x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Frumos si sanatos Cosmetice pe bază de ADN

Cosmetice pe bază de ADN

de Mirela Dădăcuş    |    27 Ian 2009   •   00:00

Un vis frumos, considerat de mulţi irealizabil, s-a transformat în realitate. Cercetătorii unei renumite companii de produse cosmetice din Franţa au reuşit să identifice genele responsabile cu întinerirea tenului.



Descoperirea le oferă posibilitatea să adapteze cosmeticele astfel încât să ne tratăm ridurile şi alte mici imperfecţiuni ale tenului cu produse... biologice. Mai mult, noua tehnologie pusă la punct de specialişti ar putea fi utilizată şi pentru a testa dacă un produs cosmetic este sau nu potrivit pentru pielea noastră.  

GENE CARE ÎNTINERESC
Pe măsură ce înaintăm în vârstă, tenul nostru îşi pierde din elasticitate şi prospeţime. O consecinţă directă a acestui fenomen este apariţia ridurilor – pliuri ale pielii care se formează în derm (strat aflat imediat sub epidermă, care adăposteşte terminaţiile nervoase şi cele ale capilarelor sangvine şi limfatice). Chiar dacă piaţa cosmeticelor nu duce lipsă de produse care promit "marea cu sarea", realitatea ne arată că nu putem scăpa aşa uşor de riduri. Acest lucru i-a ambiţionat însă pe oamenii de ştiinţă, care şi-au propus să ne "vindece" de riduri prin mijloace naturale. Potrivit specialiştilor, ridurile sunt cauzate de existenţa unei cantităţi insuficiente de proteine – structuri cu rol crucial în funcţionarea organismului. Cel mai des menţionate sunt proteinele elastină şi colagen, a căror asociere cu apariţia ridurilor este folosită în numeroase reclame la produsele de frumuseţe. Proteinele sunt esenţiale pentru păstrarea prospeţimii şi tinereţii pielii. Pentru că toate proteinele sunt produse de gene, cercetătorii şi-au îndreptat atenţia spre identificarea genelor capabile să se transforme în proteine ale tinereţii (fiecare genă conţine instrucţiunile necesare creării unei proteine unice). Şi se pare că acum le-au şi găsit, prin utilizarea unei tehnologii de vârf, folosită şi în cercetarea cancerului.

COD DE BARE PENTRU PROTEINE
Noua tehnologie, obţinută după zeci de ani de cercetare în laborator, se bazează pe conceperea unui "cod de bare al proteinelor" existente la nivelul pielii. Fiecare celulă poartă un set de gene – în organismul nostru există, în total, 25.000 de gene. Dar, după cum într-o singură zi nu gătim după toate reţetele din cartea de bucate,  la fel şi celulele pielii  nu au nevoie de fiecare genă, ci doar de cele care au legătură cu pielea. Până de curând, nimeni nu ştia ce gene sunt implicate în menţinerea sănătăţii pielii. Pentru a le găsi, oamenii de ştiinţă s-au orientat către procesul care transformă genele în proteine, şi anume procesul de transcripţie. Prin monitorizarea acestui proces, cercetătorii au fost capabili să identifice genele care sunt esenţiale pentru o piele cu aspect tineresc.

Descoperirea cercetătorilor de la L’Oreal va avea un impact major asupra tratamentului ridurilor. Ei au constatat că există un cod de bare diferit la pielea îmbătrânită, în comparaţie cu cea tânără. Mai exact, există 568 de gene cărora li se modifică procesul de transcripţie o dată cu înaintarea în vârstă. Dintre acestea, numai 184  se pare că sunt responsabile de aspectul tineresc al pielii. Acestea sunt de fapt genele frumuseţii, în opinia specialiştilor. Potrivit lui  Jacques LeClaire, director al departamentului "Ştiinţele Vieţii" de la L’Oréal, descoperirea va furniza informaţii despre vârsta pielii, ceea ce va accelera dezvoltarea de produse noi şi eficiente. Rolul acestor noi produse este de a crea un mediu cât mai natural pentru proteinele care ajută la menţinerea elasticităţii şi tinereţii pielii. În plus, dacă se cunoaşte ce "cod de bare" este implicat în exfolierea pielii, atunci pot fi realizate produse care mimează acest cod de bare astfel încât să obţinem efectele exfolierii fără efectele secundare ale procesului (roşeaţă sau mâncărimi ale pielii). Această tehnologie ar putea avea, de asemenea, o altă utilizare crucială în îngrijirea pielii, una care ar putea schimba industria de profil pentru totdeauna. Astfel, s-ar putea furniza dovezi pentru cereri de despăgubire în cazul în care cumpărăm un produs cu o reclamă înşelătoare. De exemplu,  dacă un produs de frumuseţe spune că promovează întinerirea pielii, el poate fi testat cu tehnologia nouă. Mai mult, ea ar putea fi folosită pentru a determina dacă produsele actuale de pe piaţă sunt la fel de eficiente după cum sugerează reclamele de promovare.  

PRODUSE ÎN FUNCŢIE DE VÂRSTA TENULUI
Prin compararea "codului de bare" al proteinelor existente la nivelul pielii unei persoane în vârstă de 20 de ani cu cel al uneia de 60 de ani, cercetătorii pot afla care sunt proteinele ce trebuie modificate, astfel încât să poată transforma pielea îmbătrânită într-una tânără. Pe de altă parte, vom putea afla şi care sunt cele mai potrivite produse cosmetice pentru tenul nostru. De exemplu, în loc să ne cumpărăm produse cosmetice în funcţie de vârsta pe care o avem, putem opta pentru cele care au fost concepute ţinându-se cont de vârsta tenului nostru. Şi asta pentru că, de multe ori, vârsta biologică a pielii noastre poate fi diferită de cea din buletin. Mai mult, prin această tehnologie se vor putea obţine creme care ne reîmprospătează tenul, fără a mai fi nevoie să apelăm la exfoliere – procedură nelipsită de efecte secundare, prin care se îndepărtează celulele moarte ce fac pielea să pară îmbătrânită. Iată că dacă în urmă cu 20 de ani descoperirile moleculare au contribuit la realizarea unor medicamente ţintite pe boli şi eficiente, în prezent aceste descoperiri pot fi aplicate şi în îngrijirea pielii.  Lider la cercetarea în acest domeniu este compania franceză L’Oreal, ale cărei mărci sunt printre cele mai cunoscute de pe piaţă. În momentul de faţă, pentru L’Oreal lucrează peste 3.000 de oameni de ştiinţă, mai mult de jumătate fiind femei.

FRUMUSEŢEA ÎN CIFRE
Potrivit cotidianului The Times, 42% din americani cumpără branduri renumite de cosmetice datorită modului în care sunt prezentate spre vânzare produsele, în timp ce 19% se mulţumesc cu produsele contrafăcute. Un procent de 42% ar renunţa mai degrabă la plata datoriilor decât la produsele de frumuseţe. Cu toate acestea, un procent semnificativ – 63% – intenţionează să reducă sumele cheltuite pe cosmetice şi produse de îngrijire corporală.

GENE
În urma analizei ADN-ului uman, cercetătorii companiei franceze de cosmetice L’Oreal au descoperit 184 de gene responsabile de aspectul tineresc al pielii. În opinia lor, acestea pot fi considerate genele frumuseţii

×
Subiecte în articol: produse pielii gene cosmetice dermatologie