x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Literatura anilor ’80, în imagini

Literatura anilor ’80, în imagini

de Eliza Dumitrescu    |    26 Sep 2010   •   00:00
Literatura anilor ’80, în imagini
Sursa foto: Radu Chindriş/

Florin Iaru, cunoscut publicului mai ales din ipostaza de scriitor şi de om de televi­ziune, a mai făcut un pas oficial pe tărâmul artelor. Oficial pentru că, deşi face fotografie de prin anii '80, abia acum a dezvăluit această latură creativă a perso­nalităţii sale.

Vernisajul primei sale expoziţii de fotografie a avut loc la 1 septembrie la Librăria Engleză Anthony Frost, de pe Calea Victoriei numărul 45, iar lucrările sale vor fi expuse pe toată durata lunii în curs. Mai mult, revista de artă fotografică Punctum publică în ultima sa ediţie un portofoliu de autor Florin Iaru care conţine majoritatea acestor imagini.
Scriitorul nu se consideră însă un fotograf, deşi i-ar fi plăcut să fie unul. "Mi-a plăcut tehnica şi mi-a plăcut să apăs pe buton, ne-a declarat cu mo­destie Iaru. Am avut foarte mulţi prieteni pe care i-am iubit ca pe mine însumi şi ei sunt subiectele fotografiilor mele."

Într-adevăr, multe dintre cadre surprind scriitori români din generaţia li­terară a anilor '80: Mircea Cărtărescu, Traian T. Coşovei, Mircea Nedelciu, Gheor­ghe Crăciun, dar şi alţi membri ai Cenaclului de Luni. "Cele mai multe fotografii pe care le am sunt la pictorul Ion Dumitriu în atelier, unde ne strângeam zeci de oameni, ne povesteşte Florin Iaru. Acolo stăteam şi discutam ore în şir despre literatură, despre artă în frig, pentru că acelea erau condiţiile şi toţi aveau pulovere groase pe ei, după cum se poate vedea. La lumina aceea artificială fotografiam cu timpi lungi dintr-un colţ unde reuşeam să-mi sprijin cotul. Ele redau însă o imagine plăcută de film, multe dintre scene fiind surprinse în mişcare."

Ideea dezvăluirii acestor fotografii-document cultural a fost a fotografului Cosmin Bumbuţ, care a aflat de cei aproximativ zece saci cu filme fotografice ale lui Florin Iaru. După mai bine de 20 de ani, filmele erau deterio­rate şi după munca de scanare scriitorul a trebuit să le retuşeze: "Am muncit pe ele în PhotoShop fără să transform nimic, doar să şterg zgârieturile. Aici sunt poveşti despre tinereţea unora dintre noi, când, din punct de vedere literar, se întâmplau lucruri foarte frumoase, deşi uman şi social era foarte dificil", îşi aminteşte Iaru.

Legat de această dimensiune socială şi politică apăsătoare a acelor ani, scriitorul ne-a relatat povestea uneia dintre fotografii, cu cadre din casa scriitoarei Alice Botez. "Tocmai mă angajasem la Editura Cartea Românească, în 1983, în primăvară şi în toamnă Mircea Nedelciu şi Ana Barbu m-au luat să mergem la casa scriitoarei Alice Botez s-o ajutăm, pentru că urma să fie evacuată. Pe vremea aceea se demola cartierul Uranus, pentru a se face Casa Poporului. Femeia avea buldozerul în faţa porţii, dar nu avea unde să plece. În plus, era foarte bătrână. A obţinut trei zile de amânare ca să îi caute partidul (Partidul Comunist Român - n.r.) o casă în care să poată trăi. Am stat în acele zile de dimineaţa, de la ora 7:00, până seara, la 10:00, la ea acasă, ca nu cumva să intre oamenii ăia şi să o evacueze. Am strâns toate obiectele, dar Alice Botez a hotărât să se despartă de tot, deşi acolo era toată viaţa ei. În fiecare colţişor avea o amintire de la soţ sau din copilărie. Totul s-a pierdut şi s-a nivelat cu buldozerul. Apoi femeia s-a mutat şi după o jumătate de an a şi murit."

După acest prim pas în lumea artelor vizuale, Florin Iaru şi-a propus să încerce recuperarea celorlalte ima­gini pe care le-a capturat de-a lungul vremii.


Experimente fotografice
"Imaginea aceasta am obţinut-o când lucram la nişte cărţi împreună cu prietenii mei care erau graficieni şi voiau să facem nişte co­perte pentru nişte cărţi ştiinţifico-fantastice. Ne foloseam de tot ce aveam în jur. E suficient să-i pui unui om ochelarii la ureche şi brusc obţii o altă senzaţie, un alt efect. O altă fotografie a rezultat dintr-o eroare tehnică, era o lumină de neon într-o mască, iar în filmul meu s-au suprapus două cadre"
Florin Iaru

×
Subiecte în articol: expozitie