x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul TopGear Reînvierea: Aduceţi înapoi maşinile F1 nervoase!

TopGear Reînvierea: Aduceţi înapoi maşinile F1 nervoase!

de TopGear    |    30 Iun 2011   •   06:27
TopGear Reînvierea: Aduceţi înapoi maşinile F1 nervoase!

Contrar parerii generale, cel mai mic si mai puternic lucru din istoria F1 nu este Bernie Ecclestone. Titlul asta merge la toate acele micute motoare turbo de 1,5 litri ale anilor '80. Cu aerul fortat in pistoane cu forta unor uragane, se comportau ca niste sarcini explozive, aruncand masinile de pe pista precum ultimele gloante dintr-o rafala prea lunga.

Pentru calificari, erau aduse la 1.500 de cai-putere si pompau atat de multa benzina, incat cu acceleratia inchisa curgea prin valve si exploda la gura esapamentului. Martin Brundle spunea ca se simtea 'ca la lansarea unei navete…nu puteai schimba vitezele suficient de rapid“. E nevoie de ele din nou.

Deci, campania incepe aici. Oarecum, pentru ca ideea pluteste de ceva timp in mintile mai marilor din F1. Daca o ard turbo si folosesc motoare mai mici, fabricantii vor putea face o legatura intre masinile de GP si cele de pe strada, iar micsorarea cilindreei de 2,4 litri va ferici ecologisti.

Totusi, niste haos cu turbo pe ploaie la Spa, va oferi tuturor ceva placut de vazut intr-o dupa-amiaza de duminica, pentru ca 20 de indivizi in combinezoane, pana atunci calmi, trebuie sa se descurce acum cu pierderea aderentei in fiecare curba.

Desigur, unii piloti au stapanit haosul. Prima degustare a unei masini de F1 pentru Senna a fost un Toleman-Hart, cu o presiune turbo de 4 bari – de patru ori mai mare decat la o masina obisnuita. Patru ani mai tarziu, dupa mutarea la McLaren si acomodarea cu supraalimentatul V6 de la Honda (tot cu doar 1,5 litri), a devenit campion mondial. Asta separa barbatii de baieti. Si retina de globul ocular.

Din 1989 incoace, turbinele au fost interzise. 22 de ani mai tarziu, TopGear le aduce inapoi. Petitia e e la posta si in drum spre cine trebuie.

×
Subiecte în articol: bernie ecclestone formula 1 f1 auto&moto