriile emisiuni pe posturile publice sau private, desi alte domenii de activitate cu rulaje chiar mai mici sunt prezente in tot felul de rubrici gen loisir, hobby sau chiar entertaiment.
CATALIN PADURARU - Vinexpert
Ce se intampla, de fapt? Explicatia se ascunde in spatele cheltuielilor enorme pe care le are aceasta ramura economica si in sumele mici ramase pentru publicitate. Marja mica a profitului nu este rezultatul unei proaste directii economice, ci sta in specificul vitiviniculturii. Sa intelegem: sa spunem ca la "sucuri", de exemplu, se incaseaza 100 mil E. In plus, valoarea este predictibila, consistenta si ciclica. De aici se extrag bugetele pentru retehnologizare, imbunatatirea sistemului de distributie si pentru partea de "la fata" - publicitatea. In cazul viei si vinului, lucrurile se schimba. Infiintarea fiecarui hectar absoarbe sume impresionante, 2-3 ani cultura nu poate fi exploatata, riscul unei investitii sub cerul liber se confirma la fiecare inghet sau seceta. Tratamentele viei fiind foarte costisitoare sunt similare cu imprastierea din elicopter a unor gramezi de bani. Urmeaza traseul vinificarii, care nu mai e de mult o actiune empirica. Interventia winemakerilor se bazeaza pe tratamente termice, realizate cu ajutorul unor utilaje importate, ati ghicit, de asemenea foarte costisitoare.