x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Indemnizatia pentru cresterea copilului

Indemnizatia pentru cresterea copilului

de Dana Purgaru    |    14 Ian 2006   •   00:00
Indemnizatia pentru cresterea copilului

Ordonanta de urgenta nr. 148/2005 a adus modificari importante procedurii de eliberare a indemnizatiei pentru cresterea copilului incepand cu data de 1.01.2006.

Persoanele care, in ultimul an anterior nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit Codului Fiscal beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului de pana la doi ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la trei ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 800 lei (RON).

STIMULENT. In perioadele in care beneficiarii drepturilor prevazute mai sus realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, se acorda un stimulent lunar de 300 lei (RON). Pe perioada in care se acorda stimulentul, plata indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului se suspenda. Stimulentul se acorda pe baza de cerere semnata de persoana indreptatita, insotita de dovada eliberata de angajator sau, dupa caz, de declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca aceasta realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit. De indemnizatia pentru cresterea copilului si stimulentul lunar poate beneficia, optional, oricare dintre parintii firesti ai copilului.

TREI NASTERI. Concediul pentru cresterea copilului si indemnizatia pentru cresterea copilului se cuvin pentru fiecare dintre primele trei nasteri, iar durata de acordare a concediului pentru cresterea copilului se prelungeste corespunzator, in cazul suprapunerii a doua sau trei situatii de natura a genera acest drept, insa, in aceasta din urma situatie, se acorda o singura indemnizatie. Concediul pentru cresterea copilului, precum si indemnizatia sau stimulentul lunar se acorda in situatia in care solicitantul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: este cetatean roman, cetatean strain sau apatrid, are, conform legii, domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei si locuieste impreuna cu copilul/ copiii si se ocupa de cresterea si ingrijirea acestuia/ acestora.

PROCEDURA. Cererile pentru acordarea indemnizatiilor pentru cresterea copilului sau a stimulentelor, precum si documentele se depun la primaria pe raza careia solicitantul isi are domiciliul. Pana la data de 10 a fiecarei luni, primariile au obligatia de a transmite pe baza de borderou cererile inregistrate in luna anterioara, insotite de documente justificative, la directiile judetene de munca, solidaritate sociala si familie, respectiv la directia de munca, solidaritate sociala si familie Bucuresti. Toate cererile se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare, iar decizia se comunica solicitantului in termen de cinci zile lucratoare.

Drepturile reprezentand indemnizatia si stimulentul se cuvin si se platesc dupa cum urmeaza: a) incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate si plata indemnizatiei aferente, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data; b) incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii; c) incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au instituit masurile de protectie a copilului; d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii, inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste termenele prevazute de lege.

Plata drepturilor reprezentand indemnizatie pentru cresterea copilului si stimulentul inceteaza cu ziua urmatoare celei in care: a) copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv de 3 ani, in cazul copilului cu handicap; b) a avut loc decesul copilului.

Plata drepturilor prevazute de Ordontanta de urgenta nr. 148/2005 se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care: a) beneficiarul este decazut din drepturile parintesti; b) beneficiarul este indepartat, conform legii, de la exercitarea tutelei; c) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea incredintarii copilului spre adoptie; d) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea mentinerii masurii de plasament; e) beneficiarul executa o pedeapsa privativa de libertate; f) copilul este abandonat ori este internat intr-o institutie de ocrotire; g) beneficiarul a decedat.

OBLIGATII. Beneficiarul drepturilor reprezentand indemnizatia si stimulentul este obligat sa comunice in scris primariei orice modificare intervenita in situatia sa de natura sa determine incetarea sau suspendarea platii drepturilor, in termen de cinci zile lucratoare de la aparitia acesteia.

Calculul si plata indemnizatiei si a stimulentului se fac de directiile de munca, solidaritate sociala si familie si se achita lunar beneficiarului, reprezentantului legal ori mandatarului acestora, imputernicit prin procura, pe baza de mandat postal sau, dupa caz, in cont curent personal.

Prevederile Ordonantei de urgenta nr. 148/2005 se aplica si persoanelor care, la data de 31 decembrie 2005, se afla in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului, reglementata de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

ACTE NECESARE
Drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005, reprezentand indemnizatie, stimulent sau alocatie de stat pentru copii, se acorda, la cerere, in baza urmatoarelor documente, dupa caz:
a) actul de identitate al solicitantului;
b) certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie;
c) certificatul de persoana cu handicap al copilului, dupa caz;
d) adeverinta eliberata de autoritatile competente sau de angajator, dupa caz, din care sa rezulte faptul ca au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, alte dovezi, din care sa reiasa ultima zi de concediu de maternitate, in situatia in care drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005 se platesc incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate si plata indemnizatiei aferente, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data;
f) declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca solicitantul nu beneficiaza in acelasi timp de indemnizatie de maternitate, in situatia in care drepturile prevazute de ordonanta de urgenta, reprezentand indemnizatie si stimulent, se cuvin si se platesc incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente;
g) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca celalalt parinte natural sau, dupa caz, un alt beneficiar din cei prevazuti de ordonanta de urgenta nu beneficiaza de drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 148/2005;
h) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament nici unui organism privat autorizat sau serviciu public autorizat ori unei persoane fizice;
i) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului - pentru acordarea drepturilor indemnizatiei si a stimulentului;
j) dovada eliberata de autoritatile competente sau, dupa caz, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, pentru acordarea stimulentului in cuantum lunar de 300 lei (RON);
k) dovada eliberata de autoritatile competente sau de angajator, dupa caz, din care sa rezulte incadrarea in situatiile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 148/2005 cu privire la calculul celor 12 luni in care au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit;
l) alte acte necesare, dupa caz, stabilirii dreptului, prevazute in normele metodologice pentru aplicarea prevederilor acestei ordonante de urgenta.

RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
  • Selaru Alexandru, Ramnicu-Valcea: "O instanta judecatoreasca, de fond sau de recurs, poate respinge proba cu doi martori pe care, in calitate de reclamant, o propun, considerand-o necesara in vederea emiterii unei solutii corecte in ceea ce priveste un proces de judecata civila?".
    RASPUNS: Pentru administrarea probei cu martori trebuie indeplinite mai multe conditii: 1. Propunerea martorilor se face in cererea de chemare in judecata sau, cel mai tarziu, la prima zi de infatisare - in cazul reclamantului, iar paratul propune martori in intampinare sau, daca nu este reprezentat sau asistat de avocat, la prima zi de infatisare, sub sanctiunea decaderii din proba. 2. Dupa propunerea probei cu martori, aceasta trebuie pusa in discutia contradictorie a partilor de instanta de judecata. Dupa aceasta etapa, instanta va da o incheiere de admitere sau de respingere a probei propuse, care trebuie motivata. 3. Ultima etapa este administrarea propriu-zisa a probei. Asadar, desi cititorul considera ca era utila cauzei proba cu doi martori, instanta de judecata este suverana si aceasta poate admite sau poate respinge respectiva proba. Daca instanta a respins proba cu doi martori, a dat o incheiere de respingere pe care, in mod cert, a motivat-o, astfel incat, in respectiva incheiere, cititorul va vedea care au fost motivele pentru care nu s-a incuviintat aceasta proba.

  • Manea Ion, Ploiesti:
  • "Suntem un grup de mostenitori la compensatiile banesti prevazute de Legea 9/1998, cu privire la Cadrilater. Ne-am adresat autoritatilor cu mai multe scrisori, dar fara nici un rezultat. Va rugam sa ne informati si pe noi daca mai putem si cand este posibil sa fim despagubiti".
    RASPUNS: In baza Legii 9/1998, despagubirile se acorda celor indreptatiti, sub forma unor compensatii banesti distincte pentru terenuri, pentru constructii si pentru recoltele de porumb, bumbac si floarea-soarelui, dupa cum urmeaza: a) pentru fiecare hectar de teren, o suma calculata la valoarea medie a categoriilor de teren, stabilita in conditiile prevazute de dispozitiile legale pentru valoarea de patrimoniu a terenurilor ce constituie capital social sau, la cerere, actiuni la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat in judetul de domiciliu sau invecinat, fara ca totalul suprafetei de teren pentru care se acorda compensatii sa depaseasca suprafata prevazuta de Legea fondului funciar; b) pentru fiecare locuinta, inclusiv anexele gospodaresti, precum si pentru constructiile cu alte destinatii, o suma calculata in raport cu suprafata construita si cu materialele de constructii folosite, precum si cu vechimea constructiei; in aceasta suma este inclusa si compensatia pentru terenul aferent constructiei, respectiv terenul de sub constructie si curtea; c) pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si floarea-soarelui, o suma calculata in raport cu suprafata cultivata si cu productia medie la hectar in anul 1940. Criteriile de evaluare, modalitatile concrete de stabilire a cuantumului compensatiilor pentru terenuri agricole, terenuri intravilane, constructii si recolte se vor reglementa prin normele metodologice aprobate de Guvern. Daca, anterior, cei indreptatiti au fost despagubiti partial, in bani sau in natura, pentru prejudiciile suferite in urma aplicarii tratatului, acestia au dreptul la compensatie, proportional, pentru prejudiciul ramas neacoperit. In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoanele indreptatite la compensatii, fostii proprietari sau mostenitorii acestora vor depune in acest sens cereri insotite de acte doveditoare la comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti pentru aplicarea legii. Comisiile judetene si ale municipiului Bucuresti primesc, verifica si rezolva cererile de acordare a compensatiilor. Hotararile privind acordarea compensatiilor se dau in cel mult sase luni. Hotararile se adopta cu majoritatea voturilor membrilor comisiei si se comunica comisiei centrale, spre validare.
    ×