x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

26 Ian 2006   •   00:00
Scrisori

26 ianuarie 2006

Prevederi pentru calatoria in tari ce nu cer viza de intrare


Stabilirea documentelor si a cuantumului sumei minime in valuta pe care cetatenii romani trebuie sa le detina la iesirea din tara, cand calatoresc in statele membre ale Uniunii Europene sau in alte state pentru care nu este necesara viza de intrare (partea I)

Potrivit Ordinului nr. 820/2005 emis de Ministerul Administratiei si Internelor cetatenii romani care calatoresc in statele membre ale Uniunii Europene sau in alte state pentru care nu este necesara viza de intrare trebuie sa prezinte la controlul de frontiera efectuat la iesirea din tara dovada detinerii unei sume minime in valuta. Cetatenii romani care calatoresc in statele apartinand spatiului Schengen, pentru care nu este necesara viza de intrare, trebuie sa prezinte la controlul de frontiera efectuat la iesirea din tara si documente care justifica scopul si conditiile sederii planificate.

VALUTA. Suma minima in valuta pentru fiecare persoana se constituie dintr-o suma fixa de 150 de euro sau echivalent, care sa acopere cheltuielile de transport pana in tara de destinatie si de intoarcere in Romania, si dintr-o suma corespunzatoare numarului de zile de sedere declarata. Cuantumul sumei minime in valuta corespunzatoare numarului de zile de sedere este urmatorul:

a) 20 de euro sau echivalent, pentru fiecare zi de sedere declarata, dar nu mai putin de cinci zile, in cazul calatoriei in fostele state socialiste pentru care nu este necesara viza de intrare, cu exceptia celor care au devenit membre ale Uniunii Europene; sau

b) 30 euro sau echivalent, pentru fiecare zi de sedere declarata, dar nu mai putin de cinci zile, in cazul calatoriei in statele din Uniunea Europeana si in alte state pentru care nu este necesara viza de intrare.

Sunt exceptate de la prezentarea sumei de 150 de euro persoanele care la iesirea din tara fac dovada achitarii integrale a cheltuielilor de transport pana in tara de destinatie si de intoarcere in Romania.

ACTE. Dovada scopului si a conditiilor sederii planificate se face, dupa caz, cu oricare dintre documentele urmatoare:
a) pentru calatorii in scop profesional: (I) certificat constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului, care sa ateste calitatea de comerciant; in cazul in care persoana care urmeaza sa se deplaseze in strainatate are o alta calitate in cadrul societatii decat cea care poate fi atestata prin certificat, se prezinta si o imputernicire de reprezentare din partea societatii respective sau a comerciantului; (II) invitatie din partea unei firme sau autoritati la intruniri ori la manifestari in scop de afaceri, de serviciu sau legate de activitatea profesionala desfasurata; (III) alte documente care atesta existenta relatiilor de afaceri sau a relatiilor avand legatura cu activitatea profesionala desfasurata; (IV) bilete de intrare la targuri si congrese.
b) pentru calatorii in scop de studii sau alte forme de pregatire: (I) confirmarea de inscriere la o institutie de invatamant in scopul participarii la pregatiri si perfectionari teoretice si practice; (II) carnetul de student si certificatul de studii de la institutiile de invatamant;
c) pentru calatorii in scop turistic sau particular: (I) documente justificative de la structurile de primire turistice; (II) confirmarea rezervarii de servicii turistice de la structurile de primire turistice din tara de destinatie, inclusiv confirmari care privesc rezervari efectuate prin intermediul Internetului; (III) voucher eliberat de o agentie de turism licentiata potrivit legii; (IV) invitatie din partea unei persoane din strainatate care gazduieste cetateanul roman;
d) pentru calatorii in alte scopuri: (I) inscrieri, programe sau documente care sa ateste faptul ca persoana urmeaza a se deplasa pentru a se inscrie sau a participa la un concurs de admitere la o institutie de invatamant din strainatate; (II) confirmari de participare, bilete de intrare sau chitante etc., pentru manifestari politice, stiintifice ori religioase, pe cat posibil cu indicarea unor detalii, cum ar fi numele institutiei care invita sau durata sederii; (III) documente care sa ateste faptul ca persoana se deplaseaza in strainatate pentru a participa la simpozioane, conferinte, manifestari cultural-sportive sau pentru a urma tratament medical ori imbolnavirea sau decesul unei rude stabilite in strainatate. Invitatiile prevazute mai sus trebuie sa fie insotite de traducerea in romana.

EXCEPTII. Sunt exceptate de la obligatia prezentarii dovezii detinerii sumei minime in valuta corespunzatoare numarului de zile de sedere persoanele care detin urmatoarele documente, din care sa rezulte asigurarea financiara a calatoriei. Pentru calatorii in scop de studii sau alte forme de pregatire: 1. confirmarea de inscriere la o institutie de invatamant in scopul participarii la pregatiri si perfectionari teoretice si practice; 2. carnetul de student si certificatul de studii de la institutiile de invatamant. Pentru calatorii in scop turistic sau particular: 3. invitatie din partea unei persoane din strainatate care gazduieste cetateanul roman. Pentru calatorii in alte scopuri: 4. documente care sa ateste faptul ca persoana se deplaseaza in strainatate pentru a participa la simpozioane, conferinte, manifestari cultural-sportive sau pentru a urma tratament medical ori imbolnavirea sau decesul unei rude stabilite in strainatate.

Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati

  • Zimbrea Tudor, Timis: "Am 34 de ani si sunt interesat pentru obtinerea unui contract de munca in Spania. Doresc sa lucrez in aceasta tara, deoarece am mai fost acolo, dar fara contract, in agricultura. Am fost la fortele de munca, dar mi-au spus ca nu dispun de asemenea informatii si de aceea am apelat la dumneavoastra. Va rog sa ma ajutati cu ceva informatii despre cum pot lucra legal in acelasi domeniu".
    RASPUNS: Pentru ca un lucrator roman sa poata sa lucreze in Spania, el trebuie sa depuna personal la Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca (OMFM) un dosar care trebuie sa contina urmatoarele documente: copie dupa buletin (cu o valabilitate de minimum 6 luni ); copie dupa pasaport (cu o valabilitate de minimum 6 luni ); Cazier judiciar sau declaratie pe propria raspundere ca nu aveti antecedente penale; copie dupa actele de studii si certificatele de calificare absolvite - legalizate la notariat; copie dupa cartea de munca (toate paginile scrise) sau declaratie pe propria raspundere ca nu aveti carnet de munca - legalizata la notariat; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos si ca nu figurati in evidenta cu boli cronice; Curriculum vitae (modelul se afla la sediul OMFM din Bucuresti cu sediul in Valter Maracineanu nr. 1-3); fisa personala (modelul se afla tot la sediul OMFM) si o fotografie tip pasaport. Daca doriti sa lucrati in agricultura, trebuie sa aduceti dovada experientelor in acest domeniu (certificat de producator sau alte acte doveditoare). Trebuie sa va inregistrati in banca de date a OMFM, iar persoanele inregistrate in banca de date ale caror conditii corespund cu cerintele solicitate de angajator vor fi instiintate de OMFM sa se prezinte la selectiile si preselectiile organizate in cooperare cu Ambasada Spaniei din Romania si reprezentantii angajatorilor spanioli. Persoana admisa la o astfel de selectie primeste o instiintare pentru a-si face controlul medical in urma caruia trebuie sa se prezinte un certificat medical din care sa rezulte ca este apt din punct de vedere al sanatatii sa desfasoare activitatea lucrativa prevazuta in contract.

  • Calin Ioan, Bucuresti:
  • "Conform Legilor 47 si 189 trebuie sa primim cartele de metrou gratuite. Acestea ni se dadeau in mod normal din noiembrie-decembrie pentru anul urmator, insa acum nu le-am primit. De la Metrorex ni s-a spus ca nu e vina lor ca asteapta semnarea unei conventii cu Ministerul Muncii, iar cei de la Ministerul Muncii si de la Casa de Pensii ne-au spus sa asteptam. Ce se intampla?".
    RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la Metrorex, de unde ni s-a comunicat ca pentru Legea 118 si Legea 189 se elibereaza abonamente gratuite. Pentru procurarea unui astfel de abonament trebuie sa mergeti in statia de metrou de la Gara de Nord.

  • Alina Munteanu, Bucuresti:
  • "Am un copil in varsta de 1 an. Pana in prezent am luat indemnizatia de crestere a copilului de la angajator. Problema mea este aceea ca nu stiu ce trebuie sa contina dosarul, si unde anume trebuie sa depun actele doveditoare pentru a putea beneficia de indemnizatie si in anul 2006. De asemenea va rog sa-mi spuneti daca banii vor veni acasa prin mandat postal sau trebuie sa-i ridicam noi, si de unde?"
    RASPUNS: In conditiile in care sunteti inca in concediu de crestere a copilului pana la varsta de 2 ani trebuie sa mergeti la Directia Muncii, cu sediul in Piata Amzei, pentru a duce dosarul cu acte. Dosarul va contine urmatoarele documente in copie, certificate in conformitate cu originalul: cererea de acordare a drepturilor inregistrata la angajator; certificatul de nastere al copilului si dupa caz livretul de familie, buletinul, certificatul privind incadrarea copilului intr-o categorie de persoane cu handicap, dupa caz; adeverinta, eliberata de casa de pensii teritoriala, din care sa reiasa indeplinirea conditiilor de stagiu de cotizare cerute de Legea nr. 19/ 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia deschiderii dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului si a duratei acordarii acesteia (pentru persoanele cu contract de asigurare sociala si declaratie de asigurare sociala); declaratie pe propria raspundere a beneficiarului din care sa reiasa ca este unicul beneficiar al indemnizatiei si nu realizeaza si alte venituri impozabile decat cele declarate; declaratie de la celalalt parinte ca nu beneficiaza de indemnizatie; adeverinta tip eliberata de angajator (anexa 4), cerere anexa 1, dosar cu sina, adresa din partea societatii cu documentele cuprinse in dosar, delegatie sau imputernicire (din partea angajatorului) pentru persoana care depune dosarul pentru beneficiarul indemnizatiei de crestere si ingrijire copil. Banii vor veni acasa prin mandat postal.

  • Simion T. Gica, Galati:
  • "Sunt profesor la Scoala Numarul 1 din Valea Marului, Galati, si am urmatoarea intrebare: realizarea unei instalatii de termoficare pentru locuinta proprie, in regie proprie, este cuprinsa la G Deduceri - din fisa fiscala de regularizare a impozitului pentru 2004? Instalatia a fost realizata in anul 2004. Dovedirea au facut-o actele depuse la Circumscriptia financiara Cudalbi, Galati".
    RASPUNS: Din cate cunoastem, pentru anul 2004 se deduce orice reparatie si investitie efectuate in scopul maririi confortului termic, conform prevederilor Codului Fiscal si Codului de Procedura Fiscala.

  • Clapon M. Mihail, Piatra-Neamt:
  • "Sunt in varsta de 70 de ani, am iesit la pensie la data de 1 decembrie 1990 pentru limita de varsta si vechime integrala. Am efectuat stagiul militar intr-o unitate de munca, fiind fiu de chiabur. Conform Legii 309 din 06.06.2002, nr. 383, ar trebui sa beneficiez de unele facilitati privind asistenta medicala si medicamente gratuite atat in tratamentul ambulatoriu, cat si in timpul spitalizarii. Spun ca ar trebui sa beneficiez de aceste facilitati, deoarece in realitate situatia este cu totul alta. Ar trebui sa merg intr-o statiune pentru recuperare si va rog sa-mi spuneti: ma incadrez in lege? Intr-un cuvant, am dreptul sau nu la prevederile Legii 309?".
    RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Potrivit prevederilor art. 1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, beneficiaza de prevederile legii persoana, cetatean roman, care a efectuat stagiul militar in detasamentele de munca din cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 14 ianuarie 1950 - 28 februarie 1961. Stabilirea si plata drepturilor prevazute de lege se fac de catre casele teritoriale de pensii. Dovada incadrarii in prevederile legii se face cu: a) livret militar, in original si in copie; b) adeverinta eliberata de centrele militare judetene sau de UM 02405 Pitesti, in original si in copie".
    ×