x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Patinaj artistic

Patinaj artistic

de Piers Ward    |    09 Apr 2012   •   07:53
Patinaj artistic

Lectia unu: Cum sa Conduci Rapid pe Gheata... uita tot ce stii despre condusul in forta. Teoria clasica pentru asfalt este inutila aici. In locul agresiunii controlate de la cursele pe circuit, pe gheata conteaza doar calmul si echilibrul – facand masina sa pivoteze la momentul potrivit si ramanand relaxat, fara sa te impotrivesti. Asta, intr-o disciplinain care petreci mai mult timp privind inainte prin geamurile laterale decat prin parbriz si unde apropierea de un viraj acoperit de gheata cu 80 km/h este considerata normala. Deplasarea cu viteza mare pe gheta, spre deosebire de asfalt, este cu totul alt joc, cum va afla imediat si legenda locala Ted Persson.

El este instructorul meu pentru azi si, dupa o inlantuire de viraje, este clar ca are mult de munca pentru ca, desi am mai condus masini clasice echipate cu anvelope putin aderente, asta nu prea se compara cu un lac inghetat.

Doua chestii surprind imediat: cat de multa aderenta exista de fapt (550 de crampoane metalice in fiecare caucic, ajuta) si cat de brutal poti fi cu acest Volvo 940 de curse. Are doar tractiune spate, dar poti arunca masina peste tot fara consecintele sumbre care ti-ar putea trece prin minte. Totusi, nu-ti imagina acum ca poti sa fii neglijent, avertizeaza Ted. Ai nevoie de comenzi fluente, dar trebuie sa fii rapid si sigur pe tine.
Acu-i acu: apropie-te de viraj cu viteza, vireaza brusc si lasa acceleratia in acelasi timp, pentru a arunca greutatea pe botul masinii si a face ca rotile fata sa muste iar cele din spate sa alunece. Daca este un viraj mai lent, apasasi elibereaza ambreiajul si tine acceleratia la podea pentru a obtine acelasi efect. Fa toate acestea cam cu 30 de metri inainte sa te gandesti ca le-a venit timpul. In cursele pe circuit, trebuie sa-ti fixezi privirea mult mai in fata, dar pe gheata trebuie sa actionezi cu mult mai devreme. Asta e prima mea greseala.

Actiunile mele sunt acceptabile (chiar daca nu tocmai perfect sincronizate), dar sunt atat de intarziate ca devin reactii, sfarsind prin a lovi zapada de pe exteriorul virajului. Nu doar o data. Unde castiga cursele pe gheata? Zapada e mai iertatoare decat parapetul.
A doua meteahna a mea a fost preocuparea legata de frane – nu prea le folosesti. Ted incurajeaza o viteza mult peste sfatul oricarei persoanecu mintea sanatoasa, intrucat derapajul controlat sa rada viteza in exces.

De asemenea, e recomandat sa nu ucizi supravirarea prea devreme. Trebuie sa prelungesti alunecarea, sa te folosesti de inertie pentru a directiona masina spre urmatorul viraj. Alege un punct dincolo de iesirea fireasca din viraj si incearca sa mentii supravirarea panail atingi. Am reusit asta o data asta, iar virajul urmator a capatat imediat sens. Nu mai e nevoie sa fortezi supravirarea pentru fiecare viraj, pentru ca se continua firesc din cel precedent. Tranzitia masinii dintr-un viraj de stanga catre unul de drapta se face intr-o continua alunecare– pe circuit, vrei sa alegi trasa cea mai dreapta.

Atat de multe dintre actiuni sunt contra-intuitive, incat sfarsesc prin a ma gandirational la ceea ce fac, realizand ca mintea mea nu este suficient de rapida. Apoi Ted ma da la o parte. Ne deplasam mult mai repede, dar comenzile sale sunt mult mai putin extreme iar masina este mai calma. Face totul in aceeasi ordine ca si mine, dar cu increderea unui om care stie exact e face inaine de a actiona. Poate caasta este si secretul - increderea in propriile abilitati. Si practica. Multa, multa practica.

×
Subiecte în articol: auto&moto