Una dintre cele mai sensibile teme de negociere între PSD, PNL și UDMR din programul de guvernare o reprezintă Secția de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), pe care, începând cu noiembrie 2019, toate guvernele instalate și-au luat angajamentul să o desființeze. PNL a primit, în mai multe rânduri, această desființare, fără alte adăugiri. În schimb, UDMR și PSD doresc garanții reale că nu se vor repeta abuzurile din justiție din epoca Kovesi. Partenerii viitoarei guvernări au bătut palma, la finalul săptămânii trecute, că SIIJ își va înceta activitatea, în primăvara anului viitor, însă dosarele vor fi instrumentate de o structură specializată care urmează să fie înființată. Ceea ce pune punct, teoretic, planului USR, care, printr-un proiect de lege inițiat de Stelian Ion, dorea ca aceste dosare să revină DNA și DIICOT, fără niciun fel de garanții pentru magistrați, ceea ce ar fi condus, inevitabil, la o revenire la situația anterioară care a cunoscut cele mai incredibile abuzuri și presiuni exercitate de procurori asupra judecătorilor.
Concret, premierul propus spre a ocupa prima dată șefia Executivului, în sistemul de rotație convenit în Coaliție, a anunțat că s-au încheiat, cu succes, negocierile în ceea ce privește capitolul Justiție din programul de guvernare. Iar tema centrală asupra căreia s-a căzut de acord a fost desființarea SIIJ. Până și PSD este de acord cu acest deziderat, invocând faptul că, fără această „reformă”, nu scăpăm de MCV. Ei bine, Nicolae Ciucă a precizat că SIIJ urmează să fie desființată până în luna martie a anului viitor, moment în care va fi înființată o structură nouă care să respecte directivele CJUE și recomandările MCV, ale Comisiei de la Veneția și ale GRECO.
Aceasta este și formula care i-a enervat cumplit pe cei de la USR, încă din primăvara acestui an, când UDMR a propus un amendament la legea aflată în Senat, prin care dosarele, procurorii și tot personalul SIIJ să se mute, după desființarea Secției, la Secția de Urmărire Penală și Criminalistică din Parchetul General. Lucru criticat de tot aparatul de propagandă al sistemului, deoarece, până în 2018, exact prin competența DNA, în principal, de a instrumenta dosare împotriva judecătorilor, și-a consolidat structura de presiune în justiție.
Nu există program de guvernare, în ultimii doi ani, fără acest obiectiv
În noiembrie 2019, când a fost instalat primul Guvern Orban, programul de guvernare cuprindea, chiar în debutul documentului, desființarea SIIJ. Același lucru s-a regăsit și în programul de guvernare al Executivului Orban II, instalat în luna martie a anului 2020, după ce, în februarie, Guvernul Orban I a fost demis prin moțiune de cenzură. Subiectul se regăsea, de asemenea, la capitolul „Reforme” din programul de guvernare al Coaliției PNL – USR – UDMR, care a preluat puterea în decembrie 2020.
Luna trecută, însuți Dacian Cioloș a prezentat Parlamentului un program de guvernare, respins printr-un vot fără precedent, în care se regăsea, de asemenea, obiectivul desființării SIIJ. Apoi, când Nicolae Ciucă a încercat să formeze guvernul minoritar PNL-UDMR, teza a fost reluată. Însă, spre deosebire de variantele anterioare, de data aceasta desființarea SIIJ trebuia făcută cu „asigurarea eficienței actului de justiție, a independenței, a stabilității și a integrității sistemului judiciar, ca element fundamental al protecției constitutionale.
Singura structură de parchet independentă de factorul politic, „ghimpele” din ochii sistemului
Unul dintre motivele de conflict în interiorul vechii coaliții, între USR și UDMR, a fost chiar proiectul de lege inițiat de fostul ministru al Justiției, Stelian Ion (FOTO), care dorea desființarea SIIJ, fără să pună nimic în loc, și revenirea situației la mecanismul din timpul binomului SRI-DNA de pe vremea Laurei Codruța Kovesi și a lui Florian Coldea. Proiectul de lege a suferit unele modificări aproape nesemnificative, în Camera Deputaților, însă, la Senat, UDMR a depus un amendament care să confere judecătorilor o protecție reală împotriva abuzurilor, după desființarea SIIJ. Mai concret, maghiarii vizează mutarea procurorilor anchetatori, a personalului auxiliar și a dosarelor SIIJ la Secția de Urmărire Penală și Criminalistică a Parchetului General, în niciun caz preluarea dosarelor care vizează procurori DNA înapoi la… DNA. Mai mult, în amendamentul UDMR este vizată întărirea atribuțiilor Plenului CSM cu privire la procedurile de numire a procurorilor de la noul compartiment preluat în Parchetul General.
Amendamentul îi aparține senatorului UDMR Csaszar Karoly Zsolt (FOTO), care prevedea, printre altele, ca angajarea procurorilor de caz se face prin ordin al procurorului general, cu aviz conform de la Plenul CSM, iar concursul să fie susținut în fața unei comisii gestionate, de asemenea, de Plenul CSM.
Reamintim că SIIJ a luat ființă în anul 2018, fiind singura structură de parchet independentă de factorul politic. Șefii acestei Secții sunt numiți prin concurs de către Plenul CSM, care primește anual rapoartele de activitate ale structurii. Procurorii cu funcții de conducere au minimum grad de parchet de pe lângă curtea de apel, iar procurorii cu funcții de execuție dau examen, de asemenea, în fața Plenului CSM. SIIJ a devenit „indezirabilă” pentru sistem odată cu punerea sub acuzare a fostei șefe a DNA, Laura Kovesi, și a procurorilor vestitei „Unități de Elită a DNA” de la Ploiești.