Românii au înmatriculat în primele două luni ale anului 64.741 de autoturisme aduse din UE. Este o scădere de peste 10% față de anul trecut, înainte de debutul pandemiei, dar de peste cinci ori mai mult decât mașinile noi care au fost puse în circulație în 2021. Piața second-hand rămâne o afacere puternică pentru samsarii de mașini, iar cea mai bună metodă pentru a obține un profit cât mai mare este măsluirea kilometrajului. Un studiu efectuat de un site de specialitate arată că o falsificare a numărului de kilometri poate crește semnificativ valoarea de vânzare.
Un sfert din valoarea mașinii poate fi câștigat printr-un număr de kilometri redus în mod fraudulos. „Trei sferturi dintre maşinile SH au kilometrajul modificat. În momentul în care urmează o revizie de 2-3 mii de euro, un samsar o cumpără ieftin tocmai pentru că urmează acea revizie scumpă, dă kilometrajul înapoi şi automat maşina e departe de revizia mare, are mai puţini km şi poate să câştige şi 20-25% din preţul unei maşini”, spune Răzvan Pavel, managing Partner al autoDNA.ro, site care se ocupă cu verificarea istoricului automobilelor. Cam la aceeași concluzie a ajuns și compania estoniană CarVertical după ce a analizat 570.000 de rapoarte de istoric auto. Trei sferturi dintre mașinile la care se fac modificări de kilometraj sunt diesel. Conform cercetării, cele mai frecvente mașini cu modificări de kilometraj sunt cele fabricate între 1991 și 1995. Vehiculele din această grupă de vârstă au fraude de kilometraj cu o valoare medie de 80.000 de kilometri. Motoarele diesel sunt, de obicei, alegerea șoferilor care parcurg distanțe mai mari în fiecare zi. Mașinile second-hand pe benzină au mai puține șanse să aibă fraude de kilometraj, reprezentând 25 la sută dintre toate modificările de kilometraj observate. Vehiculele fabricate între 2016 și 2020 au avut modificări de kilometraj cu o valoare medie de 36.000 de kilometri. Totuși, daunele unei astfel de fraude pot fi de câteva ori mai mari decât în cazul mașinilor din grupele de vârstă mult mai înaintate, se mai arată în studiul citat. Documentul a arătat că uneori fraudele de kilometraj pot ajunge până la 200.000 sau chiar 400.000 de kilometri.
Bombe cu ceas
Dincolo de înșelătorie, aceste automobile care sunt puse în circulație cu evidente uzuri ascunse cumpărătorului, devin adevărate bombe cu ceas pe șosea. Riscurile unei defecțiuni majore care să ducă la un accident grav cresc proporțional cu uzura pieselor și dacă sunt sărite și reviziile, situația se agravează și mai mult. În România, în ultimii ani, RAR a introdus practica înscrierii kilometrajului cu ocazia ITP-ului care se efectuează anual sau la doi ani, în funcție de vechimea mașinii. Așa că problema cea mai mare rămâne cea a autovehiculelor aduse de afară. Chiar dacă în unele state, precum Germania, măsluirea kilometrajului este infracțiune, samsarii recurg la această metodă după ce aduc mașinile în România. Pentru câteva sute de lei pot umbla la computerul unei limuzine fără a lăsa urme, iar această operațiune nu este pedepsită expres. Se pot recurge la diverse articole din Codul Penal privind înșelăciunea, dar este mai greu de depistat și probat instigatorul sau făptuitorul. S-a mai încercat de-a lungul timpului pedepsirea prin legi speciale a unor astfel de fapte, dar nu s-a ajuns la adoptarea vreuneia.
Măsură la nivelul UE
Un europarlamentar USR-PLUS a solicitat Comisiei Europene modificarea legislației comunitare astfel încât fraudarea kilometrajului la mașinile second-hand să fie infracțiune penală pedepsită în mod unitar în toate statele membre UE. „Putem să folosim cele mai avansate soluții din punct de vedere tehnologic și digital pentru a asigura siguranța circulației pe drumurile publice. În 2019, aproape 23.000 de europeni au murit, în timp ce 135.000 au fost grav răniți în accidente rutiere în statele membre. România este, din păcate, pe primele locuri la numărul de victime pe șosele și e de datoria noastră să găsim căile pentru a schimba aceste statistici care se traduc în adevărate drame pentru familii întregi. Măsurile propuse au rolul de a reduce numărul de vieți pierdute. Nu putem tolera falsificarea kilometrajului când știm că astfel de acțiuni pun în pericol siguranța cetățenilor. Ca să nu mai vorbim de paguba la nivel financiar, pentru că practic cumpărătorul plătește pentru ceva ce i se promite, dar nu i se livrează”, a explicat Vlad Gheorghe, inițiatorul solicitării. Amendamentele introduse de Vlad Gheorghe, în calitate de raportor alternativ din partea grupului Renew Europe, au fost adoptate în cadrul Comisiei de Transport și Turism. Măsurile propuse urmează să fie votate în plenul Parlamentului European în următoarele săptămâni. Potrivit europarlamentarului USR-PLUS, între 5% și 12% din mașinile vechi vândute în statele UE și între 30% și 50% dintre cele exportate pe teritoriul UE au kilometrajul dat înapoi.
Verificarea VIN
Până la o astfel de reglementare este bine să cunoașteți câteva metode prin care puteți evita să dați bani pe o rablă. Cu ajutorul VIN puteți verifica multe date despre istoricul mașinii, chiar înainte de a o bifa printre cele care se califică la cumpărare. Există mai multe site-uri care verifică online istoricul mașinii după VIN (inspectorauto.ro; ro.vin- info.com; autodna.ro; vezicatface.ro - spre exemplu). Din verificarea seriei caroseriei contra unei sume de circa 12 euro se poate află dacă mașina pusă la vânzare a fost reclamată ca furată, dacă a fost implicată în accidente și a făcut obiectul unui dosar de daune, dacă există fotografii cu privire la daunele în care a fost implicată, dacă a făcut obiectul unei rechemări în service de către producător sau dacă există înregistrări anterioare cu privire la numărul de kilometri. Verificarea contra furtului se poate face în baza de date provenită din nouă țări europene, printre care se numără Germania, Italia, Olanda, Franța, Belgia, Estonia. Verificarea aceasta se face și la RAR când se eliberează în mod obligatoriu certificatul de autenticitate, însă atunci va fi prea târziu și mașina se transformă nu doar într-o pagubă, ci într-o problemă cu iz penal. După seria VIN se mai poate afla, de pildă, dacă mașina a fost cândva o daună totală sau a făcut obiectul unei
calamități și a făcut deja obiectul unei despăgubiri integrale din partea unei societăți de asigurări, fiind în fapt, pentru autorități, o epavă inaptă de a circula pe drumurile publice. În acest caz, vă aflați cel mai probabil în fața unei epave reconstituite, un adevărat coșciug pe roți. Dacă pe site nu figurează deja seria VIN formată din cele 17 cifre, trebuie să solicitați vânzătorului o fotografie cu aceasta, fie din actele mașinii, fie de pe caroserie. Nu întotdeauna seria VIN vă poate garanta că veți afla totul despre automobilul pus în vânzare, pentru că există astfel de înregistrări pentru circa 60% dintre mașinile aflate în circulație, dar există mari șanse să existe date pentru autoturismele fabricate după 2010.
Au existat situații în care podometrul automobilului a fost dat înapoi și cu 400.000 km
- 25%, profitul samsarilor la măsluirea kilometrajului
- 50% din mașinile care vin din UE sunt ținta modificărilor
- 64.741automobile second-hand înmatriculate prima oară în 2021 în România