x close

Artistii din umbra

0
Autor: Catalin Pruteanu 15 Mai 2006 - 00:00
Artistii din umbra
RESTAURATORI
O adevarata armata de specialisti lucreaza pentru restaurarea si intretinerea exponatelor.

In "Atelierul de restaurare si conservare textile", trei femei imping acele printre urzelile unor covoare vechi si valoroase. Florica Stoian, restaurator in acest atelier, ne explica operatiunile pe care le face. Lucreaza de multi ani in domeniu si ne povesteste ca restaurarea unui obiect textil poate dura mai bine de o jumatate de an. "In momentul in care s-a degradat lana, noi trebuie sa o luam in restaurare, pentru a-i prelungi timpul de existenta", spune Florica Stoian, aratand spre covorul la care lucreaza acum.

SAPTE LUNI. Inainte de a incepe o lucrare de restaurare se constituie o comisie formata din specialisti, care decide metoda si timpul de lucru, si se intocmeste un dosar amanuntit, care trebuie sa contina fotografii cu obiectul supus restaurarii, se iau probe si se determina cauzele degradarii. "S-a ajuns la concluzia ca la acest covor sa se lucreze sapte luni", spune Florica Stoian, adaugand ca in aceasta perioada de timp va lucra numai la covorul respectiv. Ochii au cel mai mult de suferit, iar substantele chimice cu care sunt tratate tesaturile afecteaza, la randul lor, sanatatea restauratorului. Dupa ce restaurarea se va incheia, covorul va ajunge in depozit, de unde va iesi numai pentru expozitii.

REINVIEREA ICOANELOR

Spre deosebire de restaurarea textilelor, unde activitatea specialistului se concentreaza pe un singur obiect, in cazul restauratorilor de picturi, proiectele se pot desfasura in paralel. "Exista momente in care obiectul trebuie lasat sa stea deoparte si tinut sub observatie, nu mai poti interveni pe el. Intervii pana la un punct", ne spune restauratorul in pictura-tempera Iuliana Popescu, sefa Biroului de Restaurare Patrimoniu Mobil. Iuliana Popescu lucreaza acum la repararea suporturilor de rezistenta ale unor icoane lipovenesti.

CULORI ALESE CU GRIJA

Nimic nu se face fara teste prealabile, ne explica Iuliana Popescu. In locurile unde vopseaua s-a curatat de tot se completeaza cu o culoare cat mai apropiata de cea originala, iar culoarea trebuie aleasa cu grija, dupa mai multe incercari. "Restaurarea romaneasca este organizata dupa principiile scolii franceze si italiene", afirma Iuliana Popescu. Un principiu al restaurarii este acela ca zona pe care s-a intervenit trebuie sa fie vizibila, sa se distinga la o privire mai atenta de cea originala. Un alt principiu prevede ca toate modificarile restauratorului sa fie reversibile.

A PLOUAT PRIN ACOPERISUL BISERICII, PE PICTURA


"Eu, ca o provocare permanenta, imi aleg obiecte foarte degradate. Am libertatea de a alege. Asa mi-am propus eu", afirma Iuliana Popescu. Si in cazul icoanelor se intocmeste un dosar, o documentatie, cu fotografii de ansamblu si de detaliu. In atelierul de restaurare, Iuliana Popescu ne arata fotografiile a doua icoane pe lemn, reprezentandu-i pe Sfantul Ioan si pe Maica Domnului, care se afla acum montate pe iconostasul bisericii din Timiseni. Pozele arata etapele esentiale prin care au trecut in cadrul procesului de restaurare. "Nici eu n-am crezut ca va mai iesi ceva", spune restauratoarea referindu-se la starea avansata de degradare in care se aflau icoanele. "La un moment dat, biserica respectiva a fost abandonata si a plouat prin acoperis si a plouat si pe icoanele de pe iconostas. Si atunci, cineva care a zis ca le face un bine a aplicat un lac. Si le-a reparat, ca in timp nu se mai vedea aproape nimic. Plus ca au fost batute in niste cuie grosolane care au si ruginit", spune Iuliana Popescu. Acum icoanele, restaurate, sunt expuse la locul lor, in biserica.
Citeşte mai multe despre:   popescu,   editie de colectie

Afisari: 170