Ordonanta de urgenta nr. 148/2005 a adus modificari importante procedurii de eliberare a indemnizatiei pentru cresterea copilului incepand cu data de 1.01.2006.
Persoanele care, in ultimul an anterior nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit Codului Fiscal beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului de pana la doi ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la trei ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 800 lei (RON).
ACTE NECESARE
|
Drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005, reprezentand indemnizatie, stimulent sau alocatie de stat pentru copii, se acorda, la cerere, in baza urmatoarelor documente, dupa caz:
a) actul de identitate al solicitantului; b) certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie; c) certificatul de persoana cu handicap al copilului, dupa caz; d) adeverinta eliberata de autoritatile competente sau de angajator, dupa caz, din care sa rezulte faptul ca au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit; e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, alte dovezi, din care sa reiasa ultima zi de concediu de maternitate, in situatia in care drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005 se platesc incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate si plata indemnizatiei aferente, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data; f) declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca solicitantul nu beneficiaza in acelasi timp de indemnizatie de maternitate, in situatia in care drepturile prevazute de ordonanta de urgenta, reprezentand indemnizatie si stimulent, se cuvin si se platesc incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente; g) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca celalalt parinte natural sau, dupa caz, un alt beneficiar din cei prevazuti de ordonanta de urgenta nu beneficiaza de drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005; h) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament nici unui organism privat autorizat sau serviciu public autorizat ori unei persoane fizice; i) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului - pentru acordarea drepturilor indemnizatiei si a stimulentului; j) dovada eliberata de autoritatile competente sau, dupa caz, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, pentru acordarea stimulentului in cuantum lunar de 300 lei (RON); k) dovada eliberata de autoritatile competente sau de angajator, dupa caz, din care sa rezulte incadrarea in situatiile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 148/2005 cu privire la calculul celor 12 luni in care au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit; l) alte acte necesare, dupa caz, stabilirii dreptului, prevazute in normele metodologice pentru aplicarea prevederilor acestei ordonante de urgenta. |
RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
|
RASPUNS: Pentru administrarea probei cu martori trebuie indeplinite mai multe conditii: 1. Propunerea martorilor se face in cererea de chemare in judecata sau, cel mai tarziu, la prima zi de infatisare - in cazul reclamantului, iar paratul propune martori in intampinare sau, daca nu este reprezentat sau asistat de avocat, la prima zi de infatisare, sub sanctiunea decaderii din proba. 2. Dupa propunerea probei cu martori, aceasta trebuie pusa in discutia contradictorie a partilor de instanta de judecata. Dupa aceasta etapa, instanta va da o incheiere de admitere sau de respingere a probei propuse, care trebuie motivata. 3. Ultima etapa este administrarea propriu-zisa a probei. Asadar, desi cititorul considera ca era utila cauzei proba cu doi martori, instanta de judecata este suverana si aceasta poate admite sau poate respinge respectiva proba. Daca instanta a respins proba cu doi martori, a dat o incheiere de respingere pe care, in mod cert, a motivat-o, astfel incat, in respectiva incheiere, cititorul va vedea care au fost motivele pentru care nu s-a incuviintat aceasta proba. RASPUNS: In baza Legii 9/1998, despagubirile se acorda celor indreptatiti, sub forma unor compensatii banesti distincte pentru terenuri, pentru constructii si pentru recoltele de porumb, bumbac si floarea-soarelui, dupa cum urmeaza: a) pentru fiecare hectar de teren, o suma calculata la valoarea medie a categoriilor de teren, stabilita in conditiile prevazute de dispozitiile legale pentru valoarea de patrimoniu a terenurilor ce constituie capital social sau, la cerere, actiuni la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat in judetul de domiciliu sau invecinat, fara ca totalul suprafetei de teren pentru care se acorda compensatii sa depaseasca suprafata prevazuta de Legea fondului funciar; b) pentru fiecare locuinta, inclusiv anexele gospodaresti, precum si pentru constructiile cu alte destinatii, o suma calculata in raport cu suprafata construita si cu materialele de constructii folosite, precum si cu vechimea constructiei; in aceasta suma este inclusa si compensatia pentru terenul aferent constructiei, respectiv terenul de sub constructie si curtea; c) pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si floarea-soarelui, o suma calculata in raport cu suprafata cultivata si cu productia medie la hectar in anul 1940. Criteriile de evaluare, modalitatile concrete de stabilire a cuantumului compensatiilor pentru terenuri agricole, terenuri intravilane, constructii si recolte se vor reglementa prin normele metodologice aprobate de Guvern. Daca, anterior, cei indreptatiti au fost despagubiti partial, in bani sau in natura, pentru prejudiciile suferite in urma aplicarii tratatului, acestia au dreptul la compensatie, proportional, pentru prejudiciul ramas neacoperit. In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoanele indreptatite la compensatii, fostii proprietari sau mostenitorii acestora vor depune in acest sens cereri insotite de acte doveditoare la comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti pentru aplicarea legii. Comisiile judetene si ale municipiului Bucuresti primesc, verifica si rezolva cererile de acordare a compensatiilor. Hotararile privind acordarea compensatiilor se dau in cel mult sase luni. Hotararile se adopta cu majoritatea voturilor membrilor comisiei si se comunica comisiei centrale, spre validare. |